Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 9°C Még több cikk.

40 éve repül An-26-osokkal a Magyar Honvédség

A Kanári-szigetektől Mazari-Sarifig, az Északi-sarkkörtől Bagdadig számos helyen megfordultak, és vittek állam- és kormányfőket, sportolókat is.
Negyven éve, 1974-ben állították hadrendbe a magyar légierőben az An-26-os típusú szállítórepülőket, amelyek azóta a Kanári-szigetektől Mazari-Sarifig, az Északi-sarkkörtől Bagdadig számos helyen megfordultak, fedélzetükön vittek állam- és kormányfőket, sportolókat is. Az egyik gép a közelmúltban érte el a tizenkétezer repült órát.

A Honvédelmi Minisztérium (HM) az MTI-hez eljuttatott közleményben azt írta: a katonák körében Ancsának nevezett repülő az elmúlt négy évtizedben egyedülálló kihívásoknak tett eleget a magyar légierőben.

A szállítórepülő század a balkáni háború első napjaitól a viszonylagos fegyvernyugvásig szállított segélyeket a területre, és dolgozott együtt az akkor igen aktív NATO légtérellenőrzőkkel. A repülős század több mint száz bevetést teljesített Bagdadba. Ennek során az egyik An-26-os hozta Magyarországra a vöröskereszt által segített iraki kisfiút is, aki aknasérülése utáni műtétre és rehabilitációra érkezett. A század Afganisztánban is több feladatot hajtott végre, Svédországban pedig az egyik gép az Északi-sarkkört is átrepülte. A 407-es oldalszámú An-26-os szállítórepülő áprilisban - egy prágai repülési feladat végrehajtása során - elérte a tizenkétezer repült órát.


Az Ancsákkal öt-öt magyar állam- és kormányfő is utazott: Göncz Árpád, Mádl Ferenc, Sólyom László, Schmitt Pál, Áder János, illetve Antall József, Orbán Viktor, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon.

A Magyar Honvédség (MH) 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata: "Bármit, bármikor, bárhová". Ennek alapján az elmúlt negyven évben mindent szállítottak, ami a rakterükbe befért. Ezek között voltak légvédelmi-rakéták, légiharc-rakéták, kézifegyverek, lőszerek, gránátok, olajfúró berendezések, de naposcsibék és Mercedes terepjárók is. Ciprusi, koszovói, bosznia-hercegovinai, afganisztáni missziókból sajnos halottakat is többször kellett szállítaniuk a gépeknek, katonákat és civileket egyaránt. A 2011-ben történt hurghadai buszbaleset áldozatait is az An-26-osokkal hozták Magyarországra.

A HM azt írta: az An-26-os repülőgép megbízható konstrukció, nagyobb meghibásodások, balesetek csak ritkán fordulnak elő. A típussal egy katasztrófa történt: 1982 decemberében a 210-es oldalszámú gép jegesedés miatt zuhant le. A gépen tartózkodó öt emberből négy életét vesztette.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Így néznénk ki, ha kidobnának bennünket az űrbe

Nem fog integetni, de emberi formájával kissé meghökkentő. Tovább olvasom