Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Csiszár Jenő: a rádiós díjnak a rádióban a helye

A Voltfólió szakmai díjat kapta meg Csiszár Jenő a Legjobb rádiós kategóriában. Jelenlegi beszélgetős műsorában hétköznapi embereket szólít meg, a Class FM tanácsadója, mindemellett televíziózik. Vallja: ugyanarról beszél most is, mint az Apukám világában, csak a csomagolás változott. A műsorvezetővel beszélgettünk kereskedelmi rádiózásról, magyar zenéről és eurovíziós dalfesztiválról, munkáról és családról.
– A Voltfólió szakmai díjat kapta meg a közelmúltban a Legjobb rádiós kategóriában: korábban nyilatkozta, a rádió az a műfaj, amely az ön számára szent. Visz-e előre, motivál-e egy díj, vagy egyszerűen „csak" jólesik?

– Mindenekelőtt nagyon-nagyon jólesik kapni egy díjat. Ennek az elismerésnek pedig különösen örülök. Egyrészt azért, mert ez egy szakmai díj, ahol a médiacsinálók szavaznak az általuk leghitelesebbnek, legjobbnak tartott teljesítményre. Másrészt azért, mert szerintem ez egy vállaltan kulturális profilú elismerés. Baromi jó érzés egy ilyen kitüntetést hazavinni – a rádióban kitettem az irodában a polcra. Ott a helye, mert ez egy rádiós díj, és biztos vagyok benne, hogy legalább annyira szól a Class FM-nek, mint nekem.

Csiszár Jenő: Nemcsak gazdasági, morális válság is van.
Csiszár Jenő: Nemcsak gazdasági, morális válság is van.


– Az Apukám világában a kamaszkor buktatóiról, problémáiról vagy éppen szépségeiről beszélt hitelesen, jelenlegi műsorában a zene mellett hétköznapi emberekkel beszélget gondjaikról, örömeikről – maga is kimarad a bulvárvilágból. Mit lehet elérni egy ilyen műsorral, mit tud közvetíteni?

– Attól még, hogy nekem a rádiózás a szakmám, ugyanolyan hétköznapi embernek tartom magam, mint a hallgatóimat. Ugyanabban a körben vagyok a mikrofon mögött is, mintha nem ülnék ott. Alapvetően ugyanarról beszélek most is, mint az Apukám világa alatt, csak változott a csomagolás – annyival, amennyivel durvább lett a világ. Amikor elkezdtem az Apukám világát, úgy érzem így a távolból, hogy nagyon pezsgő, attraktívabb időket éltünk. Most mindenki a bőrén érzi a válságot, ezért leültek a dolgok. Nemcsak gazdasági, morális válság is van. A pozitív példákra, pozitív történetekre most van a legnagyobb szükség. Két órában alapvetően bármit csinálhatnék, ez egy mainstream zenés rádió, az alapja mégiscsak a zene. Ám amikor végiggondoltam, hogy a napi két órákat a mikrofon mögött hogyan is kellene eltölteni, szerintem jól döntöttem. Egyrészt engem ez érdekel, másrészt én ezzel tudok segíteni – hogy az embereket összehozzam, egy jó szóval, akár egy pár cipővel, vagy bármivel, amit a hallgatók adnak egymásnak. A bulvárral kapcsolatban pedig a médiaszereplőknek el kell tudni dönteniük, hogy mennyire tolják le a nadrágjukat a pillanatnyi sikerért. Én mindig is vigyáztam rá, hogy csak egy bizonyos szintig engedjem be a nyilvánosságot az életembe, és ez a szint évtizedek óta ugyanott van meghúzva. Az hogy mások sokkal mélyebbre mennek, legyen az ő dolguk. A bulvár ettől függetlenül fontos, mert sok emberhez ér el, és nagyon sokakat képes megmozgatni mondjuk egy jó cél érdekében. Csak az a kérdés, valaki kitűzi-e ezt a célt.

– Csődvédelmet kért maga ellen a Class FM-mel egy időben induló Neo FM: ön a Class FM-nél szakmai tanácsadói munkát is végez. Mi(ke)n múlhat egy rádió sikere vagy bukása?

– A kereskedelmi rádiózás nagyon-nagyon összetett és kényes dolog. Egy piacvezető rádiónak a legjobb minőséget kell közvetítenie. Figyelni kell a trendeket, főleg egy zenei rádiónál, ugyanakkor az adott ország sajátosságait, piaci változásait, piaci helyzetét is. Figyelembe kell venni, mit szeretne hallani a hallgató, de úgy, hogy valamilyen szinten mintaadó tudjon lenni a rádió. Amikor három éve elkezdtük a sugárzást, megterveztük, mit szeretnénk elérni az első, a második évben, honnan hová szeretnénk eljutni. Az első pillanattól kezdve az volt az én személyes véleményem, hogy el kell érni: a mainstream kifejezés végre Magyarországon se szóljon szitokszóként. Mert a világon nem szitokszó, csak Magyarországon volt az az elmúlt évtizedekben. Ez volt az egyik nagyon fontos hitvallásunk, és ezt bőven elértük.

Csiszár Jenő: A svéd csapat ott a helyszínen csak a Compact Discótól tartott.
Csiszár Jenő: A svéd csapat ott a helyszínen csak a Compact Discótól tartott.


– Mi az, amivel még elégedett?

– A helyzetemmel, mert olyan megszállott munkatársakkal dolgozhatok nap mint nap, akiknek csak a minőségi munkával elért siker a fontos a rádiózásban. Meg aztán a magyar zenei tartalommal: én mindig is hittem benne, hogy a magyar zene eladható, és egy jó árucikk. Azt veszem észre, hogy az elmúlt években egy olyan generáció nőtt fel, amely semmilyen kompromisszumot nem kötve járja a maga útját. Olyan műhelyek, zenei társulások jöttek létre, amelyek abszolút kompatibilisek a nemzetközi trendekkel, így erősítik a magyar zenei világot is. Az identitást meg kell tartani, minden országnak megvannak ebben a műfajban is a maga sajátos ízei. Azt viszont tudomásul kell venni, hogy ez egy óriási biznisz. Egy olyan médium, mint a rádió, a technológiai fejlődésnek köszönhetően már nem röghöz kötött. Ezért azt gondolom, az visz előre ebben a műfajban is, ha a legközelebb vagyunk a nemzetközi trendekhez. Ez a minőséget emeli, és ebben is sikert értünk el. De ami a lényeg a kereskedelmi rádiózásban, az az, hogy csinálhatod a világ legjobb rádióját, ha az emberek nem tudnak róla és nem hallgatnak; hallgathatják millióan, ha a hirdetők nem tudnak erről; és tudhatják a hirdetők, hogy a világ legjobb rádióját csinálod, ha nem egyezik a te közönséged az ő célcsoportjukkal.

– Ha már zene: benne volt az eurovíziós dalfesztivál magyar válogatójának zsűrijében. A nyertes csapat a dalfesztiválon hátul végzett. A színvonallal volt a gond, vagy más okok játszottak közre?

A vitorlázás szerelmese

Csiszár Jenő kétszeres Kékszalag győztes Litkey Farkassal és a Lisa nevű hajóval (2007, 2009). – Hogy melyik a legjobb része a versenynek? Az egész hatalmas, csodálatos élmény, elejétől a végéig, egyszerűen megőrülök ezért az állapotért! A 2007-es Kékszalag óta magam is engedélyt szereztem, balatoni és tengeri jogsim is van, sőt, megalakítottuk a Szigligeti Vitorlás Egyesületet is – nyilatkozta 2009-ben, második győzelme előtt. A következő évben pedig a Balaton közepéről vezette a verseny idején a Morning Showt Rákóczi Ferenc és Vadon János, Csiszár Jenővel kiegészülve. A vitorlások ráadásul a műsorvezető startlövésére rajtoltak: ő indította el Európa legnagyobb és legrégebbi vitorlás versenyét. Egyébiránt azért is vállalt tevékeny szerepet a Kékszalag népszerűsítésében, hogy az újságok a Kékszalag valódi értékéről, valódi hőseiről írjanak egy kicsit többet: a sportolókról, remek versenyzőkről, ne az elinduló celebekről.

– Világszínvonalú produkciókat vagyunk képesek kiállítani. Amikor egy hetet Bakuban tölthettem a dalfesztivál döntőjén, visszaigazolást nyert számomra minden egyes elképzelésem, apró döntésem, amelyet a selejtezőn és a válogatáson hoztam. Először is meggyőződésem volt, hogy a dalfesztivál az elmúlt ötven évben a világon az egyik legnagyobb ugródeszka volt minden ország előadói számára. Közel 200 millió ember nézi, óriási a csinnadratta, nem lehet rá nem odafigyelni. Kettő: hatalmas lehetőség egy országnak, hogy megmutatkozzon, és nyomot hagyjon, hogy mit gondol ő az adott időszakban a popkultúráról, a könnyűzenéről. Ebből fakadóan állati jó döntése volt a Magyar Televíziónak, hogy nyilvánosságra hozta, kik voltak azok az előadók, akik pályaműveket adtak be – ez mellesleg évek óta nem történt meg. A pályaművek nagyrészt megint csak azt bizonyították számomra, hogy igenis megyünk előre, mert a nemzetközi trendek által diktált, ízléses produkciókkal álltak elő, egy-kettő kivételével. A döntőbe került tíz előadó közül pedig bármelyik nyerhetett volna, itt már nüanszok döntöttek.

– Miért éppen a Compact Disco?

– Idén a győztes dal, Loreen svéd énekesnő Euphoria című száma is engem igazolt abban, hogy a trendeket nagyon is figyelni kell. Az év legnagyobb slágere, az Avicii Levers című dala elektropop zene trance alapokkal, Svédországból. Ebből a vonalból „jött ki" a győztes lány is, ez a zenei világ nyert. Megjegyzem zárójelesen, a svéd csapat ott a helyszínen csak a Compact Discótól tartott. A szakmai zsűri is nagyon előkelő helyre rakta a fiúkat. Nekem meggyőződésem volt, hogy olyan zenekart, előadót kell kiküldeni, amely nyomot tud hagyni 200 millió tévénéző előtt. Egyébként azt a popzenét küldtük ki, ami korszerű és most sikeres a világban: visszajött a nyolcvanas évek indusztriális, elektro és techno hangzásvilága, újra elővették a Depeche Mode, az Erasure zenei alapjait. A Compact Disco jövője most már csak rajtuk múlik, ott voltak a trambulinon, a következő fél év dönti el, mit tudnak ebből kihozni. Szerintem Magyarországról jó kép alakult ki a zenei világ szempontjából. Ettől a pillanattól kezdve teljesen mellékes, valaki harmadik vagy huszonegyedik.

– Szigligeten lakik feleségével és ikerfiaival: hogy tervezik a nyarat? Mennyi ideje van most a családra és a vitorlázásra?

– Most úgy érzem, nagyon-nagyon munkás nyár elé nézek. Belekerültem én is abba a csapdába, hogy egy napra a huszonnégy óra kevés. A dolgok jelenlegi állása szerint a munka tölti majd ki a nyaramat is. A délelőttöm és a délutánom a menedzsmenti háttérmunkákkal telik el a rádióban, este élő adásban vagyok, nyáron egy-egy hetet a Magyar Televízióban is dolgozom a Balatoni nyár keretein belül, ősszel pedig folytatódik a Magyarország, szeretlek! Megpróbálom azokat az egy-két-három órákat, a hétvégén egy vagy két napot a családommal együtt tölteni, és biztos vagyok benne, hogy ebbe a vitorlázás is belefér majd. A családnak, a tenisznek és a vitorlázásnak bele kell férnie.

Olvasóink írták

  • 1. csisztuj 2012. július 07. 15:27
    „Ha ez a minőség, akkor nagyon nagy baj van! Jenőkének összébb kellene húzni magát! A Class-on a műsora egy rakás sz@r! Oszt két hét burgonya...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ma tízből kilenc zsenit elvesztünk Magyarországon

E kilenc kivételes talentum „megmentése" kulcskérdés Czeizel Endre orvosgenetikus szerint. Tovább olvasom