Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Döbbenetes felvételek: eltűnt az Aral-tó nagyobbik fele

Az Aral-tó talán az űrből tekintve is leglátványosabb példája annak, milyen hatása lehet a természetre az emberi beavatkozásnak. A tó kiszáradása az elmúlt három év során felgyorsult, a vízfelület nagy része helyét idén nyáron már átvette a sivatag - ezt a drámai változást mutatják a módon az Envisat műholdképei.
Az Aral-tó Földünk egyik legnagyobb lefolyástalan térségének, Közép-Ázsiának a mélyedésében alakult ki. Vízfelületének kiterjedése korábban megközelítette Magyarország területét is, átlagos vízmélysége viszont mindig is igen csekély volt. Tápláló folyóinak, a Szir-Darjának és az Amu-Darjának a vízhozama tartott igen törékeny egyensúlyt a tó párolgási vízveszteségével.

Melegebb és szárazabb években a tó kissé összehúzódott, csapadékosabb időszakban pedig kiterjedt. Ezt a kényes egyensúlyt bontotta meg a szovjet időszak gyapottelepítési programja, amely során a tápláló folyók vizének nagy részét az újonnan létesített gyapot-ültetvények öntözésére vezették, azt ott a növények elpárologtatták, így nem juthatott az Aralba. A vízbetáplálás fogyott, a párolgás - a lassan már ekkor csökkenő mélység és vízmennyiség miatt - növekedett: a tó kiszáradása megkezdődött.

Döbbenetes felvételek: eltűnt az Aral-tó nagyobbik fele (galéria)

A folyamat mára visszafordíthatatlanná vált. A kilencvenes években a tómedence két részre szakadt, az északi Kis-, és a déli Nagy-Aral-tóra. A Kis-Aral tó megmentésére egyelőre sikeresnek tűnő program indult, a Nagy-Aral viszont maga is két részre szakadt, és az idei száraz nyáron a maradék tó fő vízfelületét adó rész kiszáradt.

A folyamatot az Európai Űrügynökség (ESA) által publikált Envisat-műholdképek mutatják be. Egy ezekből készült mozgóképen az Aral kiszáradásának 2006 óta tartó, megdöbbentő felgyorsulását figyelhetjük meg: amikor a tó délkeleti (jobb alsó) szegmense még sötétebb, zöldes színű, az a 2006-os felvétel. Innen jutunk el - a geológiai értelemben pillanatszerű 3 év elmúltával - addig, hogy ezen a területen szárazra került és ki is száradt a tófenék, a maradék, el nem párolgott víz pedig lassan csordogál a nyugatabbi tómaradékba.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. Celtis 2009. július 17. 16:11
    „A jelenlegi helyzetben a globális felmelegedés csak egy tényező a sok közül.

    Az emberiség lélekszáma 2015 környékére már garantáltan eléri a 8 milliárd főt. A fejlődő országok egy főre jutó fogyasztása pedig dinamikusan nő abbéli igyekezetükben, hogy utolérjék a nyugat életszínvonalát (azaz a mienket). Emiatt a pusztítás exponenciális függvény szerint gyorsul, pedig az eddigi hatások is megdöbbentőek:

    Folyamatosan zajlik az egész földtörténet egyik (ha nem A) legnagyobb fajkihalása, és ezt már úgy tűnik, nem tudjuk visszafordítani: az utóbbi 30 évben például a Föld gerinces élővilágának egyedszáma 40%-kal csökkent.
    http://www.origo.hu/tudomany/elovilag/20080521-wwfjelentes-2008-nem-tudjuk-lassitani-a-fajkihalas-utemet.html

    Az erdőségeink, a termőtalajunk, az ivóvizünk globálisan egyre alacsonyabb szintet és rosszabb minőséget érnek el, és ennek tendenciája is egyre gyorsul.

    Jó kérdés, hogy mit tudnánk kezdeni ebben a helyzetben az egymással versengő országok egyikének felelős döntéshozójaként azon túl, hogy igyekszünk titokban tartani az egészet. Esetleg egy fejlett ország vezetőjeként képesek lennénk-e a világra szabadítani például egy-két új vírust, amelyek várhatóan a túlnépesedett, ám szegény országok lakosságát tizedelik majd meg legjobban?”
  • 23. Boytronic 2009. július 17. 15:53
    „Emberek a Klauzál téren pálmákat láááááátniii!!......”
  • 22. klj_54 2009. július 17. 12:03
    „Az a gond, hogy tudósaink hiteltelenítették magukat.
    EMiatt sem hiszik el, hogy tudunk tenni a globális felmelegedés ellen.
    Ciklikus felmelegedés és fagy váltogatja egymést.
    Ha teszünk ellene - ha nem!”
  • 21. Celtis 2009. július 16. 14:23
    „Bocsi, csak ha már Biblia, ott ez is áll: "legyetek azért okosak mint a kígyók, és szelidek mint a galambok. (Mt 10,16)".

    Ja, nem pedig fordítva. :)”
  • 20. Hidegen 2009. július 16. 12:20
    „Azért tényleg elképesztő hogy 19 hozzászólásból a negyede értelmezhető csak, és Celtisen kívűl itt senki nem gondolkodik! Mert azt könnyebb... A homokba dugni, igen ... Ez megy ma leginkább, a hülyítés a médiákbó pro és kontra. Leginkább persze azért magyaráznak hogy senki ne gondolkodjon, mert még rájönne hogy palira veszik... Persze nincs új a nap alatt, ezt már 2000 éve kitalálták -"CIRKUSZT, KENYERET!"- Ez kell a többségnek és márminden "rendben". Győzike Maunika meg a hasonszörű műsorok, a többiért meg majd ráérünk aggódni (és sírni) - ha nem mi, akkor a gyerekeink vagy az unokáink- akkor mikor bekövetkezik... Na ez aztán valóban rövid- és csőlátás! Na de boldogok a lelki szegények, mer tövék a mennyek országa. DE MEDDIG?!”
  • 19. Celtis 2009. július 16. 11:10
    „tzrtz: Köszönöm szépen, hogy diagnosztizáltad a súlyos elmebajom. :) Ha más nem is, az idő majd eldönti, melyikünknek van igaza. Sajnos nem vagyok kárörvendő, így egyáltalán nem fog örömet okozni a tudat, hogy az ilyen csőlátó emberek, mint Te, az ökológiai változás áldozatait gyarapítják.

    Ahogy írod, "a barmok ott elirányították a folyók vizét, mert nem értettek a vízgazdálkodáshoz, ennyi az egész". Ezzel én azt állítom párhuzamba, hogy "a barmok lepusztítják a Föld egész felszínét a talajtól a vizeken és légkörön át az élővilágig, mert nem értenek a rendszerelmélethez és az ökológiai összefüggésekhez".

    És még valami: Az Aral-tó kiszáradása már a ´80-as években megkezdődött, és társadalmi problémát jelentett már akkor is (a környékbeli halászfalvak lakónak egyre messzebbre kellett cuccolniuk a ladikot, egyre szegényesebb volt a fogás), de akkor is úgy gondolták a nagyokosok, hogy "Ezzel az ütemmel még többszáz évünk van arra, hogy megállítsuk a tó kiszáradását. Addig meg majd kitalálunk valamit." Azonban a kezdődő kiszáradás olyan pozitív visszacsatolási köröket indított be, amelyek egy idő után visszafordíthatatlan és gyorsuló ütemű változásokhoz vezettek.

    Én azt állítom, hogy ez globálisan is pontosan így van, és hogy ezek a visszacsatolások már beindultak. Ha nem is mindenki számára nyilvánvaló a hatásuk (mert a tévéből egy álomvilágot vetítenek eléjük, amelyben az emberiség előtt korlátlan fejlődés áll), de a folyamat már ugyanúgy visszafordíthatatlan, mint az Aral-tó kiszáradása.”
  • 18. comet 2009. július 16. 00:17
    „időközben a napozó hölgyet lecserélte az "iparos centrum". Bocsi.”
  • 17. comet 2009. július 16. 00:00
    „amíg olyan csajok napoznak az Aral -tó kisebbik felének partján, mint a felső képen pihenő hölgy, addig nincs nagy baj.”
  • 16. tzrtz 2009. július 15. 19:37
    „Durva tényleg. De azért nem kell befosni. A barmok ott elirányították a folyók vizét, mert nem értettek a vízgazdálkodáshoz, ennyi az egész. Ebből arra következtetni, hogy holnapra még a Földközi-tenger is kiszárad, erős túlzás, az meg, hogy mindenki menjen el orvoshoz, és utána költözzön ki a városból miután megtanult valamilyen kézműves szakmát (és akkor majd gondolom tonnaszámra ontjuk az agyagedényeket,mi?), súlyos elmebajra utal.”
  • 15. Amati 2009. július 15. 19:06
    „Kiszáradt? naés? egy pocsolya volt. a természet változik, miért gond ez? miért gondolja mindenki hogy ami volt, annak úgy is kell maradnia. ez hülyeség...”
  • 14. Pici66 2009. július 15. 18:41
    „M1 TXT szoktam olvasni. A tudomány oldalt, és a nagyvilág híreit. Ha jól emlékszem ez a hír vasárnap volt kb 1 napig fönnt. Akkor is csodálkoztam. Tényleg az unokáinknak nem lesz föld-víz-levegőjük??”
  • 13. gubanc 2009. július 15. 18:23
    „Kisbuta módon nem lehet a dolgot felfogni. Imádom az olyan környezetvédőket, akik az embert újra a fára akarják felzavarni!Itt a víz hasznosul és egy sós tó lassan megszűnik. Melyik a jobb?
    Mindenkinek javaslom, hogy nagybuta módon ne politikát csináljanak a környezetvédelemből, mert az
    óriási butaság. A környezetvédelem szakma és hülye politikusok ne avatkozzanak bele!”
  • 12. PSissy 2009. július 15. 18:04
    „A Fekete-tenger nem fog kiszáradni? A Földközi is ki fog, nemhogy a Fekete!
    Két napja jelent meg egy cikk, amiben a CO2 tartalom és a hőmérséklet-növekedés különböző modellekben "sulykolt" szerepét vizsgáltak. Rossz hírem van, a jelenlegi modellek bebuktak! Nem úgy volt korábban sem, ahogyan a modellek, meg hozzáértő bulvárújságok írják. Ez a CO2 hőmérséklet-emelkedés kezd a Győzike Show szintjére süllyedni.
    Persze, hogy van üvegházhatás! Ha nem lenne, baromi hideg lenne. És egyáltalán nem igaz, hogy korábban nem volt ilyen gyors emelkedés v. csökkenés. Kéne járni főttan (sic!) órára is!”
  • 11. kisbuta 2009. július 15. 17:48
    „Túlontúl sokan vagyunk, mi emberek. Mellesleg: talán nincs Istennek még egy olyan kártékony teremtménye, mint az ember. Ideje lenne visszaszorulnunk ebből a fenenagy és (látszólag) megállíthatatlan civilizálódásból. De majd a Természet segít magán. Bár én is ember vagyok, de mondom: elég már belőlünk!”
  • 10. Celtis 2009. július 15. 17:06
    „theseus: Mégis, az említett példákban az a közös, hogy sokáig úgy gondolták, az emberi tevékenység hatása elenyésző a világon, majd kiderült, hogy hát ez marhára nem így van. És hogy ennek ellenére sincs igazán komolyan vehető változás.

    Az mindenesetre biztos, hogy amit most teszünk, az nem folytatható hosszú távon (divatos szóval: nem fenntartható), vagyis drasztikus változásokra számíthatunk így is, úgy is. Ezekre pedig egy értelmes ember megpróbál fölkészülni.”
  • 9. theseus 2009. július 15. 16:10
    „A klímaváltozással és a környezetszennyezéssel kapcsolatos általános aggodalmak jogosak, de ha figyelmesen elolvassátok a cikket, itt nem erről van szó, hanem arról, hogy megszüntették (ill. jelentősen lecsökkentették) a tó természetes vízutánpótlását. Ezért száradt ki, nem a globális felmelegedéstől vagy szokatlan aszálytól, stb.

    A Tisza esetében pl. más a helyzet, a Duna és a Fekete-tenger egyhamar nem fog kiszáradni, mert utóbbi kapcsolódik a Földközi-tengerhez, az pedig az óceánhoz. A Tisza-tavaszi áradásakor lejövő vizet nyugodtan lehetne víztározókban tárolni és nyáron locsolni vele, ahogy az a tervekben is szerepel.

    A széndioxid kibocsátást egyébként belátható időn belül csökkenteni fogja az, hogy csökkenek a készletek, és az energia-árak még tovább emelkednek majd.”
  • 8. Boytronic 2009. július 15. 16:01
    „Igen nincs már"ha"sem!!!Mert elképzelhetetlen legalább is számomra hogy kontinens méretű felvilágosodás történik hirtelen megváltozunk és mondjuk leáll vagy legalább csökken a gépjármüforgalom világszerte...Ez eszméletlen szám lehet hozzáhasonlo számú kipufogóval..Elképzelhetetlennek tartom hogy nyereséges gyárak,üzemek leálljanak csak azért hogy ne szennyezzék a környezetüket és még sorolhatnám,de minek és kinek??Elöször egy tó tünik el,utánna a jégsapkák,soha nem látott természeti csapások...jelzik a folyamat beindult,és csováljuk fejünket.de tulajdonkép semmit nem teszünk ellene érdemben,idő kérdése és lassan majd az ivóvizért öljük egymást,hát úgy néz ki hogy a dinók sorsára jutunk,ez nem borúlátás egyszerüen ez van és bekövetkezik mert nem tanulunk semmiből,a felsö tizezer meg már ugy is megtervezte a "hogyan továbbot"....”
  • 7. Celtis 2009. július 15. 15:41
    „5. corebonts: Sajnos szinte teljesen lehetetlen ellenőrizni a különböző hírforrások hitelességét, s ezáltal "megjósolni" a jövőt. Azonban úgy gondolom, hogy ha csak pár százalék esélye is van annak, amit említesz, én legalábbis nem szeretném vállalni a kockázatot a lehetséges veszteség mértéke miatt.

    Az általam írt pontok egyébként elég rugalmasak ahhoz, hogy ha minden a lehető legjobban alakul, és tíz év múlva felfedezik a minden-hibát-kijavító-készüléket, az ezeket betartó embereket akkor sem éri veszteség.

    Például az ember egészségébe fektetett pénz akkor is sokszorosan megtérül, ha a 21. század az orvostudomány forradalmát hozza magával. Mert a fiatalabb korban kezeletlenül hagyott problémák idős korra olyan betegségekhez vezetnek, amelyeknek a gyógyítása mindenképpen sokkal többe kerül.
    És ha mégis bejön a gebasz, ahogy te írod, "a 18. század" (ám szerintem a várható helyzet nem hasonlítható egyetlen korábbi korhoz sem), akkor egyszerűen megoldhatatlan lesz bármilyen betegség modern kezelése.”
  • 6. cyt 2009. július 15. 15:27
    „Celtis, tökéletesen igazad van. Az OKOS ember vagy már maga rájött erre, vagy a mostanában azért egyre gyakrabban hallható (és látható) hírek következtében igyekszik önállósítani magát, amennyire csak lehet. Sajnos a reklámok még mindig ezzel teljesen ellentételes dolgokat sulykolnak az emberekbe. A pénzvilágnak ugyanis NEM ÉRDEKE, hogy az emberek -- azaz a családok, kisebb baráti közösségek -- ÖNÁLLÓSODJANAK, azaz a bankvilágtól, a tőzsdétől, a fogyasztástól minél jobban eltávolodjanak. Még a törvények is (lásd adótörvények!) a túlélés ellen dolgoznak. A BUTASÁG és az ÖNZÉS, a KÉNYELEM és a MÁNAK-ÉLÉS összeegyeztethetetlen mindazzal, amiről írtál, és amit meg kell tennie mindenkinek, aki 100 év múlva is szeretné, hogy legyenek ivadékai.”
  • 5. corebonts 2009. július 15. 15:26
    „3: Ja, me hónap eefogy a internet utána meg a áram oszt jön a 18. század mi?”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kamu volt a Holdra szállás

Negyven évvel azután, hogy 1969. július 20-án Neil Armstrong az első emberként a Holdra tette a… Tovább olvasom