Délmagyar logó

2017. 11. 25. szombat - Katalin 3°C | 12°C Még több cikk.

Elektromos repülőgépek szelték át a La Manche-csatornát

Az Airbus gép első hosszú távú tesztrepülése előtt Hugues Duval francia pilóta saját együléses elektromos gépével szelte át a csatornát.
Először szelte át rövid tesztrepülések után az Airbus kétüléses elektromos repülőgépe a La Manche-csatornát pénteken, órákkal azután, hogy egy francia pilóta saját kétmotoros elektromos gépével megtette ugyanazt az utat.

Hugues Duval együléses repülőgépén Calais-ból Doverbe repült, majd onnan vissza Calaisba, megelőzve a repülőgépgyártó óriást abban, hogy bemutassa: az elektromos repülőgépek hosszú távot is képesek megtenni.

Az Airbus pilótája, Didier Esteyne pénteken az angliai Lydd repülőteréről szállt fel az Airbus E-Fan kétüléses repülőgépével, hogy "zéró kibocsátással" tegye meg 78 kilométeres útját Calais-ba.

A teljes egészében karbonszálból épült gépet két 32 kilowattos elektromos motor működteti, akkumulátorainak cseréje nélkül 160 kilométert képes megtenni. Külön akkumulátor működteti a hűtő- és a szellőzőrendszert. A repülőgép két méter magas, szárnyainak fesztávolsága 11 méter, a gép hossza majdnem hat méter.

Tizenkét órával az Airbus gép első hosszú távú tesztrepülése előtt azonban Hugues Duval francia pilóta saját együléses elektromos gépével szelte át a La Manche-csatornát. Mivel nem volt engedélye arra, hogy Calais-ból felszálljon, egy kerozin meghajtású repülőgép vontatta a 100 kilogramm súlyú gépet a felszálláshoz.

A Calais-Dover-Calais út biztonságos megtétele után Duval az AP amerikai hírügynökségnek elmondta, hogy óránként 150 kilométeres sebességet ért el 52 kilométeres útján. Útja sikere "egyfajta megkönnyebbülés" volt számára és fontos lépés öt évi próbálkozása során abban, hogy elektromos gépét alkalmassá tegye hosszú távú útra - hangoztatta.

Az Airbus Calais-ban összegyűlt illetékesei nem kommentálták Duval útját.

Az Airbus E-Fan repülőgépe 2014 márciusában tette meg első útját, azóta mintegy százszor repült. 2017-ben tervezik bevezetni a piacra, egy nagyobb, négyüléses E-Fant két évvel később.

Az Airbus szerint az elektromos áram hajtotta, alacsony kibocsátású repülő létfontosságú az Európai Unió Flightpath 2050 programjának megvalósításához, amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás 75 százalékkal, a kéjgázkibocsátás 90 százalékkal és a zaj 65 százalékkal való csökkentése a 2000-es év szintjéhez képest.

Az Airbus gép útvonalát tudatosan választották ki, 1909-ben Louis Blériot volt az első, aki átrepülte a La Manche-csatornát. Blériot az Étampes-Chevilly közötti 42 kilométeres útvonalon repült.

Blériot számára a biztonság akkor csak másodlagos volt, arra összpontosított, hogy elnyerje azt a 25 ezer frankos díjat, amelyet a Daily Mail brit napilap tűzött ki a La Manche-csatorna átrepülésére.

Az Airbus biztonsági illetékesei azonban pénteken gőzerővel felvonultak Calais-ba helikopterekkel és mentőcsónakokkal felszerelkezve, hogy kövessék a gép útját.

A Pipistrel szlovén társaság elektromos gépe is át akarta repülni a La Manche-csatornát ezen a héten, ám a motorok szállítója, a Siemens az utolsó pillanatban megakadályozta az utat, mondván, motorjának nincs engedélye arra, hogy víz fölött repüljön - közölte Ivo Boscarol, a Pipistrel vezérigazgatója.

Boscarol szerint gépük készen állt az útra, és úgy vélekedett, hogy mintegy 10 fejlesztés alatt álló elektromos gép képes repülésre.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Feléledő fekete lyukat figyeltek meg csillagászok

A kutatók szerint a fekete lyuk a 42 millió fényévre lévő NGC 660 polárgyűrűs galaxis szívében… Tovább olvasom