Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Ezek miatt zuhanhatott le Horthy István vadászgépe

Magyarország kormányzóhelyettese 1942. augusztus 20-án halt meg a keleti fronton. Repülőbalesetét újra megvizsgálták.
A repülőgép páncélozása miatt megváltozott repülési tulajdonságok, a géptípusra való átképzés rövidsége, valamint a pilótánál fellépő rosszullét együttesen okozhatták Magyarország kormányzóhelyettesének, Horthy Istvánnak 1942. augusztus 20-án a keleti fronton történt halálos repülőbalesetét - olvasható abban a vizsgálatban, amelynek megállapításairól tartottak sajtótájékoztatót szerdán az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.

A 25. bevetésén meghalt tartalékos főhadnagy balesetének első kivizsgálása során nem derítették fel az összes körülményt, és nem neveztek meg felelőst - emlékeztetett a mostani kutatást vezető Magó Károly zászlós, a Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa. Aki részt vett a baleset okainak feltárásában, azt titoktartásra kötelezték, lehetőséget adva ezzel a rosszindulatú magyarázatok elterjedésére - tette hozzá.

A most végrehajtott baleseti kivizsgálás politikától mentesen, modern vizsgálati módszerekkel, aerodinamikai kísérletekkel, az orvostudomány, valamint az előkerült bizonyítékok segítségével történt - jelezte a kutató, aki 600 órát fordított rá, 1500 oldal dokumentumot nézett át, hogy az esettel kapcsolatos kérdésekre választ kapjon.

Horthy István kormányzóhelyettes bevetés előtt, 1942 augusztusában.
Horthy István kormányzóhelyettes bevetés előtt, 1942 augusztusában.

Mint a Magó Károly fogalmazott, repülőgép-katasztrófa általában akkor történik, amikor több jelentéktelennek tűnő körülmény egy időben következik be. Ezek külön-külön könnyen kivédhetők, azonban ha együtt jelentkeznek, a kialakult helyzet megoldhatatlan. Horthy főhadnagy halálos baleseténél is több negatív körülmény egyszerre jelentkezett, és ez okozta a tragédiát.

Tájékoztatása szerint ide sorolható, hogy a Horthy István által is vezetett, Olaszországból páncélozás nélkül hazánkba érkezett Héja nevű repülőgépekbe magyar páncéllemezeket építettek be. A rendelkezésre álló adatok alapján elvégzett számítások bebizonyították: az utólag kapott nehéz páncéllemezek miatt a gép - szakmai zsargonnal szólva - farnehéz lett. A helikopterbázis két pilótájának egy Héjához hasonló repülővel elvégzett repülési kísérletei pedig azt igazolták: a farnehéz gép hajlamosabbá vált abba repülési manőverbe (lapos dugóhúzóba) kerülni, amelyből Horthy István még "kivette" a gépet, de felemelkedni már nem tudott. A Honvéd Kórház két orvosának szakvéleménye szerint pedig a pilóta szervezetét a repülés közben érhette olyan túlterhelés, amely eszméletvesztéssel jár, ez az állapot ma is gyakori oka a katonai légi baleseteknek.

A kutató egyben cáfolta azt a mendemondát, hogy a 37 éves főhadnagy túl idős lett volna vadászpilótának. A felszállás előtti estén névnapja alkalmából nem fogyasztott alkoholt, és az aerodinamika segítségével kizárták a németek által elkövethetett szabotázst is - mondta, megjegyezve: ez utóbbit úgy igazolták, hogy más repülők az elvégzett kísérletek közben éppúgy viselkedtek, mint Horthy főhadnagyé a zuhanáskor.

Magó Károly bejelentette: az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és a Magyar Roncskutató Egyesület képviselői 2012 augusztusában, a haláleset 70. évfordulóján felkeresik Ilovszkoje településnél Horthy István lezuhanási helyét, és tábori mise keretében emlékeznek meg az elhunyt vadászpilótáról.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. deszkás 2012. július 15. 14:53
    „Az első Orbán kormány idején a hivatalos verzió a 37 éves pilótát idősnek titulálta kedves szakértő úr!! Ezt a Kecskeméti Repülőnapon szó szerint közvetítették!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ugyanakkor az angol bemutatópilóta 46 éves 3 gyerekes apa volt. Tessék utánanézni. Aki meg imádná azt a korszakot küldök neki egy videót: c." Indul a bakterház".”
  • 26. Palmer2011 2012. július 12. 17:06
    „15. Radic

    Kikérem magamnak ezt a fotelhuszár megnevezést ! A gondolkodás, a múltból tanulás nemcsak és legfőképp nem a vadászgép pilóták dolga ! Teóriákkal előállni nem bűn, sem pedig egy témában gondolatokat - kultúráltan mások piszkálása és froclizása nélkül - megosztani. Vegye fel a sisakját és szálljon picit magába !”
  • 25. adamantium 2012. július 12. 16:15
    „24. Mike3 2012.07.12. 15:28
    szerintem meg a FW-190-D-9, vagy ha már a ritkább típusokat is bevesszük akkor a Do 335 biztos veri a Spitfire Mk XIV-et, a Me-262 mellett meg ugye labdába sem rúghatnak szegények. a MIG-3 as ezektől mind erőben, mind sebességben mind fegyverzetben messze elmarad, úgy eleve a szovjet gépek nem igazán voltak egy kaliberben a német, de még a többi szövetséges géppel sem. szerintem az talán a nyugatiakkal leginkább egy kategóriába sorolható a La-7”
  • 24. Mike3 2012. július 12. 15:28
    „a 109-es kiemelkedő képességei mellett sok hátránnyal is rendelkezett. ilyenek volt pl az elcseszett futóelrendezés ami miatt nagyon sok baleset történt vagy a bizonyos repülési paraméterek között fellépő vibráció (itt nem az átesésre gondolok:)). az első hozzánk került példányok fix légcsavarral érkeztek (!!!), ami csak a típus első háborús debütálásakor (spanyolország) gyártott daraboknál volt elszórtan fellelhető. bár a második vh-s német haditechnikát isteníteni szoktam, ezt a gépet nem tartom jónak. a háború -véleményem szerint- legjobb repülőgépe a spit volt. az amerikai dögöket ne soroljuk ebbe a kategóriába, mert alapvetően más körülmények között lévő hátországban készültek. ha a háború környékéről kellene szemezgetnem, azt mondanám, hogy a Mig-3 volt a legdögösebb darab. érdekes, hogy ezt a gépet már szélcsatárnás tesztek felhasználásával tervezték

    de jöjjön tyimre, hogy kijavítson! :)”
  • 23. Esovaro 2012. július 12. 14:54
    „Vett volna MO Bf-109-et is csak azt akkor a nemetek meg nem adtak el,foleg nem a mercedes motorral,de 44 tavaszara amikor az amerikai bombazasok elkezdodtek a magyar honi legvedelemnek Bf-109G a Gusztav,volt az alaptipusa amit a Duna repulogepgyar gyartott licence alapjan.Ismertem egy szerelot aki ott tanulta a szakmat es fiatal segedkent ott dolgozott a gepek gyartasanal,kesobb a haboru utan a Maortnal lett autoszerelo es apam legjobb melosa volt a kesobb nyilt autoszevizben a 60-as evekben”
  • 22. Mike3 2012. július 12. 14:13
    „csak egy történet arról, hogy két tapasztalt pilóta, akik közül az egyik világbajnok milyen szituba keveredhet egy hangyányit farnehéz géppel:

    http://members.chello.hu/extra.olga/cikkek1.htm”
  • 21. öregvegyész 2012. július 12. 13:06
    „Mondjuk elfogadom a magyarázatot. Akkor is van egy kérdésem: miért kellett egy kijelölt utődnak és fiatal feleségének a keleti frontra menni? Miért nem ment oda apuci?
    Továbbá jól ismert tény hogy HM az olasz kapcsolatokat akarta előtérbe.hozni ( pl Zogu bpesti monstre házassága) a mi aztán nagyon rövid életű volt és Hotler nem volt annyira ostoba., Ezért vettünk onnan harckocsikat repülőket,melyek nem voltak korszerűek. Miért titok még ma is hogy ki volt az a nagyon okos aki elrendelte ezek átalakítását?”
  • 20. Mignon 2012. július 12. 12:41
    „16. Margit!

    Mi az a hülyeseg, hogy
    "halottrol jot, vagy semmit...?!"

    Nem ertek vele egyet!

    Bizony, vannak halottak, akikröl en semmi "jot" nem tudok mondani!

    Ilyen Sztalin, Hitler, es
    a rokonsagom egyes tagjai....

    Meg tudok bocsajtani, de felejteni soha!”
  • 19. cselac 2012. július 12. 12:35
    „Kovács bácsi pedig egy középszerű ember. Illetve csak szeretne az lenni.”
  • 18. SP 2012. július 12. 11:37
    „A repgép lehetőleg legyen orr nehéz.
    Áteséskor a dugóból ki lehet jönni, ha a gravitációs gyorsulást hasznosítja sebesség és felhajtó erő nyeréshez. A botkormányt nem felfelé rántja, van kellő magasság a manőverhez.stb.

    A páncélzat
    minden bizonnyal megváltoztatta a súlypontját a gépnek, nem volt mérlegelés, és az amúgy stabil gép labilissá, instabillá vált.

    Azt,
    hogy a névnapon és más napokon nem fogyasztott bátorítót nehezen tudom elképzelni, de nem voltam ott. Talán az akkori folyosó hírek is igazolhatják vagy cáfolják.”
  • 17. kontrapista 2012. július 12. 11:24
    „13,X_Y
    Kinek a pap. kinek a papné.
    Nekem Horthy István, neked a hős szovjet pilóták, akik "felszabadították hazánkat ".”
  • 16. Queenmargareth 2012. július 12. 08:02
    „3. emigrans 2012.07.11. 18:38
    Halottról vagy jól, vagy semmit.”
  • 15. radic 2012. július 12. 07:27
    „Hogy itt mennyi vadászgép pilóta van, akik ráadásul még múltba látók is, hogy meg tudják mondani mi történt anno. Vagy lehet, hogy csak néhány fogyatékos fotelhuszár osztja az észt a gép elől?”
  • 14. csonakos 2012. július 12. 06:41
    „Ma, már nem mindegy, akkor mi történt? Föltámasztja? Akkor, megkapta a neki járó katonai tiszteletadást a végtisztelgésen. Hákba belebonyolódni, felesleges.”
  • 13. X_Y 2012. július 12. 04:19
    „12. kontrapista 2012.07.11. 23:20
    10. bánki 2012.07.11. 23:08
    8. orszagzaszlo936 2012.07.11. 21:41

    " kecskeméti repülőbázis egyik épülezében található Horthy István emlékszoba"

    Ja, előtte meg szovjet pilóták emlékszobái voltak... Most ez a "divat"...

    Nem középszerű, hanem kicsit alatta... Mindig akadnak lovastengerészek és hasonló érdekes figurák az ungarische történelemben...”
  • 12. kontrapista 2012. július 11. 23:20
    „Horthy István emlékére fehérmárványból szobrot készített Tóth István szobrászművész , amelyet 1943 nyarán avattak fel Zentán. A "felszabadítók " első dolga volt a szobor eltávolítása, majd a Tiszába dobása. Az alkotó is az USA-ba menekült, csak a 90-es évek vgén jöhetett haza. Az alapzat megmaradt, de már egy szerb író mellszobrát helyezték rá.

    klj-54 és vasi elvtársak figyelmében :
    A kecskeméti repülőbázis egyik épülezében található Horthy István emlékszoba, ajánlom megtekintését.”
  • 11. lelketlen 2012. július 11. 23:18
    „Fiúk!
    Ő már ezzel a géppel 24 harci bevetést teljesített,egy igazolt légi győzelme is volt.
    Minden repülésben benne van az esetleges baleset és ennek következtében az élet elvesztésének lehetősége.
    Ez esetben e lehetőség aktivizálódott.
    Ennyi az összes többi nem igazolható kitaláció.”
  • 10. bánki 2012. július 11. 23:08
    „5. klj-54 2012.07.11. 20:35

    A jóindulatod határtalan, de már csak ilyenek a panel - proli-rokkant-kamu-nyugdíjasok!

    Na persze ha az élet legnagyobb kihívása a Csillagtéri ,,spar" bevásárlás, nehéz a repülésről vélekedni!”
  • 9. Commander-V2 2012. július 11. 22:14
    „1: ha a nagyanyád befőtt lett volna, ma a fű is zöldebb lenne”
  • 8. orszagzaszlo936 2012. július 11. 21:41
    „azt hiszem, hogy klj és vasi elvtársak csak szeretnének oly középszerűek lenni, mint Horthy István volt!”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A legkorábbi állatok ˝gyermekmegőrzőjét˝ temette be a vulkanikus hamu

Csaknem 600 millió éve egy vulkánkitörés hamuja temette be a legkorábbi ismert állatok… Tovább olvasom