Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Ha bízunk egymásban, jobban boldogulunk

A társadalmi bizalom az egyik ok, amiért Izland viszonylag gyorsan kiheverte a válság okozta csapásokat: ahol bíznak az emberek egymásban és az intézményrendszereikben, könnyebb az előrejutás. Utasi Ágnes szociológussal, az MTA tudományos főmunkatársával annak eredtünk a nyomába: mi kell ahhoz, hogy ez a szociális tőke kialakuljon, és mi az oka az egyes országok közti különbségeknek?
„Izland egy olyan társadalom, amely arra az elvre épül, hogy mindenki a barátunk. Ez egészen addig így van, amíg be nem bizonyosodik ennek az ellenkezője." Olafur Ragnar Grimsson izlandi elnök beszélt így országáról, amellyel kapcsolatban arról cikkeztek a közelmúltban: rekordgyorsasággal vészelte át a legrosszabbat, amit a válság hozott az országnak. Izland hagyományosan nyitott társadalom, az állam alapelvei közé tartozik az összefogás és a bizalom, tette hozzá az elnök: ez az egyik legfőbb magyarázat arra, miért sikerült nekik az, amivel más országok máig küzdenek. A társadalmi bizalom ugyanis nem más, mint szociális tőke, ahogy ezt Francis Fukuyama japán szociológus-közgazdász megfogalmazta.

Gyorsan visszatért a befektetői bizalom Izland iránt
Gyorsan visszatért a befektetői bizalom Izland iránt, írta február végén a Napi Gazdaság − már a Fitch is a befektetési kategóriába sorolja a szigetországot. Pedig 2008−2009-ben két számjegyű volt a visszaesés, és a bankok feltőkésítése a GDP 45 százalékába került, amihez Reykjavíknak 10 milliárd dollárt kellett kérnie a Nemzetközi Valutaalaptól.

Bár pénzben kifejezni bajos lenne, ahhoz, hogy egy ország és lakói jól boldoguljanak, legalább annyira fontos, mint a GDP megfelelő mutatója. Ha bízni tudunk a családtagjainkban, a szerelmünkben, az üzlettársban és az intézményrendszerek munkájában, nem abból indulunk ki gyanakodva, hogy átvernek minket, könnyebb előrejutni a gazdaságban és a magánéletben is. Már amennyiben a társadalom jó része osztja ezt a nyitottságot, és elfogadja: közösek a célok.

Az átlátszóság védelme

Az izlandi fellendülés egyik kulcsaként emlegetik azt is, hogy a szigetország törvényei kiemelten védik a médiacégeket: olyan törvényt szándékoztak kidolgozni, amely ötvözi a különböző európai országok médiajogi szabályozásainak előnyös részeit. Védettnek minősülnek például az újságok online archívumai, és megakadályozható az is, hogy egy vállalat vagy egy befolyásos személy megtiltsa egy újságcikk megjelentetését. Emellett kiemelten védik az újságírókat és az informátorokat – nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a törvény azok mellett álljon, akik a rendszer „átlátszóságáról", átláthatóságáról gondoskodnak.

Utasi Ágnes szociológus, a Magyar Tudományos Akadémia tudományos főmunkatársa is elmondta Izland példájával kapcsolatban: tény, hogy ahol nagyobb a társadalmi bizalom szintje, könnyebben helyreáll a helyzet egy válságos időszak után.

A volt „keleti blokk" rosszul áll

– Ha nemzetközi, európai összehasonlításban nézzük a bizalomindexet, azt láthatjuk, hogy az északi országokban a legmagasabb a bizalom, a posztszocialista és a szegény déli országokban a legkisebb, átlag alatti – emelte ki a szakértő: sajnos mi is ez utóbbi táborhoz tartozunk. A jelenség azonban az egész civilizáltnak nevezett világra jellemző: ugyancsak Fukuyama mondta egy 2007-es budapesti tudományos tanácskozáson, amelyet az Ybl Társaság szervezett, hogy a társadalmi bizalomvesztés nem csak Magyarországon és Kelet-Európában tapasztalható jelenség. Jelentősen csökkent a bizalmi szint a társadalomban az Egyesült Államokban is, ahol egy felmérés szerint az ötvenes években az emberek 70 százaléka megbízott polgártársaiban, ez az arány 20 százalékra csökkent. Azt is hozzátette: nincs receptje a társadalmi tőke, a bizalom növelésére, mindenesetre alulról kell építkezni, az egyén, a barátság, a szomszédok szintjén, hogy aztán a különböző bizalmi szintek egymásra épülhessenek.
Utasi Ágnes a bizalom elvesztésének egy általános okára is rámutatott, mind a témával foglalkozó munkáiban, mind lapunk kérdésére.

Olafur Ragnar Grimsson, Izland miniszterelnöke úgy beszélt országáról: egy olyan társadalom, amely arra az elvre épül, hogy mindenki a barátunk – amíg be nem bizonyosodik az ellenkezője.
Olafur Ragnar Grimsson, Izland miniszterelnöke úgy beszélt országáról: egy olyan társadalom, amely arra az elvre épül, hogy mindenki a barátunk – amíg be nem bizonyosodik az ellenkezője.
– Az interperszonális, személyek közötti bizalom hiányát arra vezettem vissza, amikor elindult a civilizációs fejlődésnek az a szintje, ami a nagyvárosok kialakulásával, a családi gazdálkodás felbomlásával járt együtt. Akit nem ismerünk, azzal szemben nem alakul ki olyan gyorsan a bizalom, hiszen ez tapasztalatok alapján jön létre – a falvak, a kistelepülések felbomlásával márpedig együtt járt az ismertség, ismeretség hiánya is. A jelenlegi felfokozott, gyorsan változó világban nagyon nehéz, hogy felnőjön az a kapcsolatszál ember és ember között, amely kiváltja a bizalmat. Két lehetőség áll előttünk. Kockáztatunk, megelőlegezzük a bizalmat – és vagy rászednek minket, vagy nem. Vagy pedig bizalmatlanok vagyunk mindenkivel szemben – és akkor biztos, hogy rosszul járunk az életben – foglalta össze.

Gyors változások: gyengítik a bizalmat

Francis Fukuyama japán szociológus-közgazdász fogalmazta meg: a társadalmi bizalom szociális tőke. A bizalom nem csak az emberi kapcsolatainkban, hanem a gazdaságban is fontos szerepet játszik.
Francis Fukuyama japán szociológus-közgazdász fogalmazta meg: a társadalmi bizalom szociális tőke. A bizalom nem csak az emberi kapcsolatainkban, hanem a gazdaságban is fontos szerepet játszik.
A kutatások is mutatják: a bizalom szintje összefüggésben áll a települések nagyságával is. A kistelepüléseken a legmagasabb, ahol mindenki ismer mindenkit, és az emberek valóságos „humán térfigyelő rendszert" alkotnak – ki ne ismerné a kispadra kitelepedő nénik, bácsik „jelenségét", akik mindent tudnak, ami a faluban történik? A leggyengébb pedig a fővárosban és a nagyvárosokban. – A városias életformával együtt járt az, hogy az erős kapcsolatok – szomszéd, barát, régi munkatárs, rokon – köre szűkül, miközben a másodlagos, gyenge kapcsolatok aránya bővül. A gyenge kapcsolat bizalmi értéke pedig kevesebb – foglalta össze a szociológus. Nagyon nagy bizalmi válságot eredményez, hogy a körülöttünk lévő kapcsolatok gyorsan változnak. – Húsz évvel ezelőtt még mindig mindenki ugyanaz volt a közértben, a könyvtárban. Az ember egy erős kapcsolati hálóval rendelkezett, és ez megszűnt azzal, hogy a munkahelyeken gyorsan kicserélődnek az emberek. Régen előny volt és érdem egy munkahelyen leélni egy életet, ma mindenki azt nézi, ha van rá esélye, hogy jobb helyre kerüljön – hozott egy példát: ezzel változik a munkahelye és változnak a munkatársak is. A felfokozott életritmus, a fogyasztói társadalom nem teszi lehetővé, hogy kialakuljon ember és ember között az a kötelék, amelyben bizalom van. A szociológus ezt a jelenséget egészen a partnerkapcsolatok szintjéig visszavezette Feláldozott kapcsolatok című könyvében.

Egyenlőség és jólét

A bizalomhiány a személyek közötti szinten mindenesetre összefüggésben van a felgyorsult modernizációs élettel: nem bízunk egymásban, nem bízunk az idegenekben, és mindezek lehetetlenné teszik az életet. Ha ez igaz általánosságban, felmerül a kérdés: mi okozza mégis a különbséget az egyes országok, térségek között? Utasi Ágnes több szempontra is felhívta a figyelmet, amely formálhatja az emberek nyitottságát. Ide tartozik például az is, hogy minél nagyobb forráserővel rendelkezik valaki, annál inkább megengedheti magának, hogy bízzon a másikban. Aki viszont nagyon nehezen él meg a jövedelméből, nehezen is adja a bizalmát – nem véletlen, hogy a skandináv országok jól állnak, mi pedig rosszul ezen a területen. A kiszolgáltatottak – a nagyon öregek és nagyon fiatalok – bíznak, mert rászorulnak a bizalomra, ahogy azok is, akik erős érdekvédő képességgel rendelkeznek. Egyenlőség és jólét: ahol ezek a leginkább megvalósulnak, ott bíznak meg az emberek egymásban, de főleg az intézményrendszereikben.

Az izlandi kilábalásra az egyik legfőbb magyarázat, hogy a társadalom alapelvei közé tartozik az összefogás és a bizalom.
Az izlandi kilábalásra az egyik legfőbb magyarázat, hogy a társadalom alapelvei közé tartozik az összefogás és a bizalom.



A kutató kiemelt még egy fontos dimenziót, ami ránk különösen érvényes, és ez a biztonság hiánya. – A posztszocialista országokban, elsősorban Magyarországon visszavetette az intézményi bizalmat az is, hogy sokra vártunk és vágytunk a rendszerváltással, ami nem teljesült – emelte ki a szakértő. Fokozta az elégedetlenséget, csökkentette a biztonságot, hogy nem a várakozásoknak megfelelően alakultak a dolgok. Az sem használt, hogy a jogszabályok, törvények a rendszerváltás óta a legtöbb periódusban kiszámíthatatlanul változtak. Az elbocsátások, a szűkösség pedig mindig felbolygatta a családi, munkahelyi kapcsolatokat, és ezek együttesen iszonyatosan megterhelték az embereket.

Alulról lehet építeni

Utasi Ágnes vizsgálata, amely a bizalomhálót is magában foglalta, a mikrotársadalmi szolidaritásból indult ki. Úgy véli, a társadalmi bizalom szintjét a szolidaritás erősítésével kellene elkezdeni – ez ugyanis pillanatnyilag nagyon gyenge ebben a régióban. – A modern fogyasztói társadalom lényegében lerázta a közösséget, az individuális előrejutás a fontos. Az egyéni értékek győzelme egy oldalról nagy dolog, másik oldalról viszont a közösséget, amely hátráltatja a célok elérésében, lerázza az egyén. Ugyanakkor el is veszítjük így a közösséget – figyelmeztetett a szakember: márpedig a szükségletek hierarchiájában a biológiai és a fiziológiai szükségletek után az emberi kapcsolatok a legfontosabbak. – A közösségi igények miatt az önmegvalósításnak, még az egyéni sikernek is csak közösségben van értelme. Nem lehet a közösséget szétrobbantani, márpedig nálunk a nagyon gyors gazdagodással még inkább az egyéni előrejutás került a fókuszba. Meg kellene találni az egészséges mértéket az individuális célok és a közösségi kapcsolatok között – tanácsolta a szociológus. Ha hosszú távon jót akarunk a gyermekeinknek, az országunknak, még akkor sem érdemes továbbadni a mentalitást, hogy az a sikeres, aki átrázza a másikat, és jól jön ki az ügyből, ha úgy tűnik: ma ezzel lehet igazán boldogulni.

Ha bízni tudunk a szeretteinkben, másokban és az intézményrendszerekben, könnyebben jutunk előre – már ha a társadalom nagy része osztja ezt a légkört.
Ha bízni tudunk a szeretteinkben, másokban és az intézményrendszerekben, könnyebben jutunk előre – már ha a társadalom nagy része osztja ezt a légkört. A társadalmi bizalom szintje a posztszocialista országokban és a szegény déli országokban a legalacsonyabb Európában: újjáépítését a legkisebb szintnél, az emberek közötti kapcsolatoknál érdemes elkezdeni, mert felülről nem lehet erőltetni a javulást.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. macs 2012. május 14. 14:28
    „25. bambinaXX,
    még egy kérdést engedj meg.
    "a vallást is csak titokban lehetett"
    Ezzel nem tudok mit kezdeni, mert az ismeretségi körömben szinte minden gyerek volt elsőáldozó, a polgári esküvőt az egyházi esküvő követte, a kisbabákat megkeresztelték, a templom a nagy ünnepeken tele volt, a halottakat pap kisérte utolsó utjára és gyászmisét celebráltak értük, és mindaz amiről beszélek az nem az éjszaka leple alatt történt. Igaz, a 60-as végétől vannak az emléleim.”
  • 29. macs 2012. május 14. 14:19
    „28. Aranea,
    és esélyt sem adsz egy harmadik csoportnak? Mondjuk 0,000001%-nak?”
  • 28. Aranea 2012. május 14. 13:14
    „Úgy neveltek, hogy bízzak az emberekben. Bíztam.
    Életem során keserves munka árán megvilágosodtam, s így eljutottam arra az álláspontra, hogy az embereket 2 csoportba sorolom:
    99%-ban csalódtam
    1%-ban pedig ezután fogok...”
  • 27. tucat 2012. május 14. 07:25
    „All my life I´v been waiting for...
    One day...
    http://www.youtube.com/watch?v=nwAYpLVyeFU

    (Let me suggest this way, instead of explaining who and why we are. Have a nice day! - This day..., and one day. :))”
  • 26. qrumpli 2012. május 14. 06:47
    „Aha
    Tényleg?”
  • 25. bambinaXX 2012. május 13. 22:19
    „23. megbocsátok. :) azért írtam a 2 generációt: szüleink akkor tanulták, mi meg tőlük később. a vallást is csak titokban lehetett..stb. AZT a fajta szocializációt nem lehet kiheverni könnyen, EZT nem értik tőlünk NY-abbra, s nem értik mit jelent sokaknak "A szocializmus" ill. a baloldaliság. gyakorlatilag kiirtották/elzavarták az előtte meglevő uralkodóosztályt és új épült ki helyette. kissé összekutyulta, ami a 2. vh-ig volt nálunk is.. és konzerválta, majd a ´90 után ismét egy zűrös időszak jött: aki tudta, kihasználta ami adódott (amit a jog-hézagok csak segítettek): vállalatok megvétele privatizációja, földek, kárpótlási jegyekkel val visszaélések stb. és kialakult egy új-gazdag réteg, többnyire kultúrális háttér nélkül: akik még csak nem is érzik, h mit lehet: nekik bármit, bárkit kihasználni, másokon átgázolni - példamutatás: 0!! Sok múlik a vezetőinken. Egyetértek 19-el.”
  • 24. macs 2012. május 13. 19:40
    „17. tucat,
    OFF
    az Arany Alkony idősotthonok működési engedélyét idén április 1-gyel visszavonták. Tudomásom szerint 840 idős ember él ezekben az otthonokban. A belépési díjat többnyire a lakásuk eladásából teremtették elő. Mi lesz velük, ki tudja?
    Egyébként azok az alkalmazottak, akik most a TV-nek nyilatkoztak, miért nem akkor tiltakoztak, amikor az általuk elmeséltek megtörténtek? Miért nem tettek akkor feljelentést?
    Van ismerősöm aki egy ilyen otthonban él, mert a gyerekei elvétve nyitották rá az ajtót, s miután nem volt képes ellátni magát, pl. nem tudod bevásárolni, a fürdőkádba be- és kilépni, stb. döntött a beköltözés mellett. ja, és a fia nagyon fel volt háborodva, hogy az anyja feléli a lakása árát.
    ON”
  • 23. macs 2012. május 13. 19:07
    „20. bambinaXX,
    bocs, de amit a disznóvágásról mondasz, az az 50-es évek elejére volt igaz. :-)”
  • 22. bambinaXX 2012. május 13. 18:28
    „http://fun7.hu/fun/17
    mindenkinek :)”
  • 21. Qllancs 2012. május 13. 18:08
    „..." összefogás , bizalom.... "
    Naaa ez a kettő nincs meg ma az emberekben !
    Sajnos ahhoz ,hogy változás legyen --összefogás kéne ! De mi csak szét húzunk ! 5 magyar ..5 fele ! Erre építenek a politikusok , ezért nem fél orbán és bandája !!
    ..." mindenki a barátunk ..."
    Hááát ez sem igaz ! Mert ha ilyen barátaink vannak --ellenség már nem is kell !
    Emberek között olyan mély szakadékok vannak --dúsgazdag--éhező szegény, dolgozó--munkanélküli, amit a politikusok gerjesztettek --pontosan az összefogás megakadályozása miatt .
    Jóóól ki van ez találva !
    Ezért vagyunk bírkák !”
  • 20. bambinaXX 2012. május 13. 18:08
    „1. mignon, ebben teljesen egyetértek veled.
    11. és sajnos ezzel is.. :(
    12. és tudod ennek mi az oka? az, hogy 2 generációval le vagyunk maradva a "Nyugati" társadalmakhoz képest.. szemléletben pl. Elmaradott az oktatás, a pénzügyi, társadalmi ismeretek hiánya és még sorolhatnánk. Legrosszabb, hogy a szocializmusban nem lehetett őszintének lenni: nem hallgathatták azt az adót, amit szerettek volna, ha vkinek disznaja volt, azt titokban kellett levágni(ha bírta) stb. És a felnövekvő nemzedék ezt tanulta el: titkolni, ügyeskedni.. majd jött a rendszerváltás, ami zajlott úgy, ahogy. Majd elhitették a politikusok, bankszféra karöltve, hogy hitelt kell felvenni és lehet jól élni-csak a negatívumait hallgatták el.
    más. én jóhiszeműen betartom a szabályokat (igyekszem), viszont azt látom: az boldogul, aki nem: adótcsal, rokkantkártyával jár, pedig nem is az, stb.. és azt gondolom: nekem is így kéne?! mennyivel könyebb lenne..”
  • 19. keresztény 2012. május 13. 15:41
    „Amíg a politikusok nem önmagukon kezdik a megszorításokat, amíg az adócsaló nem önmagán kezdi az őszinteség gyakorlását, amíg a becsületes szinonimája ebben az országban egyenlő a hülyével, addig miről is beszélünk?!”
  • 18. Mignon 2012. május 13. 15:18
    „"Alles Reden ist sinnlos, wenn das Vertrauen fehlt."
    ("Minden beszed ertelmetlen /vagy inkabb itt:`hasztalan`/, ha a bizalom hianyzik."

    Franz Kafka”
  • 17. tucat 2012. május 13. 14:47
    „12. Mignon 2012.05.13. 13:27
    Ha nem baj, folytatom a gondolatot, mondjuk így: ... s e súlyos deficitet az egyre részletesebb és egyre drákóibb jogalkotással kompenzálják, amely tovább gyorsítja az ördögi spirált, és súlyosbítja a morális ( > bizalmi) deficitet. Többek között úgy is, hogy a végrehajtás - néha tán jobb is- legalább abszolút következetlen, jelezvén, hogy ezek a szabályok sem az emberekért születnek errefelé, akkor sem, ha a jogalkotókat a Zemberek bízták meg... :D Vicces, ugye? Ha elég messziről nézzük. :) Az utóbbit semmiképpen se tekintse célzásnak, mert az itt élők is felülemelkedhetnek a problémákon, s talán jobban is teszik olykor - így már biztosan nem érti félre. :)

    Ugye nem baj, hogy belekontárkodtam a gondolatba? :) Lehet, hogy jó pár órán keresztül nem lesz rá módom, de semmit sem ígérhetek: nem kizárt, hogy belekotyogok még, amiért előre is elnézést kérek! :D

    Macs elővigyázatossága... Mit is mond? Azt, hogy amíg az önző céljaim eléréséhez szükségem van rád, nagy becsben tartalak, utána viszont lehet, hogy teher leszel a számomra... Igen, ilyen is van. Amikor például egy társadalom eljut odáig, hogy egy rövid hír sem jelenik meg annak az igazolására, vagy a cáfolatára, hogy egyes hírforrások olyan gyanút fogalmaznak meg, mely szerint magatehetetlen, kiszolgáltatott öreg, beteg emberek passzív eutanáziája is elképzelhető egy nyugdíjas otthonban, hogy mielőbb új bevételt jelentő, új páciensek kerülhessenek a helyükre..., s a megkérdezett lakók, persze, bizonygatják, hogy milyen mennyeien jó hely ez... No, nyilván nem a félelem aktiválta hárítás ez a részükről, hanem őszinte meggyőződés, amellyel a biztonságot nyújtó hajlékhoz és emberekhez ragaszkodnak, és hálásak nekik mindenért. Fontos megjegyzés: a hír felröppent, de egyelőre a gyanút semmi sem igazolja! Mindenesetre nem ártana tudni, mi az igazság: a gyanú megalapozható-e, (tényleg ennyire mélyre süllyedtünk), avagy titokzatos érdekek munkálnak a felettébb aljas, és a közbizalmat tovább romboló (ha még lehetséges ez) manipuláció mögött. A lényeg: nem hallottam semmilyen közfelüvöltést: ejnye, ez aztán már tényleg több a kelleténél, ha igaz, akkor azért, ha meg nem , akkor azért!
    Kiben is bízhatok?
    Ne arra figyeljenek, amit mondok..., új alkotmány, sarkalatos mókák..., Magyarország megújul..., jó az embereknek..., mutasd az elsősegélynyújtó dobozodat..., meddig bírná a szerver a felsorolást? :D Istenem, mekkora mókamikik vagyunk mi mind! :D Már csak kacagni kéne megtanulnunk, igaz, a bohóc ritkán röhög a saját gegjein, mert akkor elveszíti a tökéletlen, esetlen-esendő figura hitelességét. :D

    Szép délutánt! :) Derűset! :)”
  • 16. macs 2012. május 13. 14:18
    „12. Mignon,
    "Az emberek önmagukban valo hitenek hianya a legnagyobb problema Magyarorszagon."
    Ahhoz, hogy önmagamban hihessek valós önkép kell. Amíg a valóságosnál többet/kevesebbet hiszek magamról, ellentmondásba kerülők a világgal. :-)”
  • 15. dodoni 2012. május 13. 14:17
    „1. Mignon

    Egy elöregedett és rohamosan tovább öregedő országban, ahol a politikusok figyelme egyre inkább a sokasodó idősek felé fordul, vajon miféle tér marad az ifjúságnak, a jövőnek?”
  • 14. tucat 2012. május 13. 14:17
    „9. keresztény 2012.05.13. 13:12
    De igen, egyenlő, legalábbis azt hiszem. Viszont nem azonos, noha számos lényegi hasonlóság van köztünk. Például emberek vagyunk mindketten. :)
    Egyébként megtisztelő az összehasonlítás. Eszerint többen is egyenlőek vagyunk, ha nem is azonosak ;)

    Kellemes délutánt! :)”
  • 13. dodoni 2012. május 13. 14:14
    „12.

    Te is nagyon bíztál magadban is, honfitársaidban is. Egészen Németországig futottál.”
  • 12. Mignon 2012. május 13. 13:27
    „Szerintem, a mai magyar tarsadalomban,
    -hogy az emberek kölcsönösen bizzanak egymasban,-

    elöször meg kellene tanulniok: önmagukban bizni!

    Az emberek önmagukban valo hitenek hianya a legnagyobb problema Magyarorszagon.”
  • 11. macs 2012. május 13. 13:25
    „Sziasztok, zavarhatok? :-)
    "A bizalmat:
    -ki kell erdemelni, azert meg kell harcolni, azt meg kell vedeni, azt fel kell epiteni,
    ovni kell es apolni!" (by Mignon)
    OK!, csak azt mondjátok meg, hogyan? Én valamiért, talán a "hibás" nevelésem miatt feltétel nélkül bíztam az emberekben, azonban számos rossz tapasztalat arra késztetett, legyek óvatos. Sok esetben láttam, az emberi kapcsolatok legfőbb összetartó ereje az érdek. Az "Addig fontos valaki, míg az érdekem úgy kívánja és ha ebből a szempontból értéktelenné vált valaki, akkor a "cél szentesíti az eszközt" szemlélettől vezérelve beáldozom", szemlélet nagyon óvatossá tett.
    Számomra elkeserítő, hogy az emberek tele vannak előítélettel, pl. utáljuk a pirézeket és a homo sapienseket, és ami/akit utálok, attól félek és amitől félek, az el akarom pusztítani.
    Hogy bízhatok bárkiben is, ha egyik pillanatról a másikra, sőt visszamenőlegesen is megváltoznak a törvények, ha az emberek értékét a vagyona határozza meg, ha bárki bármikor "el haraphatja" a torkomat, ha nem úgy gondolkozom a világról, mint ő, ha bármely pillanatban a hatalom célkeresztbe állíthat, mint a közösség ellenségét?
    Szóval, ezek után csak egy járható út marad számomra, mindenkire mosolyogni, de tartani a 3 lépés távolságot.
    :-)”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Órák alatt tűnik el egy tó Chilében

Néhány óra alatt úgy eltűnik a hatalmas Cachet 2 tó a chilei Patagóniában, mintha a föld nyelte volna el - szakértők szerint az általános felmelegedés miatt. Tovább olvasom