Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Nem a Wright testvérek repültek először motoros gépen egy történész szerint

Új bizonyíték szól amellett, hogy nem az amerikai Wright testvérek emelkedtek először motoros repülőgéppel a levegőbe, hanem egy német származású amerikai, Gustav Weisskopf - állítja egy történész.
John Brown ausztrál repüléstörténeti szakértő a hétvégén Weisskopf szülővárosában, a bajorországi Leutershausenben bejelentette, hogy megtalálta azt az elveszettnek hitt fényképet, amely dokumentálja a Wright testvérek elsőnek tartott, 1903. december 17-i motoros repülését jóval megelőző, 1901. augusztus 14-én Connecticut államban végrehajtott felszállást.

A bizonyíték egy kép a képben, vagyis egy fotó az amerikai repülőklub - Aero Club America - 1906-os New-York-i kiállításáról, amelyen Gustav Weisskopf is részt vett kiállítóként. Weisskopf standjának egyik falát a motoros gépének első felszállásáról készült felvétel díszíti, a stand pedig látható a kiállításról készült fényképen.

Az 1906-os fotóból modern képelemző eljárások alkalmazásával kiemelték az 1901-es fényképet ábrázoló részt, majd ezt összehasonlították azokkal a litográfiákkal, amelyekkel a Weisskopf útjáról szóló beszámolókat illusztrálták korabeli újságokban. A vizsgálat kimutatta, hogy a litográfiák minden bizonnyal az 1906-ban készült fotón látható fénykép alapján készültek.

John Brown szerint más bizonyítékok is Gustav Weisskopf elsősége mellett szólnak. A kutatással sikerült megdönteni azt az elméletet, hogy Weisskopf - Amerikában felvett nevén Gustave Whitehead - valójában csak egy dilettáns volt és a motoros géppel végrehajtott állítólagos repüléséről csupán néhány helyi újság számolt be - mondta az ausztrál történész. Hozzátette: több mint 300 újságcikket, üzleti levelet és egyéb dokumentumot talált, amely Gustav Weisskopf első útjáról szól, és talált hivatalos iratokat, amelyek bizonyítják, hogy az úttörő pilóta a kivándorlás előtt motorépítő képesítést szerzett a MAN járműipari társaság augsburgi üzemében.

Ráadásul levéltári források alapján ahhoz sem fér kétség, hogy a német származású szakember vállalkozása szállított elsőként repülőgépmotorokat az amerikai hadseregnek, pedig a Wright fivérek elsőségének elméletét képviselő történészek mindezt alaptalan mesének bélyegezik. A teóriát hirdető szakértők azt is állítják, hogy 1901-ben nem is létezett még acetilén-meghajtású motor, amely állítólag Weisskopf repülőjét működtette, pedig Amerikában már 1900-ban jártak acetilénmotoros autók - mondta John Brown.

Olvasóink írták

  • 2. Mozimasiniszta 2013. március 11. 10:19
    „Nna..és a csero-bili is hamarabb kiborult, mint ahogy megéreztük a szagát....”
  • 1. Óperenciás 2013. március 11. 07:15
    „Na és...?
    Azt is tudjuk, hogy nem Gagarin volt az első űrhajós, mégis az ő repüléséhez igazították az Űrhajózás Napját.
    -Gagarin az első bemutatható állapotban visszatért szovjet űrhajós volt. A szovjet hírközlés késleltetve hozta nyilvánosságra az eseményeket. Gagarin már visszatért, miközben "élőben" közvetítették a repülését.
    Ez jó ideig így működött a kommunizmusban. Brezsnyev is napok óta halott volt, mire bejelentették a halálát-.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Van Dyck festményére bukkantak egy ˝virtuális múzeumban˝

Egy internetes oldalra feltett kép segítségével azonosítottak egy angliai múzeum raktárában őrzött… Tovább olvasom