Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 8°C Még több cikk.

Ókori utakat tártak fel a thesszaloniki metró építésekor

A római útszakasz nagyjából hét méterrel a város mostani főutcája, az Egnatia alatt húzódik.
Egy rómaiak által épített, csaknem kétezer éves főútvonal és egy alatta futó, nagyjából ötszáz évvel idősebb görög út maradványait tárták fel az új thesszaloniki metróvonal építésekor.

A márvánnyal kikövezett hetven méteres római útszakaszt a tervek szerint "integrálják" a 2016-ra elkészülő metróhálózatba, így az utasok állandó kiállítás formájában nézhetik meg az értékes leletet. Az építkezési területen kialakított ásatási helyszínt hétfőn vehette szemügyre a nagyközönség.

Az észak-görögországi város kétezer évvel ezelőtti főutcáját alkotó, hatalmas márvány útburkoló kövek egy részét vésett táblajátékok és ló húzta szekerek nyomai tarkítják. A területen különböző eszközök, fáklyák és márványoszlop-talapzatok maradványaira is bukkantak. A régészeti programban részt vevő Viki Tzanakouli szerint a most feltárt római útszakasz nagyjából 1800 éves, míg az alatta felfedezett utat 500 évvel korábban építették az ókori görögök.

"Két egymáson futó utat találtunk, amely rengeteget elárul a város történetéről - mondta a szakember. - Úgy tűnik, hogy az ókori főútvonal és a rá merőleges bekötőút szorosan követik a város modern úthálózatát."

A római útszakasz nagyjából hét méterrel a város mostani főutcája, az Egnatia alatt húzódik.

A 2006-ban kezdődött metróépítés egyedülálló lehetőséget nyújt a régészek számára, hogy ásatásokat folytassanak a sűrűn lakott városban, habár ezzel jelentősen hátráltatják az építkezési munkálatokat. A régészeti feltárások és a görög pénzügyi válság miatt az új thesszaloniki metró már így is négyéves csúszásban van.

2008-ban az építkezésen dolgozó munkások több mint ezer sírboltot fedeztek fel. A különböző formájú és méretű sírhalmok némelyike ékszereket, érméket és egyéb műtárgyakat is rejtett. Hasonló nagy volumenű ásatási munkálatokat folytattak az 1990-es években Athénban, mielőtt 2000-ben megnyílt volna a görög főváros új metróhálózata.

A tervek szerint az új thesszaloniki metró kezdetben 13 állomással fog üzemelni, majd további tíz megállóhellyel fogják bővíteni a hálózatot.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

LED-es közvilágítással jelentős megtakarítást lehet elérni

A LED-es közvilágítás alkalmazásával a jelenleg világításra felhasznált energia 85 százalékát… Tovább olvasom