Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 1°C Még több cikk.

Sült hal a lakatlan szigeten

Görögország soha nem megy ki a divatból. A magyar turisták újra meg újra felfedeznek maguknak egy-egy várost. Míg egy évtizeddel ezelőtt Paralia volt az egyik legkedveltebb üdülőhelyük, mára egyre többen választják a Chalkidiki-félszigeten, Thesszalonikitől 80 kilométerre található barátságos kisvárost, Stavrost.
Útlevél vagy személyi, készpénz és bankkártya, fürdőruha és napolaj – nagyjából ennyivel a legbátrabbak már útnak indulhatnának, de egy buszos kirándulásra ennél persze sokkal több dolgot csomagol az ember, főleg, ha kisgyerekkel kel útra. Akinek útlevele van, mindenképpen Szerbián keresztül utazzon Görögországba – ha nincs nagy sor a határátkelőkön, busszal 14 óra alatt megtehető az út. A személyi igazolvánnyal rendelkezők Románián és Bulgárián keresztül vághatnak neki az utazásnak, itt azonban számítani kell rá, hogy a rossz, kátyús utak jelentősen megnehezítik a közlekedést, és a román–bolgár határon komppal kell átkelni a Dunán. A várakozás itt akár 2 óra is lehet. Az utazás busszal ezen az útvonalon 25-30 óra.

Bár az út hosszú, Stavros minden hányattatást feledtetett. Kétcsillagos szállodánkban háromszobás, hatalmas apartmanban laktunk öten, az U alakú épület belső részén hatalmas pálmafák sorjáztak, a másik oldalon pedig két medence állt a lustábbak rendelkezésére – akik nem akartak negyven métert sem sétálni a tengerig, itt napozhattak, fürödhettek, vagy éppen szundikálhattak a napernyők alatt.

Tengerparti klasszikus: az idillt a szemetes sem tudja elrontani. A szerző felvétele
Tengerparti klasszikus: az idillt a szemetes sem tudja elrontani.
A szerző felvétele

A hegyek és a tengerpart között elnyújtózó városban nyüzsgő éjszakai élet fogadott bennünket a főutcán és a kikötőben: vendéglők, aprócska üzletek, a kikötőnél vidámpark, éjjel is nyitva tartó, kivilágított kosárlabda- és focipálya – minden, ami egy jó nyaraláshoz kell. A fárasztó napot kockás terítős tavernában fejeztük be. Nem meglepő, hogy szinte az összes étteremben dolgoznak magyarok: fiatal lányok és fiúk szolgálnak fel. Ugyanez jellemző a bazársor üzleteire. Ahol egyébként lehet alkudni – egy-két hely kivételével, ott viszont plakáton tudatják: nincs árengedmény.

A napok felét a tengerparton töltöttük: aprókavicsos, homokos, tele pici kagylókkal, ám a medúzamentes öbölbe időnként besodródik a szemét, amit a helyiek szerint a közeli kikötőbe érkező hajók engednek a vízbe. Kirándulásból sem volt hiány, hiszen mehettünk a Meteorákhoz, Thesszalonikibe, a csúszdaparkba, görög táncos estre, Thasszosz szigetére és egy lakatlan szigetre is – mi utóbbit választottuk. Egy felnőtt és egy gyerek 26 euróért szállhatott fel a hajóra, ahol a kapitány az összes apróságot beültette a kormányos székébe. Félórás utunk során delfineket is láttunk – sajnos csak messziről. Kis hajónk a sziget – amelyen valóban csak növények és madarak élnek – öblében horgonyzott le. A matrózok gyorsan összeszedték a rövid, strandként szolgáló partszakaszon a szemetet, napernyőket állítottak, majd a kapitány halat sütött nekünk. A kristálytiszta vízben medúzákat, tengeri sünöket, apró rákokat láttunk, a parton pedig gyíkokat.

A nyolc nap alatt nem szegte kedvünket az időnként szünetelő vízszolgáltatás sem, a hőség pedig igazán nem jelentett problémát, mert bár a hőmérséklet 30-36 fok volt napközben, mindig kellemes szél fújt. A nyaralással csak egy gond volt: gyorsan eltelt. De a helyiek úgy tartják, aki a parton lyukas kavicsot talál, és azon keresztül nézi a tengert, még visszatér. Reméljük, ez nem csak legenda.

Olvasóink írták

• 4. Nornora1 2008. szeptember 05. 21:47
    „Nekünk idén megvolt 14 óra alatt busszal, Nei Pori. Autóval pedig Paraliara 10,5 óra alatt értünk le, és nem száguldoztunk...”
  • 3. Carlo 2008. július 13. 21:05
    „Kedves szerző
    a képet amit ideraktál, nagyon jó de szemetes, ez most a reklám, vagy az elrettentés helye?
    ( ez olyan kötözködésnek tűnik)
    Mi is már többször voltunk, Görögországban, busszal, és kocsival egyaránt
    mindíg nagyon jóléreztük magunkat
    igaz a szerbek néha bunkóztak, pl: a fizető kapunál, szándékosan rosszul adtak vissza
    de ennyi legyen a legnyagyobb probléma összesen

amúgy aki 14 óra alatt leér busszal, az felér 1 csodával
    nemmondom, hogy nem lehet megtenni, de életveszély az biztos
    számold csak át menyivel lehet busszal menni,, plusz határátkelők...”
  • 2. Végh 2008. július 13. 14:51
    „Mi nagyon szeretjük Görögországot.Stavroson már többször is voltunk egyéni utazással. Az utazási iroda, akiknél az apartmant foglaltuk kint is képviselteti magát.
    Jövőre lakókocsival vágunk neki Görögországnak.”
  • 1. Robertó1987 2008. július 13. 10:06
    „Jó a cikk!
    Mi július 18án Zakynthosra megyünk busszal és nekünk kb. 23óra lesz az út plusz még a komppal átkelés a szigetre.
    Már nagyon várom!!!:D
    Mindenkinek Kellemes Nyarat és nyaralást.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Barcelona: Katalónia ajándéka

Ha az FC Barcelona – mint jelmondata is hirdeti – több mint egy klub, akkor úgy vélem,… Tovább olvasom