Délmagyar logó

2017. 12. 15. péntek - Valér 6°C | 13°C Még több cikk.

Számítógépen a szockó járműpark

Amatőr magyar fejlesztők teljeskörű retrósítást hajtottak végre egy számítógépes játékon. Aki még nem vezetett Velorexet mustárszínű műszálas kardigánban, most kipróbálhatja.

Kihagy a koncentrációm, speciális rali Wartburgom százhuszas tempónál meghúzza a padkát a Patyolat előtt, amitől keresztbefordulok az úton. Sietősen korrigálva kikerülök egy libazöld Polskit, de belecsapódok egy elém kanyarodó Tefus Csepelbe. A Wartburg ajtaja leszakad, a kocsi az oldalára fordul.

Tovább nyomom a gázt, remélem maradt még elég lendület a gépben, hogy visszabillenjen a kerekeire. Közben szirénázva Lada rendőrautók érkeznek - súlyosan közveszélyes közlekedési stílusomnak betudhatóan pillanatnyilag a város összes rendfenntartója engem keres. A kocsi stabil oldalfekvésben marad, felfelé szállok ki. Elszaladok egy Állami Bizományi előtt. Üldözőim elől hosszas sprint után egy panelházban találok menedéket. Egy nyitva felejtett lakásban átöltözök, majd visszatérek az utcára, hogy folytassan ámokfutásomat a 70-es években.

Harmadik személy lekuporodik
Harmadik személy lekuporodik

A legvirtuálisabb barakk

Ez az Ikarus Mod, az egyetlen olyan számítógépes játék, amely a szocializmus idejének környezetét modellezi.

A játék alapja a 2002-ben megjelent Mafia című számítógépes játék. A cseh fejlesztők készítette program játékmenete leginkább a Grand Theft Autóéhoz hasonlít: lényegében szabadon sétálhatunk, autózhatunk egy városban, miközben különböző küldetéseket hajthatunk végre. A népszerű GTA-val szemben a történet nem a jelenben, hanem a 30-as években, az amerikai alkoholtilalom idején játszódik.

Ezt a világot dolgozta át két magyar fiatalember: Neutral és Pinkshit. A fakerekű oldtimereket a KGST járműiparának emlékezetes alkotásaira cserélték. Trabantok, Volgák, Nysák és természetesen Ikarusok gurulnak az utakon, de ez csak a kezdet: közlekedik a régi Ganz villamos, a magasvasúton pedig a budapesti földalatti szerelvényei. Az utcák is a letűnt kort tükrözik. A falakon korabeli reklámplakátok, neonok és cégtáblák láthatók, és ott vannak a már említett panelházak.

Az alkotóktól megtudtuk, hogy a különleges Ikarus modot 2006-os megjelenése óta húszezerszer tölthették le, legtöbbször Magyarországról, Lengyelországból és az Egyesült Királyságból.

Megáll az idő
Megáll az idő


Poligon Krónika


- Kezdjük azzal, hogy a mod valóban rengeteg munkát igényel, gyakorlatilag a teljes szabadidőm ráment erre és megy manapság is. Egy új autó vagy busz kidolgozása kb. 4-6 hónap is lehet így. A társam, Pinkshit is dolgozik rendesen rajta, mert sok a kínlódás vele, amikor elszáll a majdnem kész dolog, ez persze a kiadott változatban nem látszik meg - mondja Neutral, aki civilben agrármérnökként a közigazgatásban dolgozik. - Ma már csapatunk is van, textúrázók és modellező besegítők is vannak - teszi hozzá.

- A mod alapötlete az Ikarus buszokból adódott, mert a honlapomon létrehoztam egy virtuális buszmúzeumot, majd hirtelen beugrott, hogy miért nem csinálunk egy busz szimulátoros jellegű modot a Mafiában, mert szuper az élő városi környezet - meséli Neutral - Az azóta megjelent szimulátorok is csak a buszvezetésről szólnak, nincs ilyen szabadság bennünk, hogy megállok, kiszállok, beülök egy autóba, vagy metrózok egyet, hazamegyek pihenni, stb. Mi a vasfüggöny mögé menekült Tommy-t (a Mafia főhőse - a szerz.) használjuk a kornak megfelelően buszsofőrként, illetve "GMK"-ban meg taxisofőrként hajtva a pénzt napestig, ahogy akkoriban ez tényleg zajlott az új kocsiért (hogy ne legyen 5-6 év várakozás), vagy telek, hűtőláda, jó hifi stb. megszerzéséért.



>> Realcarfacing - Ikarus Mod

- A mod amúgy nem más, mint az én gyerekkori emlékeim, ugyanis nem vagyok fiatal sajna, de akkoriban óvodásként még szülővárosomban Budapesten a ritka 66-os típusú buszon és a pótkocsis 60-ason is ülhettem. Később a 620-as és 556-os/180-as buszok voltak, amikkel jártam iskolába, majd amikor gimnazista koromban bejöttek a 260-as kockabuszok, akkor még én a gumiszagú zsírúj buszokban utazhattam sokszor a még le se tépett gyári nylonnal borított ülésen ülve. Nagy és felejthetetlen élmény volt, akárcsak az 556/180-asra jellemző hangok, ugyanis a mikrofon menetközben mindig be volt kapcsolva és fütyülő interferenciás hanggal követte a fordulatszámot, így hátul is tudtam, mikor vált a soför. Ugyanígy nagy élmény, hogy milyen iszonyat gyorsan tudott menni este a 620-as típus a 20-as vonalon, úgy éreztem, hogy legalább 100-al megy, én meg repkedtem hátul állva az iskolatáskámmal együtt - emlékezik Neutral.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Stasi-propagandafilm: gyerekek háborús játéka

A Stasi filmjében gyerekek játszanak háborút. Ijesztő. Tovább olvasom