Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 7°C Még több cikk.

Vajon mennyit tudunk az egészséges táplálkozásról?

Nagyon sokat hallunk arról, hogy a hosszú, egészségben eltöltött élet titka a táplálkozás. De valóban tudjuk, mely ételek a legjobbak szervezetünk számára? Teszteljük tudásunkat!
1. Melyik biztosít hosszabb ideig telítettségérzést?

a) Sült burgonya és rántott sajt
b) Szárazbabfőzelék
c) Sült burgonya és hal
d) Tonhalsaláta

HELYES VÁLASZ: b. Habár a burgonyát sokan nehezen emészthetőnek gondolják, hamar kiürül a szervezetből. Ezért az étkezés után nem sokkal újra éhesnek érezzük magunkat. Ugyanez a helyzet a sajttal, a hallal is. A kenyér és a szárazbabfőzelék sokkal tovább biztosít telítettségérzetet. A szárazbab proteint és rostokat tartalmaz, ezért nagyon laktató. A tonhalsaláta szintén nagy mennyiségű proteint tartalmaz, de hiányoznak belőle a rostok, ezért nem biztosít hosszú időn át jóllakottságérzetet.

2. Melyik étel ártalmas a fogaknak?


a) Fagyasztott zöldségek
b) Grillezett zöldségek
c) Párolt zöldségek
d) Főtt zöldségek

HELYES VÁLASZ: b. Azt gondolnánk, hogy a grillezett zöldségek és a párolt zöldségek nagyon egészségesek, de jobb, ha tudjuk: ezek ugyanolyan károsak, mint a szénsavas italok. Legalábbis a Dundee University kutatói ezt állítják. A kutatások azt mutatják, hogy a főtt padlizsán, a zöldpaprika és a cukkini nagyon savas, még akkor is, ha grillezzük őket. Ha ezekből fogyasztunk, olyan hatással vannak a fogakra, mint a szénsavas üdítőitalok. Fogainkra úgy vigyázhatunk, ha cukormentes rágógumit fogyasztunk étkezés után.

3. Melyik a legjobb a csontoknak?


a) Egy pohár zsírszegény tej
b) Egy pohár zsíros tej
c) Egy szardíniakonzerv
d) Egy adag vízitorma

HELYES VÁLASZ: c. Mind a négy étel sok kalciumot tartalmaz, amely elengedhetetlen az egészséges fogakhoz. De a legtöbb kalcium a szardíniában van. A kalcium nagyon fontos az izmok összehúzódásához – például a szívizoméhoz is –, és biztosítja, hogy a vérben ne keletkezzen rögösödés. A szükséges napi kalciummennyiség 700 mg. Egy darab szardíniakonzerv körülbelül 540 mg kalciumot tartalmaz. A brit táplálkozástudományi szövetség vezetője, Ursula Arens szerint a szardínia azért nagyon jó táplálék, mert ebben az esetben elfogyasztjuk a kalciumban gazdag halcsontot is.

4. Melyikből kell a napi öt étkezés alkalmával fogyasztani?

a) 3 alma, 2 banán
b) Héjában főtt burgonya, egy adag babfőzelék, egy paradicsomkonzerv, egy fürt szőlő, egy pohár narancslé
c) 5 pohár frissen facsart narancslé
d) Alma, grépfrút, spenót, répa, áfonya

HELYES VÁLASZ: d. A napi öt étkezés jó esetben azt jelenti, hogy öt különböző ételt veszünk magunkhoz, magyarázza dr. Kevin Whelan, a londoni King’s College dietetikusa. Sokféle gyümölcsöt és zöldséget kell mindennap fogyasztanunk ahhoz, hogy sokféle tápanyag kerüljön a szervezetünkbe. A hajában főtt burgonya rengeteg szénhidrátot tartalmaz, ezért nem kell mindennap fogyasztani. A konzervételek kevesebb, a szervezet számár fontos anyagot tartalmaznak, mint a friss zöldségek és gyümölcsök.

5. Melyik tartalmaz több C-vitamint?


a) Egy kivi
b) Három újburgonya
c) Öt földieper
d) Fél zöldpaprika

HELYES VÁLASZ: d. Fél zöldpaprika több mint kétszeresét tartalmazza a napi szükséges C-vitamin-mennyiségnek, mutat rá Ursula Arens. A felnőtteknek napi 40 mg-ra van szükségük, fél zöldpaprika pedig 96 mg C-vitamint tartalmaz. A C-vitamin elengedhetetlen az egészséges bőr, fogak számára. Segítségével megelőzhető a vérszegénység és a vashiány. A C-vitamin nagyon erős antioxidáns, megvédi a testet a sejtpusztulástól, és csökkenti a szívinfarktus és a rákbetegségek kialakulásának kockázatát. A burgonyában lényegesebben kevesebb a C-vitamin, mindössze 18 mg. A kivi 35 grammnyit, a földieper 77 grammnyit tartalmaz.

6. Melyik a legjobb a szemnek?

a) Répa
b) Spenót
c) Tonhal
d) Burgonya

HELYES VÁLASZ: b. Míg a répa gazdag béta-karotinban, a látást javító másik antioxidáns, a lutein a zöldleveles zöldségekben található. Ilyen például a spenót, a kelbimbó, ezek fogyasztása nagyban hozzájárul a szem egészségéhez. A Manchester University kutatóinak tanulmánya szerint azok körében, akik sok zöld színű zöldséget fogyasztanak, kisebb arányban fordul elő az időskori vakság.

7. Melyik a legegészségesebb zöldségfajta?


a) Konzerv
b) Piacon vásárolt
c) Fagyasztott
d) Helyben termesztett

HELYES VÁLASZ: c. Sok ember nem hiszi el, hogy a fagyasztott zöldségek több tápanyagot tartalmazhatnak, mint a frissek. Bridget Aisbitt brit táplálkozástudományi szakértő szerint ahogyan egy zöldség „öregszik", úgy veszít egyre több tápanyagot. Ezzel szemben a fagyasztott zöldségeket gyors eljárással fagyasztják, így nem tudják elveszíteni tápanyagtartalmukat.

8. Melyik nem tartalmaz nagy mennyiségben Omega-3 zsírsavat?

a) Konzervlazac
b) Konzervrák
c) Konzervszardínia
d) Konzervtonhal

HELYES VÁLASZ: d. Az olajban tartósított hal Omega-3 zsírsavat tartalmaz, amely alacsonyan tartja a vérnyomást, és a megfelelő szinten tartja a koleszterint. Általánosságban azt tanácsolják a nőknek, hogy a várandósság idején hetente két alkalommal fogyasszanak Omega-3 telítetlen zsírsavban gazdag halat, esetenként 140 grammot.

9. Melyik a legjobb a bélműködésnek?

a) Málna
b) Vörösáfonya
c) Feketeáfonya
d) Földieper

HELYES VÁLASZ: c. Mind a négy gyümölcs nagyon gazdag tápanyagokban, de a feketeáfonya véd a vastagbélrák kialakulásától, mivel egy pterostilbene nevű természetes antioxidánst tartalmaz, amely abban a pigmentben található, amelyik a feketeáfonya színét meghatározza. Minél sötétebb a gyümölcs bogyója, annál nagyobb mennyiségben található meg benne ennek az antioxidánsnak a koncentrációja, amely véd a rák kialakulásától.

10. Melyik a legegészségesebb paradicsom?


a) Az egész, húsos paradicsom
b) Koktélparadicsom
c) Felszeletelt paradicsom
d) Paradicsomkonzerv

HELYES VÁLASZ: d. A paradicsomokban lycopene nevű antioxidáns hatású vegyület található, amely segít megelőzni a prosztatarák kialakulását. Más tápanyagokkal szemben, amelyek hő hatására elpusztulnak, a hővel kezelt lycopene sokkal inkább fel tud szívódni a testben. Ezért a paradicsomkonzerv – és a ketchup – fogyasztásával sokkal nagyobb mennyiségben kerül lycopene a szervezetbe, mint más jellegű paradicsomok fogyasztásával.

PONTSZÁMOK:

8–10 pont: Gratulálunk! Ön tisztában van azzal, hogy melyek a legfontosabb tápanyagok, és melyeket kell választani ahhoz, hogy megtartsuk az egészségünket. Nagyon sok olyan információ birtokában van, amelyek az utóbbi időben láttak napvilágot a táplálkozástudománnyal kapcsolatban.

4–7 pont: Az ön eredménye jó. Egészséges ételeket is fogyaszt, és bizonyára figyel arra is, hogyan készítheti el úgy ételeit, hogy ne veszítsenek a bennük lévő tápanyagokból. Fontos, hogy szem előtt tartsa a változatos étrend szükségességét is.

0–3 pont: Nos, úgy tűnik, ön meglehetős sötétségben tántorog, ami az egészséges táplálkozást illeti. Nagyon hasznos lenne, ha egy kicsit több gondot fordítana az egészséges táplálkozásra, figyelne a helyes étrendre, és néha megmozgatná az izmait. Mindezt pedig azért, hogy egészséges maradjon!

Olvasóink írták

  • 4. sevenof9 2008. május 21. 19:04
    „a konzervben szepen kioldodo jo kis nehezfemek a legegeszsegesebbek.
    arrol szo sem volt,hogy hormonkezelt paradicsomot nyomnak a kecsupba. sajat szememmel lattam lepermetezni egy paradicsomtablat es a hormon hatasara egyszerre beert minden egyes szem,johetett a kombajn. eljen!”
  • 3. Tatiana 2008. május 21. 18:19
    „Ezek szerint, ha konzerveken élek akkor egészséges leszek????? Ezt még ha belegebednek se fogják nekem soha bemagyarázni...”
  • 2. Balogh Gábor 2008. május 21. 17:09
    „Én inkább annak gratulálnék aki ennyi sületlenséget összehordott! Némi igazság biztosan lapul benne - mint mindenben- , de ez azért picit megfeküdte mára a gyomromat . . .
    bégé”
  • 1. Mil 2008. május 21. 13:10
    „Marhaság. Ilyen idiótaságokra nem kell hagyatkozni. Pláne, hogy "angol kutatók" jöttek rá.. Egyszer volt egy riport valamelyik tv-ben, hogy sok az ilyen "brit kutatók rájöttek.." tipusú hír. ÉS állítólag ezek kamuk. Mondjuk, én már ez előtt rájöttem, hogy táplálkozási kérdésekben egyáltalán nem kell ilyen hírekre, kutatásokra hagyatkozni, mert ezek folyton változnak. Most ez a jó, aztán "angol kutatók" rájönnek, hogy mégse, sőt egyenesen káros! :))
    Egyébként teljesen röhejesnek tartom, ami a cikkben van, hogy a konzervkaják, feldolgozott, fagyasztott készítményekben több lenne a tápanyag. Ez már elárulja a cikk komolyságát. Legalábbis én korábban olyanokat olvastam, hogy a felfolgozás, hő, levegő, fény stb hatására pusztulnak a tápanyagok a gyümölcsökben. Aki tutira akar menni, az a fáról frissen leszedett gyümölcsöt egye :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Addig volt jó, amíg Kádár élt

Hazánkban tízből hat felnőtt véli úgy 2008-ban, hogy a második világháború és a rendszerváltás… Tovább olvasom