Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Víz alatti kürtőkre bukkantak brit tudósok a Karib-tenger fenekén

Víz alatti vulkanikus kürtőkre bukkantak ötezer méteres mélységben brit kutatók a Karib-tenger fenekén: ilyen mélyen sehol másutt a világon nem találtak még hasonló hidrotermikus "kéményeket".
A felfedezést a Természeti Környezet Kutatásának Tanácsa elnevezésű szervezet által finanszírozott expedíció tagjai tették egészen véletlenül, miközben a Kajmán-árokban vizsgálódtak távirányítású búvárhajójukkal.

A helyszín fölött lebegő eszköz lenyűgöző felvételeket továbbított a ritka természeti jelenségről a James Cook nevét viselő vezérlőhajó fedélzetére. "Megdöbbentő a látvány, amint (a kürtők) sötét vizet okádnak magukból" - idézte a BBC News a kutatók egyikét.

Egyik-másik karcsú kémény tíz méter magas, és a torkukból kilövellő, füstszerűen gomolygó víz és gőz hőmérséklete eléri a 401 Celsius-fokot. "Olyan, mintha egy iparvidék füstölgő kéményeit látnánk" - jegyezte meg a búvárhajó irányítója.

A hidrotermikus - vulkáni eredetű - kürtők az óceánok mélyének talán legkülönlegesebb képződményei. Az 1970-es évekig még csak nem is tudtak létezésükről, azóta legalább kétszáz olyan helyet térképeztek fel egyebek között az Indiai- és az Atlanti-óceánban, ahol "fekete füstölők" sorakoznak a tenger fenekén. Magában a tektonikus táblák találkozásánál elhelyezkedő Kajmán-árokban is találtak már kürtőket, mi több, egyikük - Beebe - tartotta eddig a mélységi rekordot: ez dőlt meg most az újakkal, amelyek 4958 méter mélyen fortyognak-sisteregnek a tenger felszíne alatt.

A brit Országos Oceanográfiai Központ vezető tudósa, Jon Copley bevallotta, hogy a kürtőmező felfedezése teljes meglepetéssel érte őket. "Az a szép a munkánkban, hogy bármikor sosem látott élőlényekbe és jelenségbe tudunk botlani" - mondta.

Különösen a kutatóhajón tartózkodó tengerbiológusoknak lehet majd sok dolguk ezután, hiszen a füstölgő kémények környezete roppant sajátságos létfeltételeket teremt: a több mint 400 fokos vékony fekete oszlopokat a tenger 4 Celsius-fokos vize veszi körül.

Olvasóink írták

• 1. _csutak_ 2013. február 21. 21:16
    „Pedig a tűzgyűrűnél törvényszerűen elő kell fordulnia!”

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái