Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

Vulkánkitörés pusztíthatott 130 millió éve Északkelet-Kínában

A kihűlt hamu pedig csodálatos állapotban őrizte meg a korabeli állatok és növények kövületeit.
Vulkánkitörés pusztíthatta el az élővilágot 130 millió éve Északkelet-Kínában, a kihűlt hamu pedig csodálatos állapotban őrizte meg a korabeli állatok és növények kövületeit.

Az úgynevezett piroklasztikus ár dinoszauruszokat, emlősöket és növényeket temethetett maga alá - állapították meg kínai és amerikai kutatók a Nature Communications című tudományos lapban megjelent tanulmányukban.

A piroklasztikus ár vagy folyam akkor keletkezik, amikor a tűzhányó kitörésekor gigászi erővel magasra lövellt hamut, követ és parazsat a légoszlop már nem képes fenntartani, ezért az sok kilométer magasból, akár több száz kilométeres óránkénti sebességgel alázúdul.

Az izzó ár valószínűleg a közeli vizekbe sodorta magával az elpusztított élőlényeket, ezért maradtak fenn olyan jó állapotban, mint az ókori Pompei városának épületei és lakóinak kövületei a Vezúv i. sz. 79-ben történt hatalmas kitörése után.

Észak-Kína 130-120 millió évvel ezelőtti, kora krétakori élővilágának emlékeit Liaoning tartományban tárták fel néhány évvel ezelőtt. A Jehol-biótának nevezett gazdag szárazföldi ökorendszer fosszíliái a Jihszien- és a Csiufotang-kőzetformációban maradtak fenn. Növények, rovarok, halak, békák, emlősállatok és dinoszauruszok számtalan, gyakran szövetstruktúrákat is tartalmazó maradványait fedezték fel itt.

A földtörténet középkorából származó élőlények tömeges pusztulását régóta a vulkánkitörések számlájára írják a kutatók, ám eddig nem tudták, mi történt pontosan, és miért maradtak fenn a fosszíliák ennyire kitűnő állapotban.

A Nancsingi Egyetem kutatói Csiang Pao-jü vezetésével 14 madár és dinoszaurusz maradványait és az őket körülvevő kőzeteket vizsgálták meg a térség különböző, nagy jelentőségű lelőhelyeiről. Mindegyik leletet vulkanikus hamu finom rétege vette körül - írták a kutatók.

Szenesedés nyomait is felfedezték rajtuk, ez pedig arra utal, hogy a piroklasztikus folyam hatalmas erővel lezúduló, izzó árja oltotta ki az életüket. Ezt támasztja alá sok állat testtartása is. Egyenes gerinccel, ám behajlított végtagokkal őrizték meg őket a kőzetek: a rendkívüli forróság hatására valószínűleg összerándultak az inaik és az izmaik.

A tudósok úgy vélik, vulkánkitörések egész sora játszódhatott le, ami a környéken minden életet elpusztított. Az égbolton újra és újra parázsfelhők gyűltek össze, amelyek némelyike végül a környező vizekbe sodorta az élőlények maradványait, és ott évmilliókon át érintetlenül megőrizte őket - olvasható a tanulmányban.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái