2019.12.30. 12:30
Inkább az öreg kocsiknak árthat az új benzin
Egy európai uniós előírás miatt 2020. január 1-től megnő a 95-ös oktánszámú benzin bioetanol-tartalma. A környezetvédelmi okokból hozott döntés sok autóst érinthet Magyarországon, hiszen az öreg kocsik bizonyos típusainál károsíthatja a motort.
Szegeden az Etelka soron is ott van már az új E10-es üzemanyag.
Fotó: KUKLIS ISTVÁN
Eddig csak a szakmabeliek tudták, hogy az Európai Unió 2011-től bevezetett egy új piaci benzint, amely az előírások szerint legfeljebb 10 százalék etanolt tartalmazhat, ennek közismert neve az E10. Az egyes országok és az üzemanyag-forgalmazók dönthettek erről – eddig csak Finnországban, Franciaországban, Belgiumban és Németországban használták. 2020. január 1-től azonban Magyarországon is változik, azaz megnő a 95-ös oktánszámú benzin bioetanol-tartalma.
Nézzünk utána
A fiatal autóknál ez nem okoz gondot, de a régebbi, ezredforduló környékén gyártott járműveknél javallott utánanézni, hogy használhatjuk-e az E10-es benzint. Az új összetételű üzemanyag ugyanis gyorsíthatja a korróziót, és lerakódások keletkezhetnek, emiatt a motor nehezebben indulhat, sőt le is állhat.
– Különösen a 20 évnél régebbi kocsiknál, de egyes esetekben a fiatalabbaknál is érdemes az autótulajdonosoknak tájékozódniuk, hogy okozhat-e gondot nekik az új összetételű üzemanyag – figyelmeztet a Magyar Autóklub. Portáljuk nyitóoldalán, az autoklub.hu-n elérhető felhívásban egészen hosszú, szinte teljes listával segítenek.
Vannak kivételek
Minden benzinmotoros BMW-modellbe engedélyezett E10 használata, gyártási évtől függetlenül, de a minimális oktánszámot be kell tartani. Nem ilyen egyszerű a Rolls-Royce-tulajdonosok élete, a luxusmárkánál csak a 2003-as Phantomtól kezdve szabad a gazda… A benzinmotoros Mercedesek túlnyomó részében használható az új üzemanyag, kivéve az első generációs közvetlen befecskendezésűeket a 200-as sorozatból, ezeket 2005-ig gyártották. A Fiat minden típusába jó az E10 a 2000-es modelltől kezdődően, ám a márka kivételként felsorol 8 modellt, ezeknek érdemes utánanézni.
2008-as autó is
Egyszerű a Dacia-, a Hyundai- és a Kia-tulajdonosok élete, autóik korlátozás nélkül képesek használni az új üzemanyagot, ugyanez igaz a Peugeot- és a Citroën-modellekre, de csak 2000-es gyártási évtől. A Renault 1997. januártól ad szabad utat, de tucatnyit fel is sorol mint kivételt. Az E10 benzin engedélyezett az összes európai Toyotába, amely 1998 januárjától készült, kivéve két Avensis, amit 2000 és 2008 között gyártottak.
A Volkswagen-csoportnál főleg az első generációs közvetlen befecskendezésű FSI-motoroknál érdemes figyelni, a Seatnál és a VW-nél 2005-ig, az Audinál egészen a 2008-as modellévig. A Suzukinál az E10 jó az összes jelenlegi gyártási modellbe, a régebbieknél azonban nem ússzuk meg, hogy elolvassuk a használati útmutatót.
Csökken az eltarthatóság
Az átállás már novemberben elkezdődött, a szegedi, Etelka sori töltőállomáson is jó ideje tankolhatunk már ilyen benzint, ott a matricája a kútoszlopon. Az autók tanksapkáján is olvasható információ arról, hogy ajánlott-e az E10, de erről a szervizekben is lehet tájékozódni. Ami változik, hogy csökken az ilyen benzin eltarthatósági ideje, mert az etanol könnyebben kicsapódhat. Fontos, hogy mindez a prémium üzemanyagokat egyelőre nem érinti.