Al-Ex

2012.06.02. 09:12

Mennyi a mintegy?

A kerekesszékes hölggyel egy időben ugyanarra a buszra szálltunk fel. Beállt a megállóban oda, ahova a második ajtó érkezik, a sofőr lenyitotta a rámpát és ő felgurult a buszra.

Néha kicsit büszke is voltam, hogy lám Szegeden milyen jó a szolgáltatás! Pedig nem, mert aki csak alacsonypadlós busszal tud közlekedni, annak igen résen kell lenni. A Volánnal kötött szerződés úgy fogalmaz, hogy az alacsonypadlós járatokat „mintegy” óránként kell közlekedtetni. A „mintegy” szóra a szótár a „körülbelül”, „megközelítőleg” és hasonló szinonimákat ad meg. Az eredeti, ilyen formájú megfogalmazás oka valószínűleg az volt, hogy ha nem kell minden órában pont ugyanabban az időpontban érkeznie az alacsonypadlós járműnek, akkor gazdaságosabban is megoldható a feladat, mert a szolgáltató több járaton is bevetheti ugyanazt a buszt.

A „mintegy” szó jelentése a Volán használatában mára kibővült, szinte fosztóképzővé vált, bizonyos vonalakon azt jelenti, hogy „nem óránként”. A harmadik körúton közlekedő 90F-en például 19 óra üzemidő alatt 13, a menetrendben is szereplő alacsonypadlós járat van (világos kékkel jelölve). Vagyis a körülbelül egy óra az átlagosan másfél. Persze a járművek nem átlagosan közlekednek, így aztán reggeli és délutáni csúcsidőben, 7 és 8 valamint 15 és 16 óra között egyáltalán nem jár korszerűbb busz a Rókusi körúton. Hogy még rosszabb legyen a helyzet, a jelentős részben azonos nyomvonalon közlekedő 90-es napi 14 alacsonypadlós busza közül sem sikerül egynek sem ugyanezen időszakokban közlekedni.

Ennél is cifrább a helyzet azokon a csatolt településeken, ahol a járatok félig-meddig körjáratként működnek, vagyis például a Szőregre kifele menő 60Y-os végigmegy a Magyar utcán, majd a végállomásra való megérkezés után „áttábláz” és 60-asként jön vissza a Szerb utcán. (Hasonló megoldás működik a tápéi és a dorozsmai buszoknál is.) Ahogy az alábbi példából is látszik, a megállóba érkező, vagy akár az interneten tájékozódó utasnak valahogy arra kellene rájönni (magától, mert az utastájékoztatás ebben nem segít), hogy van olyan időszak, amikor a Széchenyi térre indulva neki nem is a város felé tartó járműre kell felszállni, hanem a szemközti megállóban, az ellenkező irányba tartóra. (Alább az Iskola utcánál felszállni szándékozó utas dilemmája látható. Ez így egymás mellé szerkesztve a blog írójának írói munkássága, sem a Volán honlapján, sem a megállóban nincs utalás erre az összefüggésre.)

Túl azon, hogy a menetrend ilyen értelmezése egyáltalán nem kézenfekvő, ez természetesen nem ugyanaz a szolgáltatás, mint ami a szerződésben szerepel. Ha például a 60-as busszal kiszolgált Derkovits fasorról akar valaki kerekesszékkel a belvárosba jutni, akkor ezt hétköznap délután elvileg úgy teheti meg, hogy előbb megtekinti Szőreget, mintegy fél óra kerülővel. Nem hiszem, hogy volt olyan utas, aki ezt kipróbálta.

Kerekesszékkel az alacsonypadlós busznak igazából nincs alternatívája, de akár babakocsival közlekedve is sokkal egyszerűbb ilyen járművekre felszállni. Azt sajnos a város és polgárai egyelőre nem tudják megfizetni, hogy minden jármű alacsonypadlós legyen, de a minimális szolgáltatás biztosítása – a szerződés szerint – elvárható lenne. Mintegy.

 


 

Korábbi írások hasonló témában:

 

 

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);

_gaq.push(['_trackPageview']);

(function() {

var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

// ]]>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!