ArtStab

2010.06.12. 22:56

XIII. Táblaképfestészeti Biennálé

Gazdag művészeti seregszemlével várja nyár közepéig a látogatókat a REÖK palota, ahol május 14-én nyílt a XIII. Táblaképfestészeti Biennálé.

Gazdag művészeti seregszemlével várja nyár közepéig a látogatókat a REÖK palota, ahol május 14-én nyílt a XIII. Táblaképfestészeti Biennálé. A biennálét 1983-ban rendezték meg először és mára hiteles tükrévé vált a kortárs magyar festészetnek. Az idei kiállításra 330 művet adtak be, melyből 80 került ki a falakra. A szabadon beadható művek mellett a szervezők által meghívott neves alkotók is emelik a tárlat színvonalát, mint például Konkoly Gyula, Váli Dezső, Fehér László, Keserű Ilona. A kiállítás első emeleti részén az absztrakt, illetve gesztus jellegű alkotásokkal találkozhatunk, ahol többedszerre is bebizonyosodik, hogy a festészetnek nincsenek határai, és nem is kell hozzá mindig ecset, mint ahogy azt Dréher János Töredékfalak című művén is láthatjuk. Ezen a szinten találhatjuk meg a Vojnich Erzsébet művét is, mely a kulturális tárca által felajánlott fődíjat kapta.

A művek egy része ezen az emeleten a hétköznapi ember számára kissé nehezen értelmezhető, azt a benyomást keltve, hogy a kortárs művészet egyre távolodik az egyszerű szemlélőtől, és nehezen megfoghatóvá válik. Persze akadnak kivételek, mint Fehér László Légtornász című alkotása, vagy Fajó János síkfestészete. A második emeleten a szervezők a figurálisabb alkotásokat helyezték el, amelyek már sokkal kézzelfoghatóbb témákat képviselnek. Kicsiny Balázs Az óra körbejár műve sokat feszegetett témát, az idő múlását, a monotonitás témáját dolgozza fel. A hiperrealista vonalat Lakatos Ervin Criminal scenes II. című groteszk munkája és Tóth József Disznóvágás című alkotása képviseli. Gyengéd, lírai húrokat pendít meg Megyeri Horváth Gábor Csók képe, melyen az anyai szeretet csodája nyilvánul meg. Színben és témában is derűsebb munkákat láthatunk például Wächter Ákostól, vagy efZámbó Istvántól. A bőséges kínálatot felsorakoztató biennálé mellett május 23-tól látható a 12 POZÍCIÓ című tárlat is, ahol Darmstadtból érkező művészek szobraival és festményeivel ismerkedhetünk. Az érdekes és tanulságos kiállítás Erberhard Linke Pápa és püspök című szobraival indul, melyek sokatmondó és kritikus képet adnak a katolikus egyház mostani időszakáról. Akár provokáció is lehet a pápák arca helyett megjelenő kézlenyomat. Az első terembe lépve egy különleges installációval találkozhatunk, mely különböző zajok keltésével borzolja az idegeket. De akad itt Matisse Tánc című munkája ihlette szobor és csurgatásos festészet stílusát képviselő mű is. A két kiállítás remekül kiegészíti egymást, mi több, a darmstadti akár motiválóan is hathat a biennálé szervezőire, hogy a jövőben újabb irányok felé nyissanak, és tovább színesítsék az amúgy is sokrétű tárlatot.

A kiállítás július 11-ig látogatható.

Dévényi Diána

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!