2007.03.19. 15:19
Próbaúton a Skoda Roomster 1,4-es benzinesével
Minden márka igyekszik családbarát autót gyártani, nagy divat lett az egyterű, meg a "kisterű", s ebben a versenyben a Skoda is ott van már a Roomsterrel.
A Roomster név nem csak egy típust, hanem egy programot is jelent: a feltűnést keltő karosszériaforma – az első ajtók üveg/lemez aránya, a B-oszlop erős határvonal jellege – nagy térkínálattal párosul. A stilizált ezüstszegély a Skoda jelvénnyel kifejezetten új elem, mely dominál az autó első részén és a lámpa kialakítással együtt könnyen felismerhetővé teszi az új modellt. (És nem mellékesen: a hamarosan érkező, második generációs Fabia arculata is erősen követi a Roomsterét.)
A 2007-es év autója választáson előkelő negyedik helyezést elérő Roomster tágas, még akkor is 450-530 literes a csomagtartó, ha öten utaznak. A hátsó ülések lehajtásával 1555 literre növelhető a tér, de kiszedésükkel közel 1800 literig bővíthető a szállítási kapacitás. A VarioFlex ülésrendszerben változtatható a támlák dőlésszöge, és a középső ülés eltávolításával két különálló hátsó „fotel" is kialakítható. További praktikum, hogy a kalaptartó két magasságban is rögzíthető.
A sofőrnek sem lehet panasza, a kényelmes vezetés érdekében a kormánykerék magasság- és tengelyirányban egyaránt állítható – ez a több irányban mozgatható üléssel együtt segít beállítani az ideális vezetési pozíciót. A harmonikus műszerfalat két elegáns ezüstszegélyű óra uralja, s ez a szín visszaköszön az extra méretű ajtókilincseken, a váltókaron és a szellőzőrácsok szegélyén is. (Mindez kitűnő megvilágításban. Tesztautónk ugyanis óriási – opcióként 183 ezer forintért rendelhető – üveg panorámatetővel rendelkezett, ami élmény volt ebben a tavaszi télben.)
Teszt
Az Auto Bild 2006-os részletes összehasonlító tesztje a Nissan Note, az Opel Meriva, a Renault Kangoo, és a Skoda Roomster közül az utóbbit hozta ki győztesnek.
A Roomster mindössze 4,205 méter hosszú, de a tengelytávja 2,62 méter, azaz még a milliméterre ugyanilyen hosszú VW Golf Plusénál is nagyobb négy centiméterrel. A kocsi jól vezethető, egyenesfutása, kanyarstabilitása megfelelő – semmi kisbuszos billegés nem tapasztalható. Minden felszereltségi szintnél szériatartozék a megfelelő visszajelzést adó elektro-hidraulikus szervokormány.
Az első tengely McPherson típusú, háromszög- alsó lengőkarokkal és torziós stabilizátorral. Hátul torziós rúddal összekapcsolt több lengőkaros felfüggesztést alkalmaztak. A végeredmény jó kompromisszum, persze a sportosság és a kényelem kettősből az utóbbira hangolva.
Az ABS az alapfelszereltség része, csakúgy, mint az EBV (elektronikus fékerőelosztó), az MSR (motornyomaték szabályozó) és a Dual Rate fékasszisztens. Az ASR (kipörgésgátló) és az ESP menetstabilizáló-rendszer opciós. A Roomster alapváltozatának felszereltségéhez négy légzsák és öt hárompontos övfeszítős biztonsági öv tartozik.
Az alapmodellbe a VW-csoport jól ismert és bevált 1,2 literes háromhengerese szolgál, 64 lóerős kivitelben – a kevésbé sietőseknek. A következő, már bátrabban ajánlható lépcsőfokot az általunk is próbált modellbe dolgozó 1,4 literes négyhengeres benzinmotor képviseli, 86 lóerővel, 13 másodperc alatti százas gyorsulással és 171 km/h végsebesség. (A nagyon nyugodt, 130-as autópályás tempónál valamivel négyezer alatt fordul a jó zajkomfortú motor.) Az ínyencek – vagy takarékosak – még egy benzines és további három dízel erőforrás között válogathatnak.
A cseh családi kocsit a szegedi Ikesz Autó jóvoltából próbálhattuk ki.