2007.03.13. 15:19
Próbaúton az Opel Signum 2,2 literes dízelével
A B oszlopig tulajdonképpen Vectra az Opel Signuma, azon túl viszont mind szépségben mind praktikusságban nagyot alkottak a német mérnökök.
Csupán négy centiméterrel hosszabb, mint a Vectra, a varázslat azonban a 13 centiméteres tengelytáv-növekedés. Ezzel a Signum már-már kategóriabajnok lett a lábtér méretében. Tetőből nyíló, gyönyörűen formázott hátsó ajtaja, illetve 1410 literes rakodhatósága kombit sejtet - a sportos kombikra így is ráver néhány litert -, mégsem az, a nyújtott változat csak később érkezik. Itt van viszont a sedan, ami olyan elegáns, hogy környezetemben kevés autó váltott ki ekkora tetszést, mint a Signum. Tény, az emelkedő övvonal, a viszonylag kicsi oldalablak-felület biztonságot sugall, az élekkel jól bántak a tervezők, a hátsó traktus pedig egyenesen telitalálat. A B oszlopig éppen csak hozzányúltak a Vectrához a mérnökök, de ahol módosult egy kicsit, ott előnyére változott.
A belső kialakításra, ha lehet, még jobban odafigyeltek az Opelnél, s mint ahogy a Merivánál is mertek négyszemélyes autóban gondolkodni, itt is vállalták: inkább csak négyen, de nagyon kényelmesen. Már-már sofőrös autónak is tűnhet a Signum, annyi mindent tud a hátsó üléssor is. Egyebek között 13 centiméternyi előre-hátracsúsztatásával 455-ről 550 literre növekszik a csomagtartó befogadóképessége, alapállásban kosárlabdások is bátran utazhatnak hátul olyan óriási a lábtér. A kagylóülések kényelméről deréktámasz, dönthető háttámla, négy irányban állítható fejtámla gondoskodik. A kartámasz kihajtható asztalt, hat dobozos italhűtőt és elektromos csatlakozót rejt, hogy hátul fülhallgatóval CD-t hallgassunk, miközben a vezető a rádió híreire figyel. Az integrált tetőkonzol hátsó olvasólámpákat és öt (5) darab kisebb nagyobb tárlórekeszt rejt, amelyek nagyon elegánsan nyílnak le.
Persze a vezetőülés is rendben van, a műszerfal, a középkonzol már ismerős, az anyagválasztás a kategóriához mérten igényes.
A Signumot négyféle benzines és három dízelmotorral kínálják, az alap az 1,8 literes 122 lóerős benzines régi ismerős, mint ahogy még másik három is az. Most debütál viszont három további motor, az Astra OPC-ben 200, itt 175 lóerős kétliteres turbó, 265 Nm maximális nyomatékkal, az Opel első közvetlen befecskendezéses benzinese 2,2 direct Ecotec néven 155 lóerővel és 8,1 literes kombinált átlagfogyasztással, valamint egy V6-os dízel, 177 lóerővel és 1900-as fordulatszámtól 370 Nm-es maximális nyomatékkal.
Az általunk próbált - Opel Rupeskytől kapott - modellben a "régi" bevált 2,2 literes dízel tette a dolgát, nagyon megbízhatóan, kellő dinamizmussal mozgatva az autót. A 125 lóerő, s a már 1500-as fordulatnál rendelkezésre álló maximális 280 Nm-es nyomaték sportos menetteljesítményt ugyan nem kölcsönöz az autónak, de a tempós haladáshoz hozzásegíti a vezetőt. Van már halkabb dízelmotor is a kategóriában, ám az utastér szigetelése jól sikerült, zavaró hangok nem szűrődnek be. Az országúton, nyugodt tempónál száz kilométerenként öt liter gázolajjal is beérő motor kombinált fogyasztása 6,3, városi étvágya 8,5 liter. Száz kilométeres tempóra 11,2 másodperc alatt gyorsul a Signum, a végsebesség 201 km/óra. A sebességváltó egy kicsit még opeles, azaz akadozva kapcsolható, de az autóhoz kínálják már a következő váltógenerációt is.
A Signum alatt a Vectrában is hibátlan Interaktív Dinamikus Futóművet (IDS) találjuk. Az elöl MacPherson, hátul négylengőkaros felfüggesztés stabil útfekvést, jó egyenesfutást és kanyarstabilitást, valamint pontos irányíthatóságot nyújt. A biztonságos haladáshoz az alapfelszereltség részeként beépített ABS, CBC (Kanyarodási Fékkontroll), vészfék-asszisztens, elektronikus fékerő-elosztó és kipörgésgátló járul, az ESP Plus menetstabilizáló elektronika felügyelete alatt.
Az új Opel bőséges felszereltséggel kerül forgalomba, már a belépő modellben is alap a mechanikus klíma, a központi zár, az elektromos ablakemelő minden ajtóban, a tempomat, a CD-s hifi, a fedélzeti számítógép, az első és oldallégzsákok, valamint a négy aktív fejtámla. A belépőár az 1,8 literes motorral 6,5 millió, az általunk próbált dízel, Elegance felszereltséggel, kitűnő elektronikus klímaszabályozással és sok-sok kényelmi és biztonsági extrával 7,6 millió forint.