2007.03.17. 15:19
Próbaúton az új Renault Clióval, a 2006-os Év autójával
A 2006-os év autójává választott harmadik generációs Renault Clio alaposan megnőtt és megváltozott az elődjéhez képest, ráadásul az EuroNCAP töréstesztjén maximális ötcsillagos minősítést szerzett.
Előrenyomuló hátsó traktus, finoman metszett motorháztető: az új Clio formája sokak szerint vízcseppre emlékeztet. Áramvonalas alakját kiemeli az, ahogyan a fény végigsiklik az oldalidomokon és az autó hátulján. Mindehhez mértéktartó és igényesen elegáns belső tartozik, ami kellemesebbé teszi az autózást. A kocsi nem akar belesimulni kategóriája átlagába, merész rajzolatával bátran elszakadt az elődmodelltől, a második generációs Cliótól.
Gazdaságos üzemeltetés
Az autó gazdaságos üzemeltetésű: vegyes használatban 6,6, országúton nyugodt tempó mellett 5,4 liter benzinnel is beéri száz kilométeren. Az 55 literes üzemanyagtartállyal szerelt nem is olyan kisautó elméleti hatótávolsága ezzel meghaladja az ezer kilométert is. (Az új Clio benzinmotorjai egyébként az 1.2-es 65 lóerőstől az 1.6-os 110 lóerősig kínálnak választást, dízelekből 68, a 86 vagy a 106 lóerős 1.5 dCi változattal kérhető az autó).
Az új Clióban bőséges az utasok számára rendelkezésre álló fejtér és lábtér is. Nem lehet vita arról, ki hol foglaljon helyet, a hátsó traktus utasai is kényelmesen ülhetnek. Az új Clio menetkultúrája csak dicsérhető, a karosszéria kiszűri a zavaró zajokat, legyen szó városi autózásról vagy országútiról. A padlólemez megnövelt merevsége révén jótékonyan csökkentek gördülési zajok.
Az új Clio a szakemberek szerint is a kényelem és a stabil útfekvés sikeres kompromisszuma. A kocsi valóban jól autózható, egyenesfutása, kanyarstabilitása nagyobb sebességnél is megfelelő. A szervokormány rásegítése is eltalált, a vezető minden tempónál optimális visszajelzést kap. A fék jól adagolható és melegedésre nem hajlamos.
Az általunk próbált modellbe egy 1399 köbcentis négyszelepes 98 lóerős Euro 4-es motor tette a dolgát – teljes megelégedésünkre. A 127 Nm-es maximális nyomatékú motor segítségével 11,3 másodperc alatt gyorsul fel százas tempóra az új Clio, végsebessége pedig 183 km/h. Sztrádán is megfutattuk a kocsit, ötödikben 130-hoz 3200-as, 140 kilométeres tempóhoz körülbelül 3500-as fordulatszám kellett, azaz bőven volt még tartalék az új Clióban.
Nagy méretű üvegezett felületek, bi-xenon fényszórók, kanyarfényszórók, esőérzékelős ablaktörlők – és a Clio vezetőjét semmi sem gátolja a kilátásban. Az övelőfeszítővel és erőhatárolóval felszerelt biztonsági övek, az új generációs fejtámaszok, az akár nyolc darab légzsák, az ISOFIX rögzítési pontok az első utasülésen és a hátsó szélső üléseken – mind-mind a biztonságot szolgálják a családi autónak is megfelelő új Cliónál. A modell az EuroNCAP töréstesztjén maximális öt-, a gyermekvédelem területén pedig négycsillagos minősítést szerzett.
Mennyiért ülhet be valaki a 2006-os év autójába? A 65 motorral szerelt 3 ajtós – koránt sem fapados – alapmodell ára 2,6 millió. Ez kitűnő ár/értékarány, hiszen a kocsi számos kényelmi és biztonsági extrát tartalmaz már szériában is. Többek között: ABS, vészfékrásegítő rendszerrel, 2 légzsák, ISOFIX-rendszer, változó rásegítésű elektromos szervokormány, állítható magasságú kormányoszlop, menet közben automatikusan záródó ajtók és csomagtérfedél, távirányítású központi zár, első elektromos ablakemelő, fedélzeti számítógép.
A megyei márkakereskedő, a szegedi Molnár Autóház jóvoltából mi az új Clio 1.4-es benzines változatát próbálhattuk ki – nagy megelégedésünkre. Az 1.4-es motorral a Clio ára 3 millió 30 ezertől 3 millió 770 ezerig tart – felszereltségi szinttől függően. A dízel alapára 3,3 millió, a legerősebb motorral, legmagasabb felszereltséggel 5,3 millióig tornázható fel az új Clio.