2007.10.31. 10:57
A verhetetlen árú családtag
Milyen kocsit hajt az egyautós, átlagosnál valamivel szerényebb körülmények között élő család, három gyerekkel, papír zsebkendőt és kéztörlőt terítő apukával? Dacia Logan kombi. Mert a kocsi árban gyakorlatilag vehetetlen.
Illetlenség egy autó bemutatását az árral kezdeni, nem is tesszük, csak szökőévenként, de a Logan kombi változatánál ezt nem lehet megúszni.
Az ötszemélyes modell, 75 lóerős motorral és 700-2350 literes csomagtartóval árban meggyőző: 2 millió 349 ezer forint. Igaz, a szériában szerelt biztonsági extrák sora nem túl hosszú, de az ABS mellett három darab hárompontos biztonsági öv is van hátul, valamint állítható magasságú a fejtámla és a fényszóró is. Vezetőoldali légzsákból viszont csak egy van.
Az autó formája funkcionális, maximális térkihasználásra törekedtek a tervezők. Óriási a fej- és lábtér mindenütt és a még a harmadik üléssorban sem kell összepréselődnie az utasnak. (A modell igazi nagy dobása az, hogy a hétszemélyes változat ára is megáll 2,9 millió alatt, 90 lóerős motorral, s az alapnál egyel magasabb – már szervokormányt, központi zárat, osztható és előrehajtható második üléssort is tartalmazó – felszereltségi szinttel.)
Mi fért a tesztmodellbe?
Az általunk próbált, legmagasabb felszereltségű modell alapára ötszemélyes változatban 3,2 millió forint, ezért már távirányító, fedélzeti számítógép, első elektromos ablak, és – fűthető – visszapillantó tükör, valamint első ködfényszóró is jár. Egyebek között. A Molnár Autóház a tesztmodellbe ezen kívül már csupán a 200 ezerért rendelhető manuális klímát, az 50 ezer forintos CD-s rádiót, valamint a 80 ezer forintos metálfényt tartotta praktikusnak. Ez az az autó, amit nem lehet úgy megközelíteni, hogy ezen, vagy azon a részleten kár volt spórolni, szerintem minden mérnök mellett két nagyon szigorú pénzügyes állt, s fejére koppintott a műszakinak, ha álmodni kezdett. A középkonzol és a kormánykerék szerény, az ajtóba épített könyöklő nagyon jó magasságban lenne, de kemény, az ötsebességes váltónál a fokozatok „megvezetése" kissé bizonytalan.
Mindez persze megszokás kérdése, s a próbaút végére kiderült, hétköznapi forgalomban, dugóban és sztrádán is használható, megbízható útitárs a Logan kombi. A vártnál kevésbé billegett, pedig nem alacsony építésű, s az irányíthatósággal is minden rendben volt.
A műszerfal áttekinthető a kezelőszervek kézre esnek, működtetésük logikus. Az ülések kényelmesek, minden nagyon tágas. Az általunk próbált modellbe a kisebbik, a hetven lóerős 1.5dCi tette a dolgát, megelégedésünkre, mert nem akartunk száguldozni, s az autót sem arra tervezték. A motor kultúrált járású, maximális nyomatéka 160 Nm. Végsebessége 150 km/h, nulláról százra 17,8 másodperc alatt gyorsul fel az 1,2 tonnás menetkész tömegű autó. Fogyasztása országútón 4,8, vegyes használatban 5,3 liter gázolaj száz kilométerenként, a gyári adatok szerint. (Az autó rendelhető a Megane-ból ismert 86 lóerős dízelmotorral is.)