2008.09.09. 13:52
Párizst várja az autósvilág
Egy hónap múlva éppen félidejénél tart majd az ősz legnagyobb európai seregszemléje, a 2008-as Párizsi Autószalon, de már számos újdonság világpremier kiszivárgott. Ezekből nyújtunk át most egy csokorra valót.
Új Ford Ka – 14 év után
Nem mindennapi autó volt a 90-es évek végén a Ford miniautója, a Ka? A gyártó különböző modifikációkkal (SportKa, StreetKa) igyekezett frissen tartani az autót össze jött a 12 év alatt 1,4 millió példány. Kevés autó második nemzedékéra vártunk annyit, mint az új Ka modellre, ám az októberi párizsi autószalonon végre bemutatkozik. Van, akit a vonalak az új Fiestára emlékeztetnek, másoknak az Opel Corsa hátsó traktusa ugrik be. Ami viszont tény az új Ford Ka a Fiat Panda/500 padlólemezére épül és a lengyelországi Tychy-ben gyártják majd. A kezdeti motorválasztékot egy 1,4 és egy 1,6 literes benzines, illetve egy 1,6 literes TDCi dízelmotor jelenti a várhatóan 2009 elején forgalomba kerülő legkisebb Fordban.
Egy tiszta Mazda: Kiyora
A Mazda – egyebek mellett – a Kiyorát, az új, kis tömegű, városi tanulmányautót mutatja be Párizsban. A japán szó jelentése: tiszta, s arra a vezetési élmény, környezetvédelem és utasbiztonság közötti harmóniára utal. A tervezők egy olyan fiatalos autót alkottak, mely könnyedén boldogul a városi csúcsforgalomban is. A Mazda új generációs, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses motorjával, valamint a márka intelligens start-stop rendszerével felszerelt Kiyora jó üzemanyag-fogyasztással és igen alacsony CO2-kibocsátással büszkélkedhet.
A Mazda Kiyora koncepcióautó mellett a párizsi stand látogatói a világon elsőként találkozhatnak a látványosan megújult MX-5-tel és ismerhetik meg az új fejlesztésű 2,2 literes turbódízel motorral szerelt Mazda6 modellt, valamint az 1,6 literes dízelmotorral szerelt Mazda2-t.
Opel Insignia Sports Tourer
Az októberi Párizsi Autószalonon leplezi le az Opel az új kombit, az Insignia Sports Tourer modellt, amely tervező szerint ugyanolyan atlétikus és elegáns, mint a limuzin, ráadásul indulásakor két új motor is megjelenik a kínálatban.
A tetszetős külső tágas belső teret rejt, ahol az öt utas mellett bőséges hely – 540 liter – jut a poggyásznak is. A 4,91 méteres kombi nyolc centiméterrel hosszabb a limuzinnál, tengelytávjuk egyformán 2,74 méter.
A motorpalettán egy csökkentett lökettérfogatú, kompakt benzines és egy turbódízel sorol be az eddigi hétféle hajtómű mellé. Rövidesen kijön egy EcoFlex változat is, kedvező fogyasztással és CO2-emisszióval.
Csak globálisan: Chevrolet Cruze
Európában jövő márciustól lesz kapható a Chevrolet új szedánja, a Cruze, a kocsi azonban már Párizsban is bemutatkozik. A kocsi magán viseli a márka globálisan megjelenő új formavilágát – a meredeken emelkedő szélvédőtől a rövid csomagtartó felé ívelő tetővonala kupéformát ad a kompakt négyajtósnak.
Európai premierjén a Cruze 1,6 literes (112 LE/82 kW) és 1,8 literes (140 LE/103 kW) 16 szelepes, benzines, kétoldali változó-szelepvezérlésű erőforrásokkal lesz kapható. A motorok a nagyobb teljesítmény mellett, alacsonyabb károsanyag-kibocsátással és gazdaságosabb üzemmóddal büszkélkedhetnek. Az új 2,0 literes turbódízel 150 lóerős/110 kilowattos teljesítményre, és 320 newtonméter nyomaték leadására képes. A hajtásláncot az ötsebességes manuális váltó, és a kompakt kategóriában a Chevrolet első hatsebességes automatikus váltóműve teszi teljessé.
Kevesebb, mint hat hónappal bemutatkozását követően, az új Ibiza sorozat máris két új modellváltozattal bővül, amelyekben a sportos karakter a környezetvédelem iránti elkötelezettség párosul. Az első újdonság, az Ibiza Cupra karakterét az innováció és a technika ötvözete jellemzi, a lendületről a kettős turbófeltöltővel szerelt, 180 lóerős 1.4 TSI motor, illetve a kormánykerék-kapcsolóbillentyűivel működtethető, 7 fokozatú DSG sebességváltó gondoskodik. A spanyol gyártó új modellje felszereltségében az elektronikus menetstabilizáló (ESP) mellett az ABS, TCS + EBA rendszereket, vezető- és utasoldali első légzsákot, fejlégzsákot, emelkedőn elindulást segítő funkciót (Hill Hold Control), az első utasülésnél „easy entry" rendszert, Cupra felfüggesztéseket, sportüléseket és alumínium pedálokat is kínál.
Az Ibiza ECOMOTIVE elődje nyomdokaiba lépve, formavilágával, illetve mindössze 99 gramm széndioxid-kibocsátásával szegmense legkörnyezetkímélőbb modelljeként a Párizsi autószalonon tartja premierjét. Az 5-ajtós és SportCoupé változatban egyaránt rendelkezésre álló Ibiza ECOMOTIVE a 80 lóerős 1.4 TDI erőforrással készül, amely nem csupán széndioxid-kibocsátását szorítja a kilométerenként 100 grammos határ alá, hanem üzemanyag-fogyasztásában is rendkívül mértéktartó.
A nagy dobás: Peugeot RC
Párizsban mutatja be az egyelőre csak „RC..." néven említett új hibrid tanulmányautóját a Peugeot. A kocsi mind külsejében, mind belsejében a jövő „oroszlánjainak" előfutára lehet. Tervezői az autót a 2006-ban bemutatott 908 RC testvérének szánják. Legérdekesebb újítást talán a kocsi elején láthatjuk, ugyanis az új alacsony orrész teljesen szembemegy a régóta megszokott Peugeot-trenddel. A franciák egy GT kupénak nevezték az új RC-t, amely valójában egy négyajtós kupé, csak egészen lapos. A sportkocsi hibrid-hajtáslánccal rendelkezik, mert a legfőbb cél az volt, hogy olyan autót alkossanak, amely egy ízig-vérig sportkocsi, de nem szennyezi a környezetet. A motorja 313 lóerős, míg a széndioxid kibocsátása 109 g/km.
A végleges Toyota iQ
A Toyota vadonatúj kisautóját, az iQ-t tanulmányként a Frankfurti Autószalonon láthattuk először, majd Genfben megmutatták a szériaváltozat előhírnökét, Párizsba viszont megérkezik az igazi. 2985 milliméteres hosszával és 1500 milliméteres magasságával valamivel nagyobb, mint a Smart Fortwo, ennek és a viszonylag nagy, kétméteres tengelytávnak köszönhetően három felnőtt tud benne helyet foglalni.
A Toyota úgy tervezte a minit, hogy az megfeleljen az Euro NCAP legszigorúbb kritériumainak is, ötcsillagos eredményt várnak az illetékesek. Várhatóan két benzines és egy dízelmotorral lesz kapható az autó, a gyártás hamarosan kezdődik. Első teljes piaci évében százezer eladott iQ-val számol a Toyota.
Soul: crossover a Kiától
A Kia Soul egy igaz város autó lesz, méghozzá a manapság divatos crossover kategóriát fogja gyarapítani. A Párizsi Autószalonon történő bemutatkozással kapcsolatban a tervezők úgy vélik „mindenki, aki beül a Soul-ba, mást fog tapasztalni, és az első benyomások nagy hatással lesznek rá".
Az autó hasmagassága nagy, mintha hobbiterepjáróban ülne a vezető. A KIA városi autónak szánja Soult, melynek futóműve kellően feszes, de egyáltalán nem annyira, ami a kényelem rovására menne. Ha sikerül jól beáraznia, biztos a siker, hiszen egyedi formájának, méreteinek, belső kialakításának köszönhetően üde színfolt, igazi unikum lesz a városi dzsungelekben.
Titokzatos a Renault Mégane
A Renault az idei Párizsi Autószalonra ígérte, hogy bemutatja az új Mégane-t, amelyről sejteni lehetett, hogy hasonlítani fog az új Lagunára, de emlékeztet majd az idei Genfi Autószalonon bemutatott Mégane-tanulmányra. Várhatóan a motorválaszték nem sokban változik, azaz maradnak az 1,6, illetve 2,0 literes motorok, illetve az RS sportváltozatban a 225 lóerős turbós benzines. Emellett várhatóan a Clio 1,2-es 100, és 1,4 literes 130 lóerős TCE turbómotorja is elérhető lesz a kompakt modellhez. A dízel változatokban 1,5, illetve 1,9 literes motorok kapnak helyett, amelyek ereje 89-től 178 lóerőig terjedhet.
Konkrétumokra az autó hivatalos bemutatójáig várni kell, amely az október 2-án kezdődő a Párizsi Nemzetközi Autószalonon lesz. Természetesen az ötajtós kiadás után jön a négyajtós limuzin, valamint a kombi is, de várhatóan a kabrió változatra sem kell nagyon sokat várni.