2008.11.26. 19:30
Véget ért a Yugo-korszak
Nem gyárt többé Yugót a kragujeváci autógyár, véget ért a szerbiai, volt jugoszláv autógyártás egyik jelentős korszaka. Szeged útjain még sokig látjuk gurulni a kisautókat.
A közép-szerbiai Kragujevác fegyver- és autógyárának vezetősége nem adott ki semmilyen hivatalos közleményt a Yugo sorozatgyártásának leállításáról, pedig az egykori Jugoszlávia felemelkedésének majd hanyatlásának egyik szimbóluma volt a Yugo. A Fiat 128 módosított változataként gyártott gépkocsi első darabja 1981-ben gördült le a futószalagról. (A kragujeváci gyárban az 50-es évektől gyártottak autókat a Fiat modellek alapján.)
Véget ért a Yugo-korszak.
A Yugo nemzetközi karrierje 1984-ben kezdődött el, amikor egy Malcolm Bricklin nevű autókereskedőnek az az ötlete támadt, hogy a jugoszláv kisautót megpróbálja értékesíteni az amerikai autópiacon. Rövid idő alatt a Yugo lett az akkori jugoszláv nemzeti öntudat szimbóluma, az ország büszkesége, amely „meghódította Amerikát". A kezdeti eredmények igazolták is ezt az önbizalmat. A bevezető, mindössze 3990 dolláros árral a gépkocsi valóban piacképes volt az Egyesült Államokban, így az 1985 és 1991 közötti időszakban összesen 141 ezer 511 darabot sikerült értékesíteni. Az utolsó évben már érezhető volt a bukás előszele, mert 1991-ben már kevesebb mint négyezer darabot adtak el (ellentétben például az 1987-es, közel ötvenezres adattal.
Szeged útjain még sokig látjuk gurulni a kisautókat.
A kegyelemdöfést maga a politika adta meg a Yugónak 1992-ben, amikor az Egyesült Államok kereskedelmi szankciókat hirdetett meg Jugoszlávia ellen, annak háborús politikája miatt. Addigra már a Yugo kiérdemelte a „minden idők egyik legrosszabb Amerikába importált autóinak egyike" címet.
Nem gyárt többé Yugót a kragujeváci autógyár.
Otthoni karrierjét viszont a Yugo egészen 2008-ig folytatta. A hivatalos adat szerinti 794 ezer 238 darab után azonban leállt a gyártás. Magát a Zastava üzemet privatizálták, az olasz Fiat vette meg a nyáron. A Yugo helyett ezentúl Fiat Punto gépkocsik kerülnek majd ki a gyárból. A változás a munkásokat is elérte a márkaváltással. A vállalatvezetés ugyanis közölte, hogy az autógyár 1200 dolgozója jelentkezett önkéntesen a meghirdetett szociális programra. Ez azt jelenti, hogy a kragujeváci gyár ennyi dolgozójától válik meg a létszám-leépítési program keretében.