2009.07.24. 17:18
Góliát legyőzte Dávidot: a VW megeszi a Porschét
Menesztették csütörtökön a németországi Porsche autógyár vezetőjét. Wendelin Wiedeking vezérigazgató utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett, így befejeződött a Porsche és a VW hatalmi harca is.
A távozó vezérigazgató 50 millió eurós végkielégítést kap, ám ennek felét jótékonysági célra fordítja. A stuttgarti rendkívüli ülésen döntés született arról is, hogy a gyár legkevesebb 5 milliárd eurós tőkeemelést hajt végre, hogy „integrált autóipari konszernt" hozzon létre a Volkswagennel. A néhány év alatt 10 milliárd euró adósságot felhalmozó Porsche nem tért ki arra, hogyan finanszírozza a tőkeemelést – írja az MTI.
Megállapodás született arról is, hogy az adósság leépítése érdekében az állami tulajdonú Katari Befektetési Hatóság tulajdont szerez a vállalatban. Ennek kapcsán olyan értesülések terjedtek el, amelyek szerint Katar 5 milliárd eurós részvénycsomaghoz jut a Porschéban.
Ennyi volt. Wiedeking távozik.
A Porsche és a Volkswagen összeolvadása régóta napirenden volt, az azonban az ellentétes álláspontok és a Porsche súlyos eladósodása miatt eddig meghiúsult. A Porsche 51 százalékkal a Volkswagen többségi szavazatú részvényese, míg az alsó-szászországi tartományi kormány 5 százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben.
Wiedeking az első „vezéráldozata" a Porsche és a Volkswagen közötti hatalmi harcnak, és távozása a Volkswagen győzelmét jelenti. A szakértők által vázolt forgatókönyv szerint a Volkswagen fokozatosan átveszi a Porschét, amely ezzel a csoport tizedik márkája lesz.
Korábban a Porsche beszállását a Volkswagenbe még mindenki üdvös védekező intézkedésnek tartotta, és talán az is maradt volt, ha a Porsche nem tesz kísérletet a nála sokszorta nagyobb falat tényleges lenyelésére. Az esetleges külföldi felvásárlási kísérleteknek ugyanis azzal vették elejét, hogy a Volkswagen csoport többségét – 74,1 százalékát, szavazati jogainak 51 százalékát – megszerezte a Porsche. Emiatt azonban a gyár mintegy 10 milliárd eurós adósságot vett a vállára.
A VW Góliátja, a Phaeton nem lett átütő siker.
A Porsche és a Volkswagen között régi a kapcsolat: Ferdinand Porsche tervezte az első népautót, vagyis az első Volkswagent, a később legendás bogár ősét a harmincas években. Fia, Ferry Porsche a háború után Volkswagen-alkatrészekből konstruálta az első sportautót, amely már a Porsche márkanevet viselte. A közös történelmet több közös vállalkozás kísérte. A Volkswagen felügyelő bizottságának elnöke, Ferdinand Piech maga is a Porsche mérnök egyik unokája. A Porsche-autók átlagosan 30 százalékban Volkswagen gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.
Ősbogár, 1936-ból.
Szakértők szerint a vezérigazgató távozásával rendkívül éles harc ért véget Wendelin Wiedeking és a Volkswagen tényleges vezetőjének számító Ferdinand Piech felügyelő bizottsági elnök között. A küzdelmet Dávid és Góliát harcaként jellemezték: miután a Porsche elsősorban súlyos eladósodása miatt nem tudta teljesen átvenni a Volkswagent, a mostani fejlemények épp az ellenkezőjéhez vezetnek: a Porsche önállósága megszűnik és a világhírű sportautógyár beleolvad a wolfsburgi Góliátba.
Porsche Cayenne. Merész húzás volt, de bejött.
Wendelin Wiedekinget korábban többször választották meg az év menedzserének, 80 millió eurós éves jövedelmével tavaly ő volt Németország legjobban kereső vállalatvezetője. A Porsche megmentőjének számított, az autógyár ugyanis padlón volt, amikor Wiedeking 1993-ban a vezetője lett. Sikerült a Porschét ismét talpra állítania, és a világ egyik legnyereségesebb autógyárává fejlesztenie. A túlzott terjeszkedési törekvés, a Volkswagen tervezett megszerzése azonban megbosszulta magát: bukásához legnagyobb álma, a Volkswagen megszerzésére tett kísérlet vezetett.
Lendületben a Volkswagen
A Volkswagen-csoport júniusban 610 ezer járművet értékesített, ami 6,5 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. Járművei iránti kereslet a roncsprémium hatására erősödött, aminek a célja az autóipar életben tartása. Az idei első hat hónapban a VW – amely eladásait tekint a legnagyobb európai autógyártó – 5 százalékkal kevesebb, 3,1 millió járművet értékesített éves szinten. A globális autópiacon a VW részesedése 9-ről 12 százalékra nőtt az első fél évben.