2019.11.14. 07:46
A mai autók akkumulátorai már igénylik a szakműhelyt
A járművek elektromos rendszere gyorsan fejlődik, egyre több a fogyasztó, ami a teljes villamos hálózatot is jobban igénybe veszi. Az akkumulátoroknak több szempontból is meg kell felelni a a fokozott igényeknek: az indításhoz nagy teljesítmény és indítóáram szükséges, a többi fogyasztónak pedig stabil energia, nagy kapacitás. És ehhez jön a mai autókban már gyakori modern elektronika és a start-stop rendszer.
Terheléses vizsgálat a Római Akkumulátornál. FOTÓ: FRANK YVETTE
A 15-20 éves járműveknél az akkumulátor cseréje általában nem jelent nagy műszaki kihívást, a saruk „lecsatlakoztatása”, az akkumulátor kiszerelése, az új rögzítése és bekötése után csak az elektromos rendszerek újratanítása, beállítása marad hátra. Ez utóbbi nem feltétlenül egyszerű, mert már a tizenéves autók is „elfelejtenek dolgokat”, és a riasztóval is meggyűlhet a bajunk.
Szulfátmentesítés
Fontos az akkumulátor működési elv szerinti típusa. Lehet hagyományos, EFB, GEL vagy AGM akkumulátor is a 10 év alatti járművekben, ezért itt még inkább érdemes szakember és pontos adatbázis segítségét igénybe venni. Ha tisztában vagyunk a típussal, akkor is dönthetünk úgy, hogy a szakműhelyre bízzuk az akkumulátorbeszerzést és -beépítést. És nagyon jól tesszük, ugyanis ilyenkor legkisebb a hiba kockázata. Ha mégis mi vásárolunk, érdemes figyelni annak állapotára és a gyártási idejére. Az ólom-savas akkumulátor a benne végbemenő kémiai folyamatok miatt hajlamos önkisülésre, ami azt jelenti, hogy magára hagyva folyamosan csökken a töltöttsége, míg le nem merül.
Lemerüléskor, 10,5 volt alatt az akkumulátor negatív töltésű lemezeire ólom-szulfát kristály rakódik le – ez a másodlagos szulfátosodás –, ami megmérgezi az akkumulátort. Töltéssel ennek egy része eltávolítható, de a szulfátmentesítési eljárás sikeressége nagyban függ attól, hogy mennyi ideje van lemerült állapotban, illetve mennyi idő áll rendelkezésre a feltöltésre. A szakszerű tárolást végző cégek folyamatosan karbantartják az akkumulátorokat, a raktárban csepptöltéssel nem engedik, hogy az az úgynevezett „mélymerülésbe menjen”, így az autóba építve hosszabb élettartam érhető el.
Könnyen lemerülhet
Ezek után belátható, hogy nem igazán érdemes a multi polcairól olyan akciós akkumulátort venni, amin már vastag porréteg ül. Könnyen megtudhatjuk, hogy az új akkumulátor milyen állapotban van, elég csak egy multiméter hozzá: nyugalmi állapotban 12,6 V alatti feszültséget mérve jobb, ha nem vesszük meg, ugyanis ez arra utal, hogy nem volt megfelelően karbantartva az értékesítésig. Az más kérdés, hogy nem multiméterrel a zsebében indul az átlagautós vásárolni, még akkor sem, ha történetesen akkumulátort készül venni.
Üvegszálas párnák
Az akkumulátorok a hiedelmekkel ellentétben nem télen mennek tönkre, hanem a nyári melegben. A téli indítási probléma már a korábbi tönkremenetel eredménye, csak azért télen, az első hideg reggel tapasztaljuk a problémát, mert olyankor nehezebben indul a motor. Amit házilag is megtehetünk, hogy azoknál az akkumulátoroknál, amelyek még karbantartást igényelnek, időnként ellenőrizzük az elektrolit szintjét, ami kipárolgás miatt lecsökkenhet. Desztillált vagy ioncserélt vízzel pótolhatjuk, de ne essünk túlzásba, mert a túlhígított akkumulátor indítási képessége csökken.
A start-stop rendszerek a motor gyakori indításával a hagyományosnál nagyobb terhelésnek teszik ki az akkumulátorokat is. Az indítózások között kevés idő van a töltésre, és fontos, hogy a bemenő és leadott nagy teljesítmény gyakori ismétlése se járjon gázképződéssel. A probléma megoldása az AGM-akkumulátor, itt az ólomlemezek között rendkívül vékony üvegszálakból készült speciális párnák tartják magukban az akkumulátorsavat. Ára 2-3-szorosa is lehet a hagyományos ólom-savasnak, de ez nem úszható meg, ugyanis a jármű elektromos hálózata és az új akkumulátor bánhatja a spórolós és nem összeillő párosítást.