A házilagos csere ideje lejárt

2019.11.14. 07:46

A mai autók akkumulátorai már igénylik a szakműhelyt

A járművek elektromos rendszere gyorsan fejlődik, egyre több a fogyasztó, ami a teljes villamos hálózatot is jobban igénybe veszi. Az akkumulátoroknak több szempontból is meg kell felelni a a fokozott igényeknek: az indításhoz nagy teljesítmény és indítóáram szükséges, a többi fogyasztónak pedig stabil energia, nagy kapacitás. És ehhez jön a mai autókban már gyakori modern elektronika és a start-stop rendszer.

K. A.

Terheléses vizsgálat a Római Akkumulátornál. FOTÓ: FRANK YVETTE

A 15-20 éves járműveknél az ak­­kumulátor cseréje általában nem jelent nagy műszaki kihívást, a saruk „lecsatlakoztatá­­sa”, az akkumulátor kiszerelése, az új rögzítése és bekötése után csak az elektromos rendszerek újratanítása, beállítása marad hátra. Ez utóbbi nem feltétlenül egyszerű, mert már a tizenéves autók is „elfelejtenek dolgokat”, és a riasztóval is meggyűlhet a bajunk.

Szulfátmentesítés

Fontos az akkumulátor működési elv szerinti típusa. Lehet hagyományos, EFB, GEL vagy AGM akkumulátor is a 10 év alatti járművekben, ezért itt még inkább érdemes szakember és pontos adatbázis segítségét igénybe venni. Ha tisztában vagyunk a típussal, akkor is dönthetünk úgy, hogy a szakműhelyre bízzuk az akkumulátorbeszerzést és -beépítést. És nagyon jól tesszük, ugyanis ilyenkor legkisebb a hiba kockázata. Ha mégis mi vásárolunk, érdemes figyelni annak állapotára és a gyártási idejére. Az ólom-savas akkumulátor a benne végbemenő kémiai fo­lyamatok miatt hajlamos önkisülésre, ami azt jelenti, hogy magára hagyva folyamosan csökken a töltöttsége, míg le nem merül.

Terheléses vizsgálat a Római Akkumulátornál. FOTÓ: FRANK YVETTE

Lemerüléskor, 10,5 volt alatt az akkumulátor negatív töltésű lemezeire ólom-szulfát kristály rakódik le – ez a másodlagos szulfátosodás –, ami megmérgezi az akkumulátort. Töltéssel ennek egy része eltávolítható, de a szulfátmentesítési eljárás sikeressége nagyban függ attól, hogy mennyi ideje van lemerült állapotban, illetve mennyi idő áll rendelkezésre a feltöltésre. A szakszerű tárolást végző cégek folyamatosan karbantartják az akkumulátorokat, a raktárban csepptöltéssel nem engedik, hogy az az úgynevezett „mélymerülésbe menjen”, így az autóba építve hosszabb élettartam érhető el.

Könnyen lemerülhet

Ezek után belátható, hogy nem igazán érdemes a multi polcairól olyan akciós akkumulátort venni, amin már vastag porréteg ül. Könnyen megtudhatjuk, hogy az új akkumulátor milyen állapotban van, elég csak egy multiméter hozzá: nyugalmi állapotban 12,6 V alatti feszültséget mérve jobb, ha nem vesszük meg, ugyanis ez arra utal, hogy nem volt megfelelően karbantartva az értékesítésig. Az más kérdés, hogy nem multiméterrel a zsebében indul az átlagautós vásárolni, még akkor sem, ha történetesen ak­­kumulátort készül venni.

Üvegszálas párnák

Az akkumulátorok a hiedelmekkel ellentétben nem télen mennek tönkre, hanem a nyári melegben. A téli indítási probléma már a korábbi tönkremenetel eredménye, csak azért télen, az első hideg reggel ta­pasztaljuk a problémát, mert olyankor nehezebben indul a motor. Amit házilag is megtehe­tünk, hogy azoknál az akkumulátoroknál, amelyek még karbantartást igényelnek, időnként ellenőrizzük az elektrolit szintjét, ami kipárolgás miatt lecsökkenhet. Desztillált vagy ioncserélt vízzel pótolhatjuk, de ne essünk túlzásba, mert a túlhígított akkumulátor indítási képessége csökken.

A start-stop rendszerek a mo­­tor gyakori indításával a hagyományosnál nagyobb terhelésnek teszik ki az akkumulátorokat is. Az indítózások között kevés idő van a töltésre, és fontos, hogy a bemenő és leadott nagy teljesítmény gyakori ismétlése se járjon gázképződéssel. A probléma megoldása az AGM-akkumulátor, itt az ólomlemezek között rendkívül vékony üvegszálakból készült speciális párnák tartják magukban az akkumulátorsavat. Ára 2-3-szorosa is lehet a hagyományos ólom-savasnak, de ez nem úszható meg, ugyanis a jármű elektromos hálózata és az új akkumulátor bánhatja a spórolós és nem összeillő párosítást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!