2019.11.29. 09:10
Biztató októbert zártunk a hazai autóeladásokban
Bővült az Európai Unió autópiaca októberben, szinte minden nagy tagállamában nőtt a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma – Magyarországon 10 százalék feletti volt az emelkedés 2019 első tíz hónapjában.
A családi autós eladások sokat javítanak a statisztikán. FOTÓ: TÖRÖK JÁNOS
Fotó: Torok Janos
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint éves összevetésben októberben 8,7 százalékkal, 1 millió 178 ezerre emelkedett az eladott új autók száma az Unióban. Októberben még soha ennyi új autót nem értékesítettek az EU-ban 2009 óta, amióta gyűjtik ezeket az adatokat.
Angol mínusz
Az elmúlt hónapban a Németországban eladott új autók száma 12,7 százalékkal, Franciaországban 8,7, Olaszországban 6,7, Spanyolországban pedig 6,3 százalékkal nőtt, ugyanakkor Nagy-Britanniában 6,7 százalékkal csökkent – lehet, hogy ez már összefüggésben van a Brexittel. Az EU tagországaiban 2019 első tíz hónapjában 12 millió 947 ezer új gépkocsit helyeztek forgalomba, 0,7 százalékkal kevesebbet, mint a múlt év azonos időszakában.
Az ACEA nyilvántartása szerint Magyarországon októberben tavaly októberhez képest 14 százalékkal – 12 ezer 451-re – nőtt a forgalomba állított új autók száma. Az idei esztendő első tíz hónapjában itthon 127 ezer 549 új autót regisztráltak, ami 10,4 százalékos növekedés éves összevetésben.
Családi autók
– Októberben 12 ezer 451 személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, a bővülés tavalyhoz képest 14 százalékos, kishaszonjárművekből ugyanakkor 29 százalékkal kevesebb, 1268 állt forgalomba az előző hónapban – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Szerintük az év végére várt értékesítési volumen akár túl is túlteljesíthető, különös tekintettel az év utolsó hónapjaiban várható forgalomba helyezési dömpingre. Véleményük szerint a nagycsaládosok autóvásárlását támogató program sikeresen indult, hiszen az október végéig beérkezett több mint 16 ezer igénylés jelentősen meghaladja a várakozásokat.
Elektromos fék
Érdekes, hogy a személygépjárműveken belül kis darabszám mellett is jelentősen, 51 százalékkal visszaesett a tisztán elektromos autók forgalomba helyezése, amit az egyesület a magas árakkal, a használhatóság és az ár-érték arány miatti vevői bizalmatlansággal magyaráz. Szerintük a csökkenés összhangban áll a nemzetközi folyamatokkal. A szervezet továbbra is arra számít, hogy Magyarországon idén 160 ezer új személygépkocsi, 30 ezer kishaszonjármű, 7000 tehergépkocsi és 800 autóbusz állhat forgalomba.