Autó

2019.12.12. 15:47

50 éves a Continental blokkolásgátló féke

Kiváló volt a hangulat az 1969 őszén megrendezett IAA frankfurti autókiállításon, a járműipar virágzott, a Continental pedig egy új technológiával jelentkezett, bemutatta az első blokkolásgátló fékrendszert, az ABS-t.

K. A.

Az ABS-szel biztosabb fékezés. A motorháztető alatti rendszer több funkciót is egyesít. FOTÓ: TÖRÖK JÁNOS

Fotó: Torok Janos

Már az 1920-as években felmerült a gondolat, hogy megakadályozzák a kerekek erős fékezés során előforduló blokkolását annak érdekében, hogy az autó továbbra is kormányozható legyen. A probléma megoldásához azonban kellett a nagy teljesítményű elektronika.

1965-ben a később Continental részévé vált Teves tervezői egy blokkolásgátló rendszeren kezdtek el dolgozni. A hetvenes évektől már integrált áramköröket alkalmaztak a féknyomás szabályozására, így a kerekek megállásának megakadályozására. A rendszer az 1969-es IAA kiállításon mutatkozott be.

A sorozatgyártásra várni kellett, de idővel jött a technológiai áttörés a Continental MK II, a világ első mikroprocesszor-vezérelt, személyautók számára kifejlesztett ABS formájában – a rendszer 1984-ben került piacra.

Az ABS-szel biztosabb fékezés. A motorháztető alatti rendszer több
funkciót is egyesít. FOTÓ: TÖRÖK JÁNOS

Észak-Amerikában ezt a Lincoln Continental alkalmazta, amíg Európában a Ford Scorpiónál vált alaptartozékká. A gyári beszerelés újabb újdonságot jelentett, mivel abban az időben az ABS rendszerint csak jelentős felárú kiegészítőként volt elérhető.

Az MK II volt az első, amely a fékező funkciót, a fékrásegítőt, a hidraulikus vezérlést és a blokkolásgátló fékrendszert kompakt egységen belül kombinálta. Nem sokkal később integrálták bele a kipörgésgátló rendszer, a TCS-t is. Majd jött az elektronikus fékerőelosztó, 1995-ben pedig az menetstabilitás-szabályozás, az ESC.

A mai ABS akár 50 kiegészítő és biztonsági funkciót is tartalmazhat, mint például a kézifék automatikus kiengedése indulásnál, vagy a kézifékes indulásrásegítő, és emellett az adaptív tempomatvezérlő rendszerekben is fontos.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!