2019.12.12. 15:47
50 éves a Continental blokkolásgátló féke
Kiváló volt a hangulat az 1969 őszén megrendezett IAA frankfurti autókiállításon, a járműipar virágzott, a Continental pedig egy új technológiával jelentkezett, bemutatta az első blokkolásgátló fékrendszert, az ABS-t.
Az ABS-szel biztosabb fékezés. A motorháztető alatti rendszer több funkciót is egyesít. FOTÓ: TÖRÖK JÁNOS
Fotó: Torok Janos
Már az 1920-as években felmerült a gondolat, hogy megakadályozzák a kerekek erős fékezés során előforduló blokkolását annak érdekében, hogy az autó továbbra is kormányozható legyen. A probléma megoldásához azonban kellett a nagy teljesítményű elektronika.
1965-ben a később Continental részévé vált Teves tervezői egy blokkolásgátló rendszeren kezdtek el dolgozni. A hetvenes évektől már integrált áramköröket alkalmaztak a féknyomás szabályozására, így a kerekek megállásának megakadályozására. A rendszer az 1969-es IAA kiállításon mutatkozott be.
A sorozatgyártásra várni kellett, de idővel jött a technológiai áttörés a Continental MK II, a világ első mikroprocesszor-vezérelt, személyautók számára kifejlesztett ABS formájában – a rendszer 1984-ben került piacra.
Észak-Amerikában ezt a Lincoln Continental alkalmazta, amíg Európában a Ford Scorpiónál vált alaptartozékká. A gyári beszerelés újabb újdonságot jelentett, mivel abban az időben az ABS rendszerint csak jelentős felárú kiegészítőként volt elérhető.
Az MK II volt az első, amely a fékező funkciót, a fékrásegítőt, a hidraulikus vezérlést és a blokkolásgátló fékrendszert kompakt egységen belül kombinálta. Nem sokkal később integrálták bele a kipörgésgátló rendszer, a TCS-t is. Majd jött az elektronikus fékerőelosztó, 1995-ben pedig az menetstabilitás-szabályozás, az ESC.
A mai ABS akár 50 kiegészítő és biztonsági funkciót is tartalmazhat, mint például a kézifék automatikus kiengedése indulásnál, vagy a kézifékes indulásrásegítő, és emellett az adaptív tempomatvezérlő rendszerekben is fontos.