Délmagyar logó

2019. 07. 23. kedd - Lenke 19°C | 30°C Még több cikk.

A rossz téli nem lesz jó még nyárra: ne az abroncson spóroljunk!

Lehet, hogy valamennyit megtakarít az az autós, aki még utoljára ,,lejárja" nyáron a téligumit, ám ezt a szakma nem javasolja, mert balesetveszélyes. Növekszik a féktávolság, és ha baj van, néhány méter is nagyon tud számítani.
Fizikailag nyáron is lehet téliabroncsokkal közlekedni, és a magyar autós meg is teszi. Elsősorban spórolásból, és főleg akkor, ha eldöntötte, a következő szezonra új téligarnitúrát vesz. A kidobandót meg nyáron még „lejárja". Természetesen ilyenkor felgyorsul a kopás, és jó tudni, hogy a szilikát nem szereti és nem is bírja a napsugárzást. A hidegben is rugalmasságot biztosító vegyület a melegben gyorsabban távozik az abroncs anyagából, így ha történetesen mégis fenn maradna a következő szezonra, a téli teljesítmény jelentősen romlana, az abroncs hidegben balesetveszélyessé válna.

4 milliméternél kisebb profilmélységű téligumikkal hidegben már nem szabad közlekedni, de nyáron az előírás csak 1,6 milliméter. Ha azt látja az autós, hogy a következő szezonban a téliabroncsa nem fogja megállni helyét, dönthet úgy, hogy abban az évben még nem költ nyáriabroncsokra, hanem a maradék profilt egy nyári szezon alatt lejárja róla. Aki a spórolós megoldás mellett dönt, mindenképpen legyen tisztában a hátrányokkal, és ennek megfelelően sokkal óvatosabban vezesse a járművét.
Fotó: Frank Yvette
Fotó: Frank Yvette
A gumiabroncsgyártók szerint tévhit, hogy az autósok spórolhatnak azzal, hogy nyáron is téligumit használnak, mivel nemcsak gyorsabban kopik, hanem többet is fogyaszt a kocsi. A téli gumiabroncs lágyabb keverék, mint a nyárigumi anyaga, és több tapadóél is található rajta – ezek növelik a gördülési ellenállást, így használatával többet fogyaszt a gépkocsi.

A nyári körülmények között könnyen életveszélyes helyzetet teremthet az autón hagyott téligumi. Egy, a Hungaroringen elvégzett teszt során a legjobb nyárigumik 120 km/órás sebességről fékezve 52-53 métert tettek meg a megállásig, a téligumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 20 százalékkal nagyobb távra, 63 méterre volt szüksége. 

– A gumis szakma ismeri a gyakorlatot, miszerint az autósok egy része lejárja az utolsókat rúgó téliabroncsot, de nem javasolja – mondja Nagy Marco, a Marso szervizvezetője. Hangsúlyozza, a 40 fokhoz közelítő kánikulában az aszfalt hőmérséklete 60 fok fölé is szökhet, ilyenkor a lágyabb téligumi már elnyúlik, romlik a stabilitás és nehezebben áll meg az autó. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magabiztos a Mercedes A-osztály AMG - Galéria

Magabiztos a Mercedes A-osztály AMG - Galéria
Egy autós kollégám szellemesen kecskeméti gyorsnak nevezte az A35-öt, amely valóban nagyon megy,… Tovább olvasom