Délmagyar logó

2019. 01. 18. péntek - Piroska 1°C | 7°C Még több cikk.

Könnyített nagyrobogós jogsi egy délután alatt

A totalcar.hu népi kezdeményezése célba ért. December 1-jétől félnapos továbbképzés után bárki vezethet legfeljebb százhuszonöt köbcentis robogót, illetve motorkerékpárt, akinek érvényes autós jogosítványa van.
A totalcar.hu internetes autós hírportál januárban komoly vállalkozásba kezdett: B125 néven népi kezdeményezést indítottak, hogy több európai országhoz hasonlóan itthon is vezethessenek a mostani 50 helyett legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárt, illetve robogót, akik már rendelkeznek autós jogosítvánnyal.

Hűvös időben is lehet robogózni. Fotó:
Hűvös időben is lehet robogózni.
Fotó: http://www.flickr.com/photos/faceme/5363779280/sizes/o/in/photostream/

A két személy szállítására is alkalmas robogók csekély, átlagosan 2-4 literes fogyasztásúak, elterjedésükkel jelentősen csökkenhetnek a forgalmi dugók, illetve enyhülhetnek a parkolási gondok a nagyvárosokban. Az akár 90-100 kilométer/órás sebességre is képes robogók városközi közlekedésre is alkalmasak és az év jelentős részében értelmes alternatívát nyújtanak a dráguló üzemanyagárak és parkolódíjak okozta kiadásnövekedésre.

– Támogatandó, hogy akik egyébként is robogóznak könnyedebben megszerezhessék az A1-es jogosítványt, amivel akár utast is szállíthatnak. Az viszont nem lenne szerencsés, ha a 90-100 km/órára képes motorokra is jogosító A1 automatikusan az autós jogsival is járna – mondta Gombkötő Ferenc, a Gombimotor Vezetéstechnikai Tréning vezetője.

Hozzátette: az oktatók feladata lesz felmérni, hogy a kötelező 2 órás vezetési gyakorlattal a tanuló le tudja-e tenni a rutin és forgalmi vizsgát vagy sem. – A könnyített A1 megszerzése teret nyithat a 125-ös robogóknak, motoroknak, megkíméli a tanulót a több hónapig tartó oktatási folyamattól. Persze, az nem fog A1-et szerezni, aki még egy 50-es robogóval sem bír el – tette hozzá. Kiemelte, így sokan végre legálisan, rendszámmal és utassal járhatnak majd eddig is meglévő 80-as, 100-as vagy éppen 125-ös motorjaikon.

Lehet ketten is robogózni. Az olaszoknál mindennapos látvány a lány-robogó kombó látványa. Fotó:
Lehet ketten is robogózni. Az olaszoknál mindennapos látvány a lány-robogó kombó látványa.
Fotó: http://www.switchimage.org/phlog/Images_va_090401/Phlog_Scooter_girls_Bart.jpg

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményéből kiderül, az érvényes B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező járművezetők számára egyszerűsített képzési és vizsgáztatási eljárást vezet be az A1 kategóriájú (legfeljebb 125 cm3 hengerűrtartalmú és 15 LE-t meg nem haladó), kétkerekű motorkerékpár vezetéséhez szükséges A1 jogosítvány megszerzéséhez. Az elméleti oktatás kötelező óraszáma ebben az esetben három, a járművezetési gyakorlaté két óra, a képzés tehát akár egyetlen délután alatt is elvégezhető. Ezt követően az elméleti vizsga mellett egy összességében 50 perces járműkezelési és forgalmi vizsgán kell a kismotorral való biztonságos közlekedésre alkalmasságot bizonyítani.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. Krampampuli 2011. december 05. 10:11
    „33. Bandi78 2011.12.03. 12:25
    Az A1-es kategóriának szerintem semmi értelme, mert csak robogóra és a 125-ös ETZ-re érvényes a lóerő korlátozás miatt. A többi 125-ös motor csak A korlátozottal vezethető (pl: honda NSR 125, CBR 125, stb stb. ezek már 30 LE körül vannak, és símán mennek 130-al is)

    - Hát nem egészen. Honda CBR 125 - 13,6 LE , Yamaha YBR 125 - 10LE , Honda CBF 125, 11LE , Honda Varadero 125 15LE hogy csak párat említsek mert még vannak. Köztük van 170kg-os is és ezek többsége elmegy 100 fölött, szóval ezért vannak kétségeim a dolgot illetően, hogy egy délután nem lehet megfelelő jártasságot szerezni. Motoros balesetekről szóltak a hírek meg hogy szigorú ellenőrzés erre tessék itt egy törvénymódosítás. Hibás döntésnek tartom.”
  • 33. Mike3 2011. december 03. 16:04
    „na és mennyiért?”
  • 32. Bandi78 2011. december 03. 12:25
    „Az A1-es kategóriának szerintem semmi értelme, mert csak robogóra és a 125-ös ETZ-re érvényes a lóerő korlátozás miatt. A többi 125-ös motor csak A korlátozottal vezethető (pl: honda NSR 125, CBR 125, stb stb. ezek már 30 LE körül vannak, és símán mennek 130-al is)”
  • 31. p79 2011. december 03. 11:12
    „vespa50!

    Ha jól emlékszem, hogy az egy 2 sávos út, akkor elég buta volt a hozzászólásod. Gondolj bele: egy rutintalan tanuló vezetőnek kellene megelőzni egy szabálytalanul közelekedő "rollert".
    A tanuló vezető szabályosan csak 10 km/h-s különbséggel előzheti meg a robogót. Számold ki, hogy mennyi időt vesz így igénybe az előzés, és azt is kalkuláld bele, hogy egyrészt jöhet a szembeforgalom, másrészt, a szabálytalanul közlekedő motoros bármikor befirkálhat.
    Elég furcsa lett volna, ha az oktató előzésre bíztatja a tanulót...”
  • 30. lukrecia 2011. december 03. 10:37
    „Vespa , egyetértek.
    A B1 vizsgának automatikusan tartalmaznia kellene a kismotor engedélyt 125 ccm -ig. Semmiféle ördöngösség nincs a kismotorban ami miatt egy napos (amit tuti több lesz) képzést írnak elő.
    Sajnos a fiatal , meggondolatlan virtuskodók gondolkodását kellene megrenoválni, de az nem egyenllő a szakmai felkészítéssel. Megakarjuk szüntetni a diszkó baleseteket? kötelezném a diszkókat a bejáratnál (kimenetnél) elhelyezendő diszkóbaleset képek (molinó) használatára. Sőt Bent a helységben is erre áldoznék egy 2*2 m es felületet.
    A zsúfolt belváros ellen is tenni akarunk !! Miért lehetséges ennek ellenére, hogy a jobbra kanyarodó kereszteződéseket elsőbbségadási tábla +közlekedési lámpa is "védi" Önmagunk ellen cselekszünk ! Ott pöfékel az autós, mikor kisívben már réges rég elmehetett volna jobbra. Beszélünk a füstmentes környezetről, de éppen ellene teszünk.”
  • 29. v.imre 2011. december 03. 09:51
    „21. ts 2011.12.02. 23:54

    Ilyen "egyszerű" alapon én is visszakérdezek: motorkerékpár jogosítvánnyal a zsebemben miért ne szerezhetnék én is szgk. vezetői jogosítványt egy délután alatt? Hiszen minden automatizált. Kormányozni hasonlóan kell, a gáz- és fékkar húzása, tekerése helyett lábbal kell nyomni a gáz- és fékpedált. A KRESZ ugyanaz detto. Egyébként miért nem lehet szerezni úgy egy autó (motor)vezetői engedélyt, mint az USA-ban? Peterdi Pál egyik könyvében olvastam (az 56-os olimpikonok amerikai turnéja elbeszélő könyvében), hogy a jogsi megszerzése a következőkből áll: "A rendőr elvisz egy különösen forgalmas helyre és kiadja az utasítást: álljon be a járda mellé! Ha túl sokat vacakolsz, elküld, azt mondja jőjjön holnap. Minden nap újabb 10 dollár." Nem lenne ez itthon is járható út?”
  • 28. klj-54 2011. december 03. 09:43
    „25. vespa50 2011.12.03. 07:34
    A KRESZ taxatíve nem szabja meg a minimális sebesség különbséget!
    Azt írja, hogy a "kellő mértékű" legyen.

    Ha a több sávos úton a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestet érted (36§) akkor miért baj az, ha a belső sávban 50-el megy? (25§)
    Ha már kötözködöl akkor legyen jogszabályi ismereted, mert ez most nagyon nem jött össze...”
  • 27. orosházi 2011. december 03. 09:40
    „23. Ferrer 2011.12.03. 00:14
    Nem mindent!
    De hogyan várod el a szabályok ismerete nélkül a szabálytiszteletet?”
  • 26. nemecsekerno_007 2011. december 03. 09:24
    „22. Koszta 2011.12.03. 00:03

    Hát igen, nálunk ilyen a hatalom jellege : ( Azért kell túlzott szabályozás, hogy ha valakit ki kell csinálni, akkor legyen rá jogszabály. Az állampolgár van a szabályért és nem fordítva. Kádári örökség.”
  • 25. kokoveczlaszloandrás 2011. december 03. 08:43
    „Akkor most 2-személyes robogón a régi kismotor vizsgával is szállítható utas??”
  • 24. vespa50 2011. december 03. 07:34
    „Kedves Gabika !
    Ha Ön kedves oktató asszony 90-el mehet lakott területen kívül,hogyan nem sikerült egy 80-al közlekedő motort megelőzni?
    A két jármű között volt 10 km sebesség különbség,amit emlékeim szerint min. sebességnek határoz meg a KRESZ előzéskor.
    Én személy szerint üdvözlöm ezt a szabály módosítást, hiszen eddig is sokan azért jártak kamu 50-es motorral,mert ha 50-el ment az elkerülőn,egyszerűen ledúrták az autósok.
    Ha Ön beleköt a motorosokba,én is megkérdezném kegyedet,vajon miért nem látok tanuló autót 50-el tartósan közlekedni egy több sávos úton a szélső sávban-feltéve,hogy nem szándékozik balra kanyarodni?
    Véleményem szerint suszter,és kaptafa szindróma áll fenn,ha nem tartozik a motorosok egyre bővülő táborába,talán nem kellene fikázni.
    Visszatérve a témához,én minden motorra rendszámot rakatnék,egyrészt a tulajdoni viszonyok,így a biztosítások is könnyen követhetővé válnának,másrészt megszűnnének a városban 80-90-el száguldozók-jobban mondva a traffipaxok be tudnák azonosítani.
    Megvárom a tavaszt,és ha jók a tapasztalatok én is belevágok.
    Pedig lassan 50 éves leszek,1982 óta van jogsim,hivatásos-és mostanában újra motorozom.”
  • 23. Aranyapa_ 2011. december 03. 00:57
    „na most kéremszépen, akkor nálam olyan helyzet van ,hogy én most vizsgázok majd autóra, de kreszt eggyütt csináltam a B meg az A1 kategóriát, és úgy volt hogy most először levizsgázok kocsira utánna vezetést a 125 ös motorra majd tavasszal kezdem! most akkor mivan, elég ha megcsinálom tavasszal ezt a továbbképzést?”
  • 22. Ferrer 2011. december 03. 00:14
    „4. orosházi
    Minek? Egyáltalán mire jó leszabályozni szinte mindent? Minél inkább leszabályoznak valamit, annál inkább nem fog működni, és ez a kreszre is érvényes..”
  • 21. Koszta 2011. december 03. 00:03
    „B kategóriás jogsival ma is lehet robogót vezetni itthon... 50 ccm-eset...
    (Akár motoros előélet nélkül is - a jogsi feljogosít erre... Volt belőle gond?)
    Nyugaton ugyanezen határ 125 ccm...
    Ott működik...
    Eu-harmonizáció... Ami már oly sok esetben volt indok itthon a változtatásokra... Most nem fontos?
    Helyette inkább könnyített A1...
    -
    Egy szabálynak, szabályozásnak a többség érdekét kell szolgálni... A legtöbb ember nem hülye... Nem minden (motoros)előélet nélkül ugrik azonnal robogóra... Kezdi bicajjal, aztán kis robogó, majd nagyobb...
    B kategóriás jogsit 18 éves kortól lehet szerezni... A fiatalok többsége már ezen életkor előtt elkezd robogózni, kisebb gépeken... A B kategória lehetőséget ad nyugaton, hogy ne feltétlen autóval rója a kilométereket a fiatal ezután, hanem egy nagyobb robogóval... Mert sokan olyan külvárosi részen laknak, élnek, ahonnét pl. autópálya szakaszon, vagy gyorsforgalmi úton lehet bejutni a városba tanulni, dolgozni. Egy 50 ccm-es robogó ehhez kevés. Egy 125 ccm-es viszont már elég. Ugyanakkor a városokban is mozgékonyabb, kedvezőbb eszköz mint egy autó.
    Mint mondottam 18 év fölött, B kategóriás jogsival...
    A többségnek (pl. a nyugatnak) ez értelmes és működő perspektíva.
    Nálunk az esetleges 1-2 hülye miatt, mindig a normális többség lesz szívatva... Ha van egy-két sunyi, akkor ezek miatt mindenkit kell szívatni? Pl. adózásban, munkahelyi szabályozásban, közlekedésben? Szerintem nem feltétlen, de itthon mégis ez megy...
    Azért mert van néhány diszkóbaleset, még nem kell a diszkók estéjén az autóvezetést mindenki számára 23 óra után betiltani... Nem kell minden autóst potenciális szabálytalankodónak elkönyvelni...
    Ugyanezen érv érvényes a robogósokra is... Néhány felelőtlen robogós miatt nem potenciálisan felelőtlen minden robogós! Akkor kiknek alkotunk szabályokat? A többség javára, avagy a néhány gyagya miatt a gyagyáknak, a többség kárára?
    -
    B kategóriás jogsival ma is lehet robogót vezetni itthon... 50 ccm-eset...
    (Akár motoros előélet nélkül is - a jogsi feljogosít erre... Volt belőle gond?)
    Nyugaton ugyanezen határ 125 ccm...
    Ott működik...
    Eu-harmonizáció... Ami már oly sok esetben volt indok itthon a változtatásokra... Most nem fontos?
    Helyette inkább könnyített A1...”
  • 20. ts 2011. december 02. 23:54
    „#v.imre
    "A kezelő szerkentyűk használata, rutinszerű elsajátítása kézzel, lábbal, aggyal nem egyszerű."
    A gázmarkolat mellett első és hátsó fékkar van mindössze ezeken a gépeken, semmi több. A lámpa folyamatosan világít a váltó automata, max az indexet kapcsolgathatod, ha van kedved ennyi. Nem egy ördögi szerkezet.”
  • 19. puli 2011. december 02. 23:16
    „Mikor még én vizsgáztam motorra úgy működött, hogy a sikeres kresz vizsga után megvolt a rutin vizsga minden gyakorlat nélkül. Aztán adtak gyakorló jogsit 1 vagy 2 hónapra amivel egyedül mehettem a forgalomba. Nem volt gyakorlati oktatás külön. Aztán mehettem forgalomból vizsgázni és azt mondom ez jó volt. Soha nem okoztam balesetet. Nem azon műlik, hogy megtanuljuk oktatóval a jármű kezelését. Azt mindenki megtanulta otthon. A balesetek többsége nem abból származik, hogy az illető nem tudja kezelni a motort, hanem a gyorshajtásból és a figyelmetlenségből.”
  • 18. mgabca 2011. december 02. 22:48
    „Sajnos a motorozás nem olyan egyszerű, mint sokan képzelik!
    Ráülni egy karosszéria nélküli 2 kerekűre, ami a kocsik között laviroz - életveszélyes!
    A motorozás vezetéstechnikai dolog!
    Kanyarodás, helyezkedés az úton, biztonságos oldaltávolságok a kocsiktól, egyensúly... stb.

    Néhány napja tapasztaltam, hogy egy rendszám nélküli mopedet, - ami max.40 km/órás sebességgel közlekedhet - nem tudtunk a repülőtér utáni körforgalom és a dorozsmai Szilva utcai körforgalom között leelőzni 80-nal!
    Szerintem a vezetője nincsen tisztában azzal, hogy min ül...

    Hiába lép decembertől életbe, mert a motoros vizsgáztatás a téli hónapokban szünetel!
    Tehát a gyakorlatra még várni kell tavaszig...”
  • 17. Power 2011. december 02. 22:19
    „Mi lenne, ha egyszer a bukósisakot is letehetnénk...”
  • 16. v.imre 2011. december 02. 21:22
    „Tény, hogy a járművezetési gyakorlatra szánandó két óra édes kevés azon autós számára, aki életében nem vezetett mopedet sem. A kezelő szerkentyűk használata, rutinszerű elsajátítása kézzel, lábbal, aggyal nem egyszerű. Az elméleti ismeretekre tervezett három óra oké, elegendő.”
  • 15. kzk 2011. december 02. 21:10
    „EZ PLUSZ BEVÉTEL AZ ÁLAMNAK .MOTOR PAPIROZTATÁSA, RENDSZÁM, MÜSZAKIVIZSGA . AZ LENNE AZ IGAZI HA 50KÖBCENTIS SEGÉDMOTORRAL LEHETNE 2 SZEMÉLYEL UTAZNI.”
34 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Subaru XV – törésből is jeles

Az új Subaru XV a legmagasabb, ötcsillagos értékelést kapta az Euro NCAP átfogó biztonsági tesztjén. Tovább olvasom