Délmagyar logó

2019. 04. 24. szerda - György Még több cikk.

Új technikák a Forma-1-ben

A hétvégén megkezdődött a 2019-es Forma-1-es idény, érdemes áttekinteni az idei szezonra kötelezően kiírt technikai változásokat. Ezek célja, hogy javuljon az esélyegyenlőség és növekedjen a biztonság.
Az idei szabályváltozások egyik legfontosabb pontja az első szárny átalakítása volt. Szélességét 1,8 méterről 2-re növelték, magasságát 20 milliméterrel megemelték, a hosszát 25 milliméterrel megnyújtották. A hátsó szárny is változott: 20 milliméterrel magasabb és 100-zal szélesebb lett az áramlatok javítása érdekében. A DRS hatékonyságát is növelték, a féklap nyitásakor idén már húsz milliméterrel nagyobb, azaz 85 milliméteres lesz a rés, ami 25 százalékkal nagyobb hatékonyságot jelent.

2019-től két hosszanti LED-lámpát helyeznek el a hátsó szárny függőleges véglapjára. Ezek pirosan fognak világítani rossz időjárás esetén, vagyis könnyebben észrevehetővé fogják tenni a vízfüggönyt húzó autót a hátul haladó számára. Változik az abroncsok jelölése is. A tavalyi hét helyett idén csak öt különböző keménységűt gyárt a Pirelli, ezekből minden hétvégére hármat jelöl ki. Elég lesz csak három nevet és három színt megjegyezni: a piros oldalfalú lesz mindig a lágy, a sárga a közepes, a fehér pedig a kemény.

Idén már külön mérik az autó és a versenyző minimumsúlyát. Előbbit 733-ról 740 kilogrammra növelték, a pilótáknak pedig minimum 80 kilót kell nyomniuk. Ha valaki ezt nem éri el, az ülés mögé helyezett ballasztsúlyokkal kell felhozni a meghatározott értékre. Ezzel eltűnt a könnyebb versenyzők előnye.
Az új idényben az eddigi 105-ről 110 kilogrammra nő az autók által a verseny kezdetétől a célig maximálisan elfogyasztható üzemanyag mennyisége. A spórolás időnként extrém helyzeteket hozott, az FIA reményei szerint a több benzinnel a versenyzők jobban föltekerhetik majd a motorjukat, és a verseny nagyobb részében autóznak majd a határon.

A pilótákon a biztonság érdekében az eddiginél masszívabb sisakok lesznek. A legnagyobb változás, hogy 10 milliméterrel lejjebb kerül a sisakrostély, és az eddiginél keskenyebb résen néznek ki a versenyzők. A másik biztonsági újítást az úgynevezett biometrikus kesztyűk jelentik. Olyan érzékelőkkel ellátott tűzálló kiegészítőkről van szó, amelyek alapvető adatokat szolgáltatnak az FIA orvosi csapatának.
Olajrásegítés

Az olajégetés trükkje jó ideje vita tárgya. Bár 2018-ban drasztikusan csökkentették a 100 kilométerenként elhasználható olaj mennyiségét, szürke területek még így is maradtak. Főként a kvalifikáción, ahol nem érvényesült a 100 kilométeres korlátozás. Az idei évtől emiatt üresen kell tartani a járulékos olajtartályokat az időmérőkön.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az örömteli autózás 100 éves hagyományát állította a középpontba a Citroën Genfben

Az örömteli autózás 100 éves hagyományát állította a középpontba a Citroën Genfben
A Genfi Autószalonon a Citroën a mozgás szabadságát és az örömteli autózás 100 éves hagyományát… Tovább olvasom