Délmagyar logó

2019. 02. 15. péntek - Kolos, Georgina -1°C | 9°C Még több cikk.

Zene a fülnek

„Jézusom, micsoda hang!"- kiáltanak fel sokan szinte extázisba esve, mikor a hétköznapi autók között egy üvöltő sportkocsit pillantanak meg kigyorsítás közben. Hogy melyik szól a legszebben? Hallgassuk meg őket! HANGANYAGGAL
Manapság, mikor egyre szigorúbbak a zajkibocsátásra vonatkozó szabályok, és a hangszigetelések tömkelege fojtja el az autók hangját, sorra azt lehet olvasni a cikkekben, hogy még a sportosabbra hangolt autók is egyszerűen túl halkak. Egyre több újságíró panaszkodik, hogy csak a motort igazán pörgetve kezdődik el a „benzinszagú koncert", felhúzott ablakokkal pedig mondhatni teljesen elnémul az autó.

Ez persze fantasztikus dolog, hogyha többszáz kilométert szeretnénk megtenni nyugalomban az autópálya visszafogott izgalmakat nyújtó aszfaltcsíkján, de legyünk őszinték, sokszor jól esne egy kis hangzavar a motortér, illetve a kipufogó irányából. Ami pedig a méregdrága szuper-sportkocsikat illeti, valljuk be, mindannyian hálásak vagyunk, mikor akár csak néhány másodpercre is ízelítőt kapunk az élményből, pusztán a hanghullámok útján. A most következőkben motorelrendezés alapján kategorizáltunk néhány kivételes típust – úgyhogy hangszórókat bekapcsolni, halljuk mire képesek a gépek!

A pörgős sornégyes

A legtöbbször padlót fog az ember, hogyha egy „tucatnyi" hengerrel szerelt autót hall meg, és hajlamosak vagyunk elfelejteni, milyen szépen tud szólni akár egy négyhengeres motor is. Induljunk most el a csúcsteljesítmény irányába – ha így teszünk, rövidesen szembetalálkozunk a Honda S2000-el. A néhány éve nyugdíjba vonult kétüléses japán sportgép bizony sokak szemét kidüllesztette, mikor megjelenése idején realizálta a szakma a kétliteres motorból előcsalogatott teljesítményt. Nem kevesebb, mint 240 lóerőt tudott ez a „szamuráj", és tette mindezt turbo, vagy kompresszor nélkül.

Hihetetlen az a teljesítmény, amit a változó szelepvezérléses kétlites motor produkál. Fotók: carexpert.ru, cartype.com
Hihetetlen az a teljesítmény, amit a változó szelepvezérléses kétliteres motor produkál.
Fotók: carexpert.ru, cartype.com

Erejénél már csak hangja volt lenyűgözőbb. Alapjáraton ugyan nem remegteti meg a talajt, de ha odalépünk, változik a helyzet! Ha bátrak vagyunk, bőven a 8.000-es osztáson túl kergethetjük fordulatszámmérőjének mutatóját, mikorra már ereje teljébe kerül a gép, és arcunkba vágja tudását!

Honda S2000



Az ördögi öthengeres

Igyekeztem a szívómotoros utcai autókra szorítkozni e cikk tekintetében, de engedjék meg, hogy ezúttal duplán kivételt tegyek. Ugyanis ami az öthengeres motorral szerelt autókat illeti, nem lehet szó nélkül elmenni az Audi Quattro versenyváltozata mellett. A teljesítmény-őrült nyolcvanas évek pokolian látványos rali világbajnokságának meghatározó, mi több, egyértelműen leghíresebb gépe volt a Quattro – még akkor is, ha mindenki tudta róla, hogy ormótlan, túlsúlyos, botrányosan orrnehéz, és emiatt a vezetése emberfeletti képességeket követel meg.

Öt henger, húsz szelep, és egy röplabda méretű turbofeltöltő a Quattro motorháza alatt. Hangja felülmúlhatatlan. Fotók: forum-auto.com, aia.tartu.ee
Öt henger, húsz szelep, és egy röplabda méretű turbofeltöltő a Quattro motorháza alatt. Hangja felülmúlhatatlan. Fotók: forum-auto.com, aia.tartu.ee

A csoport betiltása előtt már 600 lóerőt ostromló szörnyeteg teljesítménye, illetve utolsó fejlesztési stádiumára jellemző félelmetes megjelenése mellett igazán a hangja volt döbbenetes. Az az erdőkben és hegyek között visszhangzó sátáni ordítás, amelyet a sebességváltások alkalmával éles turbo-csicsergés és sortűzszerű kipufogó-robaj szakított meg, mindörökre bevéste magát a rajongók emlékezetébe. Biztosak lehetünk benne, hogy soha semmilyen „szaktárs" gép nem fog még a közelébe sem érni annak a koncertnek, amit anno a Quattro nyújtott.

Audi Sport Quattro S1



A kivételes boxer

Azt hiszem, nem dobálózok felelőtlenül a szavakkal, amikor azt mondom, hogy a boxermotort a legtöbben két konkrét autótípushoz tudják kötni. Igen, a Porsche 911, és a Subaru Impreza tette világhírűvé ezt a megoldást. A 180 fokban fekvő hengerek miatt nemcsak a motor felépítése, de a hangja is kifejezetten érdekes. Mára mindkét típus sokat finomodott, és halkult, ezért szerintem inkább ugorjunk vissza az időben, és hallgassuk meg a hetvenes évekből a Carrera RS 2.7 meseszerű hangját. Ez a valaha készült egyik leghíresebb 911-es az első igazán kemény utcai „neunelfer" volt, a típus nevének megfelelő méretű hathengeres boxermotorral, ügyesen könnyített karosszériával, és a jellegzetes „kacsafarok" hátsó szárnnyal.

210 lóerő, 960 kg-os tömeg mellett. Pehelykönnyű, lelkes, de trükkös viselkedésű. Ma egy eredeti példány értéke felbecsülhetetlen. Fotók: flickr.com, forums.pelicanparts.com
210 lóerő, 960 kg-os tömeg mellett. Pehelykönnyű, lelkes, de trükkös viselkedésű. Ma egy eredeti példány értéke felbecsülhetetlen. Fotók: flickr.com, forums.pelicanparts.com

De ami a zene szempontjából fontos: ez még egy klasszikus léghűtéses Porsche volt, azzal az imádnivaló mély tónusú fémes zörejjel, melyet a fordulatszám emelkedésével egyre szebb és mámorítóbb hangzás követ, a gázelvételre pedig dühös hörgéssel reagál a gép, mintha megsértődne amiért félbeszakítjuk szárnyalását.

Porsche 911 Carrera RS 2.7



A díjnyertes soros-hatos

Mára egyre szűkebb a hat hengert sorban alkalmazó motorok köre, tényleg napról napra különlegesebb ez a felépítés. Persze egy márkát azért mindenki kapásból tud mondani – természetesen a BMW-ről van szó. Kínálatában a mai napig szerepel több ilyen motor is, de a világon leginkább elismertté az M-sportmodellekbe kerülő mesterművek váltak. Kevés erőforrás volt annyira sikeres a díjak tekintetében, mint az előző generációs M3-as orrában dolgozó híres 3.2-es blokk. 2001-ben „Év motorja" díjat nyert, és a 3.0-4.0 literes motorok kategóriájában még évekkel később is vitte a pálmát. Ez a fenomenális szerkezet hihetetlenül kifinomult, precíz, pörgős, és bivalyerős masina volt, de persze az igazi elismeréshez kellett a hátborzongató „énekhang" is.

Hat henger szép sorban, 343 lóerőt állítva csatasorba. Mind az autó, mind a motorja máig etalonnak számít. Fotók: usautoparts.net, bwmregistry.com
Hat henger szép sorban, 343 lóerőt állítva csatasorba. Mind az autó, mind a motorja máig etalonnak számít. Fotók: usautoparts.net, bwmregistry.com

A soros hathengeresek általában selymes, finom járásukról híresek, ám e motor esetében mindez egy nagy adag agresszióval párosul. Már alacsony fordulaton jelzi hamisítatlan érces zengésével, hogy mire számíthat a szerencsés vezető, de ez csak vihar előtti csend ahhoz képest, amit kiforgatva produkál a gépezet. A jobb oldali pedál tovább taposására előtör a vad, rekedtes hangorkán, amely olyannyira élményszerű, hogy a fogékonyak körében könnyen függőséget válthat ki!

BMW E46 M3



A gyönyörű V6-os

Ebbe a táborba sokkal több motort sorolhatunk, a választék hatalmas. Fantasztikusan muzsikáló sportkocsik egész serege köszönheti tehetségét V6-os motornak, így nagyon nehéz egy konkrét erőforrást kiválasztani. Tudom ez furcsának tűnhet, de talán ha az esztétikumot vesszük figyelembe a motorház felnyitásakor, akkor máris sokkal egyszerűbbé válik a kérdés megválaszolása. Nincs mese, a győztes csak az Alfa Romeo mára távozott 3.2-es remekműve lehet. A taljánok mindig is mesterei voltak érzékszerveink elkápráztatásának - gondoljunk csak az olasz sportkocsik vonalvezetésére - ami pedig a hangzást illeti, hát fogalmazzunk úgy, hogy nem kell a szomszédba menniük jó tanácsért.

Lenyűgöző az olaszok stílusérzéke. Kérem szépen, így is lehet 250 lóerőt csomagolni! Fotók: dieselstation.com, irishcar.com
Lenyűgöző az olaszok stílusérzéke. Kérem szépen, így is lehet 250 lóerőt csomagolni!
Fotók: dieselstation.com, irishcar.com


A GTA sportmodellekben is csillogó, patinás múltú felépítmény előadását nehéz szavakba önteni. A V6-os motorok hanghordozását egyébként is a legvérmesebb gépzajnak tartja a szakma, de mivel egy Alfáról van szó, melyben a motorhang mindenképpen kitüntetett szerepet kap, ezt nem lehet egy lapon említeni a többivel. Mesés az alapjárati dorombolása, libabőrt okoz a középső fordulatszám-tartományban egyre erősödő brummogása, pörgetve pedig olyan csodálatos üvöltésben tör ki, hogy a sofőr szeme sarkában könnycseppek gyűlnek össze a gyönyörűségtől. Hangja az ember lelkéhez szól - igazi, élettel teli sportszív volt ez, pótolhatatlan űrt hagyott maga után az autósvilágban.

Alfa Romeo 147 GTA



Itt most félbeszakítjuk a sorozatot. A cikk második részében majd következnek az igazán velőtráző gépcsodák, a maguk 8-10-12 hengerével, és egy meglehetősen ritka motorelrendezés is terítékre kerül. Nemsokára folytatjuk!

Hangfelvételek forrása: youtube.com

Olvasóink írták

  • 10. davver 2009. augusztus 06. 09:15
    „Nagyon jó ez a cikk!

    Ha már 5 hengereseknél tartunk érdemes egy picit eltekinteni a Fiat palettájára, ott van egy olyan Bravo HGT, nem egy nagy múltú dolog, sokan nem is szeretik, de a hangja az valami fenomenális!!!”
  • 9. dragboyz 2009. július 03. 22:18
    „Audi Sport Quattro S1
    A rally történelmében a B csoportban aratott sikerei, és hihetetlen látványa utánozhatatlan! Sajnos mára teljesen kiveszett az utakról, pedig nagyon bele vagyok zúgva! A valaha épített leglátványosabb rally autó lehetett! Nem is véleltlen, hogy a B csoportot megszüntették...:-(”
  • 8. bespin 2009. július 03. 18:01
    „Logar, ajánlom az Alfát, kb. ugyanannyira "szar" mint az összes többi mai és közelmúltbeli autó, tök mindegy ha német, ha francia, ha bármi.. Jó autók, 7 évig volt egy ,de kinőttük a csomagtartóját és kellett egy nagyobb.
    Csak gyári olaj, szűrő és egyéb segédanyag kell bele mindig. A mai TS motorokkal ott csesznek ki, hogy nem a gyári Selenia olajat teszik bele,hanem a jó német minőségi olajat, ami tönkre is veri a TS motorok vezérlésmódosítóját. Olasz autóba olasz olaj, ez törvény!
    Ha nem kell a gyerekeimet tovább hurcolászni, mert felnőnek,
    akkor hobbiautónak biztos veszek egy jó Alfát. Mondjuk a 33-as 1,7 132 LE az alsó limit Cuore sportivo!

    A legjobb motor , amit sikerült sokat vezetnem az egy sorhat Hemi 2.8. , a hangja annak valami csoda! Visít, de nagyon!”
  • 7. bo 2009. július 03. 17:44
    „Hihetetlen! Élet a DM-ben! Végre egy cikk!:-))))”
  • 6. Logaritmus 2009. július 03. 16:53
    „Aki szereti a motor hangokat, annak itt egy kis Viagra:

    http://www.youtube.com/watch?v=j6Jyq0cWntY”
  • 5. csapajev 2009. július 03. 15:02
    „Szerintem is nagyon jók a hangok, de ha már meglesz a cikk 2. része, akkor lehetne egy motorkerékpáros hangverseny is. Szerintem azokat is sokan szeretik hallgatni. (Én biztos, és amikor motorozom, akkor sokan megnéznek, az autók pedig villogtatják a jobb indexet...) :)”
  • 4. maradando 2009. július 03. 13:51
    „2-3.
    Jöhett egy CD sorozatt autok és motorok hangjaival.A hallottak alapján az Alfa romeo 147 GTA -nak a "fűlbemászó"-a hangja.
    "Van valami amiben közös hangott űtöttetek meg !Ez is valami a fórumozás jövőjére nézve." :))”
  • 3. Logaritmus 2009. július 03. 12:55
    „bespin, eltekintve a politikai nézeteidtől jó arc lehetsz. Alfát szeretnék egyébként. Eddig német autóim voltak és francia, plusz egy japán, de az Alfa vonzani kezdett. :)”
  • 2. bespin 2009. július 03. 12:17
    „Tényleg jó a cikk, a hangok fenomenálisak!
    Szoktam egy húszéves sorhatossal közlekedni, háromezer fölött imádom a hangját és az erejét. Kár , hogy nem lehet a sebességhatárok miatt kihasználni rendesen minden köbcentijét. (Egyszer azért 210-ig kipróbáltam! :-), döbbenetes élmény, még ilyen sebességnél is van nyomaték!)

    A boxer felsorolásból kimaradtak az Alfák, évtizedekig boxereket gyártottak. A ´96-os évjáratú 145 és 146, még azzal készült azt hiszem, utána jött a Twin Spark.
    Volt boxer Alfám és feeling megfogott, szenzációs a motor sima járása és a pörgőssége.”
  • 1. Logaritmus 2009. július 03. 11:56
    „Herpai Gergely, GRATULÁLOK! Szerintem ez a legjobb cikk ezen a héten! :)
    Várom a folytatást!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A család új barátja: Toyota Verso

A harmadik generációs, hétüléses Toyota Verso megújult külsővel és belsővel, megnövekedett… Tovább olvasom