Délmagyar logó

2019. 06. 15. szombat - Jolán, Vid 21°C | 33°C Még több cikk.

A Kaiser meghódítja a német piacot

Réti Attilát, a Kaiser Food Élelmiszeripari Kft.tulajdonosát a száz leggazdagabb magyar között tartják számon.

Ha lottózna, esélye lehetne nagy nyereményre, mert jóslatai, tippjei eddig rendre bejöttek. Nem szorul rá, a száz leggazdagabb magyar között tartják számon. Réti Attila, a Kaiser Food Élelmiszeripari Kft. tulajdonosa már az EU csatlakozás előtt egy évvel pontos képet vázolt a Kisalföldnek, mi várható itthon a húsiparban. Cége üdítő kivétel lett az egyre zsugorodó hazai ágazatban, a Kaiser látványos fejlődést produkál az uniós piacon.

Réti Attila
Ausztriában a tej- és a húsipar harmadolódott, feleződött, rengeteg kisebb cég ment tönkre, a nagyok közül sokan egyesültek, bankokhoz kerültek, tulajdonosváltásra kényszerültek a csatlakozás után. A kemény EU-s piacon nem tudták megállni helyüket az osztrák vállalatok sem, nem csoda hát, hogy Magyarországon is hasonló lett a helyzet.

"Bizony az elmúlt másfél esztendő ilyen szempontból egy kudarcsorozat. A húsipar zászlóshajója, a Pick az első uniós évben bődületes veszteséget produkált, a patinás Zalahús felszámolás alatt áll, a Gyulai Húskombinátot saját bankja mentette meg a pénzügyi csődtől. Rengeteg kis vágóhíd, húsüzem kényszerült bezárni, részben azért, mert az uniós követelményeknek nem tudtak megfelelni, másrészt, mert piac nélkül maradtak" - ad rövid összegzést Réti Attila. A cégvezető szerint a kereskedelmi láncok választékában, a változatlan polcfelületen egyre több a külföldi termék, húsban, tejben egyaránt.

A beszerzések európai méretűek, európai tendereket írnak ki, ezért aki elnyeri a beszállítási lehetőségét, annak 8-12 országba eljut a terméke. A Lidl láncban például, a 35-40 féle húskészítmény közül talán ha három a magyar. El kell ismerni, hogy a német, a lengyel és a cseh gyártókkal szemben a hazai cégek versenyhátrányba kerültek, árban és kondícióban egyaránt. Amennyivel növekedett a húsfogyasztás az elmúlt évben, azt el is vitte az import.

Miután újjáépítették két gyárukat, a Kaiser számára is fő kérdéssé vált, hogy az EU testközelből érzett kihívásaira miként reagáljanak. A fokozott gyártmányfejlesztés lett az egyik pólus. Kihasználva a nagyobb kapacitást, saját márkás tendereken is megmérettetik magunkat. (Saját márkásnak nevezik a nagy áruházláncok nevén futó termékeket, ilyen például Tesco gazdaságos.) A harmadik pólus pedig természetesen az export.

Miért kényszerülnek magyar húsipari cégek arra, hogy a multik nevével gyártsanak termékeket? Egész egyszerűen azért, mert az élelmiszeripar kiszolgáltatottabb itthon, mint Európa nyugati felén. Sokkal jobban legatyásodott, sokkal inkább megzsarolható. Németországban a húsipari cégek és a helyi kiskereskedők kőkeményen védik saját piacukat a külföldi kereskedelmi láncokkal és gyártókkal szemben. Sőt! Egy német cég még Magyarországon is jóval nagyobb eséllyel szállíthat német vagy osztrák tulajdonban lévő láncba, mint egy magyar. Réti Attila szerint ez az EU csatlakozás legsúlyosabb, legnegatívabb üzenete. Ennek tükrében még nagyobb értéke van annak, hogy a Kaiser a szlovák és a horvát mellett sikerrel betört a német piacra. Az pedig, ahogy a németek a legendás piacvédés ellenére segítették Rétiéket, felettébb tanulságos. 

"Meglátogatott minket a legnagyobb német kereskedelmi hálózatból a húskészítmények beszerzésével foglalkozó vezető. Olyan volt ez számunkra, mintha az atyaúristen jött volna le az égből. Nem kellett szégyenkeznünk, a Kaiser a magyar húsiparban ma az egyik leginkább megmutatható üzem. Kiválasztottunk a portfolióból 10-12 terméket, és azokat kezdtük közösen összerakni. Mekkorák legyenek, milyen legyen a csomagolásuk, színük, olyan szintig, hogy kell-e rájuk a Ferenc József fej. Végül megszületett egy új image, ami nyomokban hasonlít csak az eredeti formára. Azt mondták ugyanis, ismerve a németek, főleg a keletnémetek magyarszeretetét, hogy a mi termékeinknek piros-fehér-zöldnek kell lenniük, ha a fene fenét eszik is. Az öregurat, mármint a Ferenc Jóskát, meg vegyük csak le a csomagolásról. Az ő reklámirodájuk segítségével készítettük el fél év alatt az új portfoliót. Ez Magyarországon nem így működik, ez itthon elképzelhetetlen lenne. De lényeg a lényeg, hogy a jelenlegi tesztidőszakot követően január elsejétől a Pick és a Hertz mellett mi is nagy tömegben ott leszünk egy nagy német hálózatban. Pedig ha Magyarországon húsipari exportról beszélnek, az az ember érzése, mintha fordítva kötnének be egy porszívót. Olyan hatalmas hátrányból indulnak a magyar cégek. Nekünk mégis sikerült, és erre büszkék lehetünk" - mondja Réti Attila.

Az is érdekes történet, ahogy a termékeket fejlesztik manapság a húsiparban. Egy-egy gyártónak általában nincs saját boszorkánykonyhája, ahol az új recepteket kifejlesztik. Elég, ha meghatározzák, milyen új terméket szeretnének készíteni, és megpályáztatják azt az arra szakosodott technológia szállítókkal. Akik majd elkészítik mondjuk az új fitness szalámi receptjét. A Kaiser nemrégiben egy világújdonsággal állt elő. Garantáltan E-szám mentes technológia kifejlesztésére adott megbízást. A szakma először idegenkedett, mondván, hogyan tudják azután eladni a mesterséges anyagokat is tartalmazó termékeket, de aztán csodák csodája, elkészült a garantáltan E-szám mentes, jóízű szalámi receptje.

"Csak azt nem tudom még, hogy mit kezdjek vele" - mondja búcsúzóul Réti Attila. "Az emberekkel annyi mindent megetetnek, a legtöbb élelmiszer tele van ízfokozókkal, állományjavítókkal, mesterséges anyagokkal. Miért fizetnének többet akkor egy garantáltan tiszta kolbászért, ha a kifliben továbbra is ott marad az "E"? Pedig előbb-utóbb el kell jönnie annak az időnek, amikor a tudatos vásárlók nemcsak az árra, hanem a beltartalmi összetevőkre is fokozottan figyelnek, itt, Magyarországon is. A saját érdekükben. Rajtunk már nem múlik. A technológia a miénk."
 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A mese: fél alma - interjú Lázár Ervinnel

Az Andersen-diplomás Lázár Ervin Alsó-Rácegrespusztán töltötte gyermekkorát. A Tolna megyei apró… Tovább olvasom