Délmagyar logó

2019. 02. 16. szombat - Julianna, Lilla -2°C | 10°C Még több cikk.

Veronai buszbaleset - Még több ember fog meghalni: a buszos utaztatás szabályozása súlyosan hiányos

Most lesz két éve január 20-án, hogy 17 ember meghalt a szörnyű veronai buszbalesetben. Most először szólal meg a szakma egyik szereplője, hogy elmondja, mi vezethetett a tragédiához és figyelmeztessen, hogy ez bármikor újra megtörténhet.
Két év telt el a tragikus veronai buszbaleset óta, de az iparág szabályozása még mindig nem elég szigorú. Bármelyik pillanatban történhet újabb tragédia – figyelmeztet Koós László, az Infinitours Kft. ügyvezetője.
 

A mai napig nem született megnyugtató ítélet a veronai buszbaleset ügyében, mintha nem lennének felelősök."

– kezdi Koós László, az Infinitours Kft. ügyvezetője – „Pedig egyértelmű, a vizsgálatok is bebizonyították, hogy súlyos szabálytalanságok történtek az utazás során, s ezek sorozata vezetett a tragédiához."
 
Önmagában egyetlen szabálytalanság sem lett volna végzetes, de mindezek együtt elkerülhetetlen tragédiát okoztak.

A jármű sem típusában, sem műszakilag, sem felszereltségben nem felelt meg az elvárható szintnek: egy távolsági buszt nem lett volna szabad turistabuszként használni, hiányzott például a korszerű járművekben megtalálható sávelhagyás-figyelő rendszer, a vészfék-asszisztens, az éberség-figyelő rendszer és a központi tűzoltó rendszer, illetve szabálytalanul beszereltek egy plusz üzemanyagtartályt. A járművezető egészségi állapota, szakmai felkészültsége és azok a körülmények, amelyekben helyt kellett állnia, pedig súlyosan veszélyeztették a biztonságot.
 

A tragédia után észbe kaptak a törvényhozók és komoly változások történtek, de ez még mindig nem elég. Továbbra sem megfelelően szigorú a szabályozás, rengeteg olyan szolgáltató működik a piacon, amelyek járművei nem is mehetnének az utakra. Nyugaton leselejtezett de újszerű buszok, feltuningolva, okosba megoldott műszakival, képzetlen és alkalmatlan sofőrökkel"

– figyelmeztet a szakértő.
 
A szabálytalanul működő cégek pedig kiszorítják a piacról a tisztességes versenytársakat, mert alacsonyabb áron, számla nélkül nyújtanak látszólag hasonló minőségű szolgáltatást. És sajnos a legtöbb szervezett kirándulásnál – legyen az iskola, munkahely vagy nyugdíjasklub – még mindig az ár a fő szempont.
 

Azok a megrendelők, utazásszervezők, akik döntési helyzetben vannak egy-egy kirándulás kapcsán, nem értenek a buszokhoz, nem is ez a dolguk. Le akarják nyomni az árat és közben nem veszik észre, hogy guruló koporsóba ültetik a gyerekeket. A megoldás az egységes szabályozás, folyamatos minőségbiztosítási felügyelet, a rendszerszintű sokkal szigorúbb ellenőrzés és a nagyobb, elrettentő erejű büntetések kiszabása lehet. Amíg megéri szabálytalanul működni és szándékosan, gondatlanul, anyagi előnyökért emberéletet veszélyeztetni – mert jóval kisebb a büntetés, mint a haszon – addig nem fog megtisztulni a szakma"

– mondja Koós László.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elhunyt Németh Judit fizikus, az MTA rendes tagja

Az MTA rendes tagja 86 éves korában, kedden halt meg. Tovább olvasom