Csongrád és környéke

2019.03.02. 16:42

Szabó Tamás Afrikából is hozott trófeát - Nagyapja pecabottal a kezében várta haza az iskolából

Csanytelek, Csongrád - Középiskolában oktat, vállalkozást vezet, fővadász a csanyteleki Szabó Tamás. Most már világbajnokságot nyert magyar válogatott sporthorgász is, aki megtapasztalta: Afrikában egészen máshogy viselkedik a ponty, mint Európában.

Bakos András

– Édesapám és édesanyám is versenyhorgász volt, nagyapám a tömörkényi gazdaság halászmestere. Gyerekkoromban délelőtt ásott nekem gilisztát, várt haza az iskolából, együtt bicikliztünk a Tisza-partra – magyarázza a csanyteleki Szabó Tamás, honnan vezetett az útja a közelmúltban lezajlott dél-afrikai horgászvilágjátékokig, ahol vele együtt aranyérmet nyert a magyar feederválogatott. Tamás a csongrádi Bársony István szakközépiskolában tanult, hivatásos vadász lett Csanyteleken, közben vadgazda mérnökként diplomázott a Debreceni Egyetemen. Visszatért iskolájához, előbb hivatásos vadásznak, majd szakoktatónak is, 21 éve. Vállalkozást alapított, vadaskertet működtet Kistelek mellett, fővadászi állást vállalt, és közben a csanyteleki társaságnak is dolgozik. Emellett szakít időt a pecázásra.

Tele a pontymatrac. Évek óta az élvonalban versenyez Szabó Tamás.

– Amikor a szüleim versenyeztek, sokat számított a felszerelés minősége. Ők mindig följutottak a másodosztályból az elsőbe, aztán visszakerültek, mert a nagy versenyhorgász-központok jobban ellátott sportolói elébük kerültek. Akkor már mostani csapattársam, Erdei Attila és Ambrus Tibor is versenyzett a makóiaknál. Én is indultam, az akkor egyetlen létező szakágban, úszós horgászatban. Egyszer Walter Tamás mellé kerültem – vele szintén együtt voltam a válogatottban – , ő akkor már kétszeres világbajnok volt. 10 deka különbséggel második lettem mögötte a szektorban. Ugyanúgy az ő nevével forgalmazott botot használtam, én az egyszerűbb változatot, ő a csúcsminőségűt. Ő mondta ki, ha nincs ilyen különbség a felszerelésünkben, lehet, én nyerek. Gratulált és biztatott. Amikor Lantos János Csongrádon feedercsapatot szervezett, csatlakoztam, együtt indultunk, segítettük egymást. Jól szerepeltünk, mellénk állt a Top-Fish, szponzorként – és attól kezdve a felszerelésre nem volt gondunk.

Tamás az országos bajnokságban évek óta az élmezőnyben végez, ezért lett válogatott. A hatfős csapatból a felkészülésen mindenki pecázik, a kétnapos versenyen csak öt fő. Most már az induláskor eldőlt, hogy mivel Tamás az újonc, ő lesz a tartalék, aki csak az edzésnapokon horgászik. Az angolok ott, a felkészülés alatt, saját háziverseny alapján döntöttek az öt főről – így viszont nem segítették egymást, csak az utolsó két napon. – Ez döntött. Mi mindent megbeszéltünk mindennap, és feltétel nélkül megbíztunk egymásban. Naponta elosztottuk a feladatokat, kísérleteztünk. Egy hatalmas tározó 2,4 kilométerét foglalta el a mezőny, 120 ember. Napokon át etettünk, így napról napra egyre több hal érkezett. Ezekből adott idő alatt a legtöbb példányt kellett kifogni, lehetőleg a nagyobbakat. Európában kukoricát keverünk az etetőanyagba, az helyben tartja a nagyobb halakat. Itt ez nem működött, épp hogy ritkultak a kapások. Rájöttünk, bármilyen furcsa, kevés etetőanyaggal kell pecázni, hogy minél hamarabb megtalálják az egy szem, horgon lévő kukoricát. A nyertes taktika kidolgozása ugyanolyan fontos meló volt, mint utána jól szerepelni.

Szabó Tamás a diákok között. Vadgazdálkodást tanít, és emberismeretet is. Fotó: Kuklis István

Siker? A vadászatban és a horgászatban is a minél gyorsabban megszerzett trófeát tartják igazi eredménynek a laikusok. Tamás azt vallja – a diákjainak is azt tanítja –, nem az a fontos, hogy minél hamarabb elejtsük a zsákmányt. Ez ugyan jellemfüggő, de akit érdekel az is, hogyan lehet közel kerülni az állathoz, hogyan lehet jól gondoskodni róla, az több örömet fog találni az életben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!