Digitália

2019.08.25. 21:04

Empátiára tanítja az embert a technika, az elbocsátás is gyakorolható

Végtelenszer kirúghatják Barryt, a kaliforniai fejlesztésű virtuális alkalmazottat a HR-esek. A cél nem a frusztrációk levezetése, hanem hogy fejlesszék az empátiát és tanulható legyen az etikus elbocsátás.

Idősödő, megfáradt, de barátságos ábrázata van Barrynek, aki akár a szorgalmas, munkával töltött élet megtestesülése is lehetne. Egy napon azonban váratlanul mégis ki kell rúgni – ami nemcsak neki rossz hír, de nem hálás feladat egy cégvezetőnek vagy egy humánerőforrás-menedzsernek sem (akiket röviden csak HR-esként emlegetnek a vállalatoknál). Barryt azonban nemcsak egyszer lehet elbocsátani, ha valami rosszul sül el: újra és újra kipróbálható a szituáció élesben, és még csak maradandó lelki károsodást sem okoznak ezzel az idős férfinak. Ő ugyanis egy virtuális alkalmazott, akit kifejezetten erre a célra fejlesztettek ki a kaliforniai Talespin nevű vállalat programozói.

Fájdalmat, könnyeket és pénzt spórol


A mesterséges intelligencia segítségével Barry karaktere élethűen reagál arra a szituációra, amelyet az elbocsátó fél teremt: arcát a kezébe temeti, sír, vitatkozik vagy kiabál attól függően, hogy mit mondanak neki. Nemcsak a kimondott szavak számítanak: a szoftver figyeli többek között az arcvonásokat és a hangszínt is, és ennek megfelelően válaszol.


Az elbocsátások gyakorlása esetében egy VR-szemüveget kell csak a gyakorlónak felvennie, és már kezdődhet is a kellemetlen beszélgetés, amely során a HR-esek megtanulhatják, hogyan rúgják ki etikusan az alkalmazottakat, ha egyszer arra van szükség. Talán mondani sem kell, hogy a folyamat egyik nagy előnye, hogy nem élesben kísérleteznek a munkavállalókon az emberi erőforrással foglalkozó szakemberek.

A Barryt megalkotó kaliforniai cég szerint ezzel megspórolhatók a kommunikációt, meggyőzőképességet és empátiás készségeket fejlesztő csoportos tréningek.


„A virtuális emberek segíthetnek abban, hogy jobb emberekké váljunk" – véli Kyle Jackson, a Talespin vállalat egyik alapítója. Ez a pozitív hozzáállás persze feltételezi azt, hogy az ember valóban a köz érdekében használja a technológia vívmányait.

A munkánkkal egy részünket veszítjük el


A munkahely váratlan elvesztését mindenki másképpen éli meg: a feldolgozás függ az adott helyzettől és a személyiségtől is. A munkapszichológusok felhívják a figyelmet arra, hogy a munkahely nemcsak keretet ad a mindennapoknak, de az identitás részévé is válik, így az anyagi biztonság elvesztése mellett a személyiség egy része is sérülhet. Emellett meg kell szokni a kívülállóságot azon a helyen, amely korábban a biztonságot jelentette. A folyamat sokaknál a gyászhoz hasonlóan zajlik le – mondják a szakemberek.


Ezért fontos, hogy a HR-menedzserek a lehető legempatikusabban és legkorrektebb módon váljanak meg a munkavállalóktól – ebben segíthetnek a jövőben a Barryhez hasonló modern megoldások. A Talespin egyébként további lehetőségeket is lát a virtuális személyekben, akikkel VR-szemüvegeken keresztül vehetjük fel a kapcsolatot: jövőbeli terveik egyike például egy olyan „ügynökképző" oktatóprogram, amelynek segítségével lehetséges vásárlókat kell rábeszélni egy termékre vagy szolgáltatásra. A szoftver egy-egy gyakorlás után pontozza többek között a felhasználó meggyőzőképességét is.

Virtuális csirkét is sütnek az állásinterjún


A virtuális valóság (virtual reality, röviden VR) a munkaerőpiac más területeire is betörhet. Már jelenleg is használják a mesterséges intelligenciát az állásinterjúkon: a világ egyik legnagyobb gyorsétteremlánca, a Kentucky Fried Chicken bizonyos éttermeiben a felvételizők először virtuálisan sütnek csirkét, mielőtt valódi alapanyagokon kísérleteznének.


A hatalmas leárazásokkal járó Black Friday pedig a bolti eladókra ró hatalmas terhet, évente azonban csak egyszer van ilyen alkalom, így az új munkavállalók eddig nem tudtak igazán felkészülni a vásárlók rohamára. Eddig – ugyanis már erre is létezik oktatószoftver.


A megoldás azt is lehetővé teszi a munkaadók számára, hogy új alkalmazottaikat virtuálisan körbevezessék az új munkahelyen vagy bemutassák őket a vezérigazgatónak, netán belepillanthassanak bizonyos munkafolyamatokba – nem beszélve arról, hogy mekkora lehetőséget rejt magában mindez például a mozgáskorlátozott, esetleg más szempontból hátrányos helyzetű munkavállalók vagy a távmunkát végzők számára.


Szoftver bocsát el az Amazonnál


A mesterséges intelligencia ilyen irányú alkalmazása nem új, az Amazon ugyancsak számítógépes rendszer segítségével válik meg azoktól, akikkel már nem kíván együtt dolgozni. A vállalat szoftverét azonban már többször bírálták a munkavállalók, amiért elmondásuk szerint a platform állandóan szemmel tartja őket. A program állítólag azt is nézi, hogyan teljesítenek, ezért úgy érzik, hogy állandó nyomás alatt végzik munkájukat. Ráadásul úgy tűnik, még hátrányos megkülönböztetésre is képes a cég

rendszere.


Az elbocsátások gyakorlása esetében egy VR-szemüveget kell csak a gyakorlónak felvennie, és már kezdődhet is a kellemetlen beszélgetés.

 

Címkék#robot

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!