Szégyentelen módszerek

2019.09.20. 08:00

Nem szereti a hirdetéseket? Jó, akkor meglopjuk

Tele a padlás a különféle hirdetésblokkolókkal, így a népszerű Chrome böngésző ingyenes kiegészítőivel is. Viszont úgy tűnik, a Google-nak nincs ideje ellenőrizni, mit csinálnak ezek valójában.

Forrás: Shutterstock

Kétségkívül idegesítők a néha fél kijelzőt eltakaró reklámok, bár mint tudjuk, ha nem lennének, a sok ingyenes és kedvelt oldal nem tudná miből fizetni a számláit. Ha úgy döntünk, ez nem a mi bajunk, akkor többé-kevésbé működő, ingyenes reklámblokkolókat lehet letölteni – sajátos módon többek között éppen abból a Google Chrome Áruházból, melynek tulajdonosa szintén hirdetésekből él.

Százával vannak fenn hirdetésblokkolók.

Ingyenesek, s másoktól szedik el a pénzt

Ilyen, népszerű blokkoló az AdBlock – nem lehet baj vele, gondolnánk, hiszen ez egy német cég szoftvere, s több mint 800 ezer felhasználója van. Vagy ott a uBlock: öt csillagot kapott a felhasználóktól, 850 ezernek bejön, csak jó lehet.

Ehhez képest mindkettő rosszindulatú, átverős program. Sikerük azon alapul, hogy ügyesen utánozzák elnevezésben és dizájnban a valódi AdBlock programot (képükön felül az igazi).

Hogyan lett bevétele a két álprogramnak?

Ugyan a Chrome Áruházat az AdBlock, a valódi szoftver gyártója többször kérte, hogy tegyen rendet a jogtalan névhasználókkal kapcsolatban, a Google csak akkor reagált, amikor

tételesen kimutatták, hogy szedik meg magukat valójában a hamisítványok.

Szakértőknek a részletes leírás ezen az oldalon található. Leegyszerűsítve, technikailag az történik, hogy a másolmányok nem egyszerűen blokkolják a hirdetéseket, hanem sütikkel (cookie) átirányítják a gyanútlan felhasználót más, nekik tejelő oldalakra.

Leginkább bloggereknek, honlapkészítőknek többnyire valóban a cikkeik tartalmához kapcsolódó linkjeit „írták felül” úgy, hogy sütiket helyeztek el a felhasználók gépén.

A két kiegészítő heti 1,6 milliónál több juzert vert át

és millió dollárokban mérhető bevételt vágott zsebre – mások kárára.

Mint az AdGurd írja, régebben a csalóknak legalább annyi erőfeszítést kellett tenniük, hogy nevet és a grafikai kivitelt találjanak ki. Most elegendő csak úgy, egy az egyben másolniuk: a Google Chrome-ot mintha ritkán zavarná az ilyesmi.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!