Délmagyar logó

2019. 01. 21. hétfő - Ágnes -2°C | 2°C Még több cikk.

A fázósok is tehetnek a hideg ellen: hiánybeteg lehet, aki állandóan didereg

A fázósok is tehetnek a hideg ellen: hiánybeteg lehet, aki állandóan dideregAki állandóan fázik, számos apró trükkel javíthat komfortérzetén. A praktikák mellett azonban forduljunk szakorvoshoz, a folytonos didergés bajt is jelezhet.
Soványság, hiány- vagy immunbetegség is állhat a folytonos didergés mögött - tudtuk meg az immunológus szakorvostól. Olvasónk faggatta, mert nem tud mit kezdeni az állandó fázásával.
Fűtenek a fűszerek

A vörös húsok, az olajos magvak, a dió, a mogyoró, a mandula, a gesztenye fogyasztása is átmelegít. Vérkeringést serkentő fűszer például a fahéj, a bors, a szegfűszeg, a gyömbér, az ánizs, a paprika, a bors és a fokhagyma.
– Télen folyton didergek, összegörnyedve, felhúzott vállakkal közlekedem, nincs az a ruhamennyiség, ami elég lenne – mesélte harmincas olvasónk, Maja, miért is utálja a telet. Bár egészségesnek érzi magát, aggódik, hogy valamilyen betegséget jelezhet ez a kényelmetlen érzés. Van mitől tartania?
 – Hideg hatására a bőrben és a nyálkahártyában összehúzódnak az erek, így keletkeznek az elszíneződések, például a bőr márványossá válik, az ujjak elfehérednek, a száj belilul. Ezenfelül a szervezetünk jelez az agynak is, azért fázunk, mert káros hatásként érzékeli a hideget. Ez egy vészjelzés – magyarázta dr. Ladóczy-Hulló Daniella, a szegedi Aranyklinika szakorvosa. Az immunológus és reumatológus rámutatott, az állandó fázás kisebb zavarokra és komolyabb problémára is utalhat. Fel is sorolta: önmagában már az alacsony, 18,5 érték alatti testtömegindex (BMI) lassabb anyagcserével jár. Ezért kevesebb hőt termel a test, ráadásul nem elegendő a testzsírréteg sem ahhoz, hogy megtartsa a hőt. Szokásaink is ronthatnak a helyzeten, a kevés alvás is hat a hőszabályozásra, de a dehidratált test is érzékenyebb a szélsőséges hőmérsékletre. A vas- vagy a B12-vitamin-hiány is felelős lehet a fázásért. De a nők alapvetően „fázósabbak".
5+1 fagyos dolog, amit kerüljünk
1. Az alkoholtól nem melegszünk el, csak a veszélyérzetünk csökken! Még a forralt bor sem az alkoholtartalma miatt fűt: fűszereinek és a cukornak köszönhetően érezzük tőle magunkat jobban.
2. Fürdés, mosakodás után egyből ne menjünk ki a szabadba! A hidegben kiszárad, kirepedezik a bőr, mikrosérülések, fagyások jelennek meg rajta.
3. Ne hordjunk nagy fém karkötőket, fülbevalókat! Ezek jó hővezetők, télen kellemetlen lehet viselésük!
4. Ha kerti munkánk adódik, fanyelű szerszámokkal dolgozzunk! A hideg fémtárgyakhoz szinte fáj hozzáérni.
5. Intenzív bemelegítés nélkül ne sportoljunk a szabadban! A hidegben elgémberedett, összehúzódott izmok sokkal sérülékenyebbek, mint melegebb időben.
5+1. Ne lazsáljunk! A sportolásnak köszönhető nagyobb izomtömeg és megfelelő izomtónus ellenállóbbá tesz a hideggel szemben.

 
Csonthéjasok fogyasztásával is tehetünk a didergés ellen.
Csonthéjasok fogyasztásával is tehetünk a didergés ellen.

– Komolyabb betegség is állhat a háttérben?
– Azért is érdemes beszélni erről a problémáról, és legalább a háziorvossal egyeztetni, mert pajzsmirigy-alulműködésre is utalhat az állandó didergés – beszélt arról az immunológus, hogy ebben az esetben általában kísérő tünet a ritkuló haj, a száraz bőr és a fáradtság.

Ha valakinek a hidegben elfehéredik a keze vagy a lába, az a Raynaud-szindróma tünete, ami valamilyen autoimmun betegség, például a lupus betegség vagy a szisztémás sclerosis jele lehet – utalt arra a szakember, miért kell komolyan venni a állandósult végtagfázást.

 – Kiket terhel meg még jobban a hideg?
– A kisgyermekek hőszabályozása fejletlenebb, mint a felnőtteké, őket melegen kell tartanunk, melegebben, mint magunkat – magyarázta Ladóczy-Hulló Daniella, aki kitért arra is, hogy az idősek gyakran érzészavaroktól szenvednek, a cukorbetegek, érszűkületesek a végtagok hűvösségét sokszor gyengébbnek vagy erősebbnek érzik, mint az a valóságban jellemző. Elképzelhető, hogy meg sem érzi egy idős, ha „lefagy az ujja".
 
5+1 melengető tipp
1. Vastag vagy dupla zokni, bélelt cipő – ezek nélkül el se induljunk! Arra azonban ügyeljünk, hogy csizmánk, bakancsunk nehogy túl szűk legyen, mert elgémberedik a lábunk. A laza cipő viszont a hideget engedi be.
2. Együnk a hideg ellen! Éhesen nehezebb elviselni a hideget, de egy bőséges reggeli segíthet.
3. Vegyünk inget a pulóver alá! A hosszú ujjú ing elegánsabb és jobban is melegít, mintha trikót vagy pólót viselnénk alsóöltözetként.
4. Használjunk vazelint! A cserepes ajkakra és a száraz, kirepedező kezekre is alkalmazható.
5. B12-vitaminhoz természetes úton sovány hús, hal, tejtermékek fogyasztásával juthatunk.
5+1. Vashiány esetén fogyasszunk több húst, tojást, leveles zöldséget, például spenótot és a tenger gyümölcseit. Szükség esetén vastartalmú táplálékkiegészítők is beszerezhetők.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újévi fogyókúra: ne fogyjon el az ereje!

Újévi fogyókúra: ne fogyjon el az ereje!
A leggyakoribb újévi fogadalmak között szerepel a fogyás, ám ha valaki éveken-évtizedeken át… Tovább olvasom