Délmagyar logó

2018. 12. 11. kedd - Árpád -1°C | 5°C Még több cikk.

A gyakorta felírt gyógyszerek növelhetik a depresszió kockázatát

A gyakorta felírt gyógyszerek, például fogamzásgátlók, fájdalomcsillapítók és szívgyógyszerek egy része növelheti a depresszió kockázatát.
A gyakorta felírt gyógyszerek, például fogamzásgátlók, fájdalomcsillapítók és szívgyógyszerek egy része növelheti a depresszió kockázatát - derült ki egy új amerikai tanulmányból.

A Journal of the American Medical Association című folyóiratban publikált tanulmány 26 ezer olyan amerikai felnőtt - 18 éves, vagy annál idősebb ember - bevonásával készült, aki legalább egyfajta receptre kapható gyógyszert szedett 2005 és 2014 között.

A kutatók szerint az érintett gyógyszerek, köztük fájdalomcsillapítók és savlekötők betegtájékoztatóinak 37 százalékában szerepelt a depresszió mint lehetséges mellékhatás - írja a BBC News. Az eredmények szerint a vizsgált gyógyszerek közül csupán egyet szedők körében 7 százalék, a kettőt szedőknél 9 százalék, míg a hármat, vagy többet szedőknél 15 százalék volt a depressziósok aránya.

Az Egyesült Államokban élő felnőttek nagyjából 5 százaléka küzd depresszióval.

Sokak számára meglepő lehet, hogy a gyógyszerük, annak ellenére, hogy nem küzdenek hangulatzavarral, szorongással vagy a depresszióval összefüggő bármely egyéb állapottal, növelheti a depresszió tüneteinek, és végső soron akár a depresszió diagnózisának kockázatát is.

- mondta Dima Qato, az Illinoisi Egyetem munkatársa, aki a tanulmány vezető szerzője volt. Brit szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy az amerikai tanulmány csupán összefüggést és nem ok-okozati kapcsolatot mutat az érintett gyógyszerek szedése és a depresszió megnövekedett kockázata között.

Azt az amerikai szakemberek is elismerik, hogy nem lehet egyértelműen kimondani, hogy a gyógyszerek a felelősek a rossz hangulatért. Az ugyanis, hogy az ember betegnek érzi magát - bármilyen okból is -, már önmagában rossz közérzetet okozhat, és az is lehetséges, hogy az alanyok egy része már korábban is küzdött depresszióval.

Az nem meglepő, hogy az olyan fizikai betegségek, mint például a szív- vagy a tüdőbetegség kezelésére szedett gyógyszerek összefüggésbe hozhatóak a depresszió tüneteivel, mivel ezek a fizikai betegségek már önmagukban növelhetik a depresszió kockázatát.

- mondta David Baldwin, a brit pszichiáterek kollégiumának tagja. A brit gyógyszerészek királyi társaságának tagja, David Taylor szerint továbbá fontos végiggondolni, hogy létezik-e "elfogadható magyarázat" arra, hogy egy gyógyszer miért okozhat depressziót. A szájon át szedhető fogamzásgátló tabletták esetében például egyértelmű kapcsolat van a hormonok és a hangulat között.

A brit orvosok kollégiumának elnöke, Helen Stokes-Lampard szerint noha az eredmények nem feltétlenül érvényesek teljes egészében Nagy-Britanniára, mivel az Egyesült Államokban más az egészségügyi rendszer, de arra mindenképpen rávilágítanak, hogy a pácienseknek fontos beszámolniuk az összes általuk szedett gyógyszerről az orvosuknak, vagy épp a patikusnak, ha recept nélkül kapható orvosságot vásárolnak.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jó hír a cukorbetegeknek! Sebgyógyulást segítő kötést fejlesztettek ki

Jó hír a cukorbetegeknek! Sebgyógyulást segítő kötést fejlesztettek ki
A formálható hidrogél a szervezet saját gyógyító mechanizmusait használja ki, nem szükséges hozzá… Tovább olvasom