Délmagyar logó

2018. 12. 12. szerda - Gabriella -1°C | 5°C Még több cikk.

Jógázzunk, hogy testünk felébredjen!

,,A jóga segít könnyebben élni az életet, és minden emberre működik" - vallja Palman Kitti jógaoktató. A Szegedi Kortárs Balett egykori táncosa hat évvel ezelőtt, kiegészítésként kezdett el a tánc mellett jógázni, és rövid idő után változásokat észlelt a testén, majd megfigyelte, hogy az élet dolgai leegyszerűsödtek.
Macskapóz reggelire

Ez a jógagyakorlat mindenkinek javasolt ébredés után. (Kivéve, ha valaki komolyabb mozgásszervi problémával rendelkezik. Ez esetben csak orvos jóváhagyásával!) Álljunk négykézláb, térdelő támaszba, és belégzésre homorítsunk, kilégzésre domborítsunk! (Mardzsari – macskapóz) Ezt folyamatosan, a légzés ütemére végezzük! A gyakorlat során a  gerinc finom átmozgatásával feléled és oldottabb lesz az egész test.
– A fizikai változásokon túl egy idő után azt tapasztaltam, hogy ami miatt korábban hamar ideges lettem, már meg sem érint – avat be Palman Kitti, a Szegedi Kortárs Balett egykori táncosa. A Mandala Jóga Szeged vezetője jógaoktatóként a klasszikus Hatha- és Astanga-jóga eszköztárából válogat.

Reggel vagy este?

Ébredés után vagy munka után, este jógázzunk? – kérdeztük Kittit. – Mindegyiknek megvan az előnye, hátránya nincs egyik időpontban sem. Tény, reggel merevebb a testünk, ezért több türelem és nagyobb odafigyelés szükséges ahhoz, hogy ne húzzuk meg magunkat. Elindítja a napot, a testet energikussá teszi. Az esti gyakorlás is fantasztikus élmény! A testünk készen áll mindenre, ezért olyan gyakorlatokat is képesek leszünk megcsinálni, amelyekhez fokozottabb oldottság kell. Az egyéni gyakorlás megkezdése előtt érdemes tájékozódni vagy vezetett órán megtapasztalni, hogy egyes gyakorlatok mely napszakban javasoltak.

„Kapukat nyitnak", stresszt oldanak

Sokan úgy tapasztalják jóga után, hogy kipihenték magukat, annak ellenére, hogy küzdelmes gyakorlatokat (ászanákat) is elvégeztek. Megtudtuk, nem leszünk pihentebbek, viszont nyugodtabbak igen. A testünk energetikailag a helyére kerül, ezért egy felszabadultabb és harmonikusabb állapotot élünk meg.
 
 Palman Kitti balettművész Hatha-jóga gyakorlás közben. Fotó: Kuklis István
Palman Kitti balettművész Hatha-jóga gyakorlás közben. Fotó: Kuklis István

Palman Kitti példát mond: – A gyakorlatok oldják, nyújtják a befeszült izmokat, segítik az ellazulást. Ha a blokk megszűnik, olyan, mintha egy újabb kaput nyitnánk meg a testünkben az áramlások előtt. Van sok hoszszabban kitartott, statikus pozíció, amely mély izmokat erősít. Alapvetően a jóga szálkásít, de türelem kell hozzá. Viszont ha valaki rendszeresen gyakorol – persze ez függ az alkattól és attól, hogy milyen irányzatot választ –, rövid idő után kezdenek látszódni a változások, átrendeződik a teste.

Pihen az elménk, pihen a testünk

Minden gyakorlás után érdemes relaxálni, az alvás és az ébrenlét közötti teljesen nyugodt állapotba kerülni. Feküdjünk kényelmesen, csukjuk be a szemünket! Figyelmünkkel haladjunk végig testrészeinken, hogy valóban mindenhol puhának érezzük magunkat. Ezután kezdjünk a légzésünkre koncentrálni! Az elme számára nagy pihenést jelent, ha egy adott pontra fókuszálhat. A légzés közvetlenül és azonnal beavatkozik az idegrendszer állapotába, ezért megnyugtatásával az egész testet harmonizálni tudjuk.
 
Tévhit, hogy nem izzasztó a jóga

„Nem vagyok elég hajlékony, ezért alkalmatlan vagyok a jógára" – Palman Kitti először ezt cáfolja meg: – A jóga egyéni tapasztalati út, sem mentálisan, sem fizikálisan nem kell hozzá előképzettség. „Alapanyagunk" a saját testünk, egy-egy gyakorlás során addig kell eljutnunk, amit enged számunkra.
„Nekem nem való a jóga, mert túl nyugodt. Inkább kitombolom magam aerobikórán."
 – A sok jógatípus között találunk olyat, amelyben megélhetjük a számunkra szükséges intenzitást, és rendszeres gyakorlás mellett olyan komplex mozgás lehet az életünkben, ami mellé már nem kell más. Mindig lesznek új kihívások és lehet fejlődni – biztat a szakember.
„Keményen edzettem, megyek, kicsit lenyújtok, jógázom egyet." – Aki rendszeresen gyakorolja ezt a mozgásrendszert, pontosan tudja, hogy kemény munkával, van, hogy izzadsággal jár. Azt azonban sokan nem tudják, hogy a nyújtás nem eredményes, ha közben nem figyelünk
a légzésünkre. Kilégzésnél ellazulnak az izmok, ezért csak a hosszan kitartott, nyugodt légzéssel végzett nyújtások hoznak eredményt – figyelmeztet Kitti.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Növeli a szívroham kockázatát az éjszakai munka

Növeli a szívroham kockázatát az éjszakai munka
Növeli a szívinfarktus kockázatát az éjszakai munka - erősítette meg egy újabb kutatás. Tovább olvasom