globális látásmód

2020.02.25. 19:29

Nem zöldebb az elektromos autó a hagyományosnál

A járműveket le kell gyártani, az energiát meg kell termelni és eljuttatni az akkumulátoraikba, ami jelentősen fokozza a környezeti terhelést is.

Forrás: Shutterstock

Az elektromos járművek lokális szén-dioxid-kibocsátása ugyan nulla, de ha a termékek teljes életciklusát, a gyártásukhoz szükséges energia megtermelésének és tárolásának költségeit is számításba vesszük, már sokkal rosszabb a helyzet. Vagyis végeredményben az e-autók sem „zöldebbek”, mint benzin- vagy dízelmotoros társaik – állapította meg dr. Hanula Barna, a magyarországi Széchenyi István Egyetem dékánja egy szlovákiai konferencián tartott előadásában – írja a V4NA.

„Euró milliárdokat pazarolunk el egy-egy álom mentén a környezetvédelemben pusztán azért, mert lokális rendszereket nézünk, beleszeretünk helyi megoldásokba, és nem vizsgáljuk, hogy azok a nagy, globális rendszerekkel kölcsönhatásban mit is okozhatnak” – jelentette ki Hanula Barna professzor, a magyarországi Széchenyi István Egyetem Járműmérnöki Karának dékánja a Dél-Szlovákia jövőjéről rendezett regionális konferencián, Pozsonyban. Az eseményt a szlovákiai magyar Új Szó napilap és a szlovák Trend magazin szervezte.

Az európai hírű szakember, aki a többek között a Bugatti Veyron szupersportautó motorját tervezte, kifejtette: egy eurónyi GDP megtermeléséhez átlagban 500 gramm szén-dioxid-kibocsátás társul. „Európában rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy környezettudatosan élünk, és nálunk ez az érték 200 gramm, miközben Kínában több mint egy kilónyi. Arról már megfeledkezünk, hogy a környezetszennyező német kohókat leszerelték, átvitték Kínába, és most onnan vesszük, szállítjuk haza a fél világon át a vasat. Vagyis a globális problémákat butaság lokálisan elemezni. A globális látásmód hiánya hibás döntésekhez vezethet helyben.”

Hanula Barna szerint ugyanilyen hibás szemlélet, ha az autóiparban csak a kilométerenkénti CO2-kibocsátást akarják szabályozni. Mert igaz ugyan, hogy az elektromos autó lokális kibocsátása nulla, ugyanakkor, ha a termékek teljes életciklusát nézzük, ezeket a járműveket le kell gyártani, az energiát meg kell termelni és eljuttatni az akkumulátoraikba, ami jelentősen fokozza a környezeti terhelést is.

„Késhegyre menő hitvitáink vannak arról, hogyan tároljuk az energiát a járművekben, miközben a teljes életciklussal járó szén-dioxid-kibocsátást tekintve alig van különbség a hajtásmódok között. Ha elektromos autóval akarunk megtakarítani egy tonna szén-dioxidot, az 5-10 ezer euróba is kerület, miközben más módszerekkel akár 2 ezer eurós ráfordítással is megtakarítható lehet egy tonna szén-dioxid-kibocsátás” – fogalmazott Hanula Barna.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!