Fotó: Szabó Gábor / Origo

Veterán gépjárműfecskendők is várnak ránk az Újpesti Tűzoltó Skanzenben

A skanzent Szent Flórián szobra őrzi, és a sétautat nem korlátok, hanem tűzcsapok közé rögzített tömlők szegélyezik.

Nemrégiben hivatalosan is megnyílt az Újpesti Tűzoltó Skanzen. A szabadtéri múzeumban olyan MÁVAG, Csepel és Ikarus tűzoltóautókat nézhetünk meg, amelyeket korábban együtt még sosem láthattunk – írja az Origo.

A Katasztrófavédelem Központi Zenekarának tagjai az Újpesti Tűzoltó Skanzen megnyitóján
Fotó: MTI / Balogh Zoltán

Elvétve jellemző a nehéz munkára befogott haszonjárművekre, hogy jó állapotban megérnék a veteránkort, ez alól csak a speciális felépítményűek képeznek kivételt.

A katonai gépek mellett a fő túlélők a tűzoltóautók: rendszerint garázsban tartják őket, így nem eszi meg őket a rozsda, és gondos karbantartás mellett aránylag kevés kilométert futnak.

Hivatásosból nyugdíjazva sem vezet mindig bontóba az út, jó hasznukat szokták venni az önkéntes tűzoltó egyesületek.

Sok érdekesség vár a skanzenben
Fotó: MTI / Balogh Zoltán

A Csepelek többsége bizony elmúlt 50 éves, így rég kikoptak az állományból, és a szabad ég alá száműzve szép kort megérve ugyan, de végül mégis elpusztultak. Épp ezért örömteli az újpesti kezdeményezés, amely műszaki örökségünk fő mérföldköveit mutatja be.

A helyi gyártású tűzoltóautók azelőtt raktárakban illetve nem látogatható garázsokban porosodtak, idén nyáron viszont kicsinosítás vagy részleges felújítás után a skanzenbe kerültek, így nem csak megnézni lehet őket, a gyerekek be is ülhetnek a fülkékbe.

Gőzfecskendő és Finta László egyedi formaterve

A skanzent Szent Flórián szobra őrzi, és a sétautat nem korlátok, hanem tűzcsapok közé rögzített tömlők szegélyezik.

Fotó: MTI / Balogh Zoltán

Összesen kilenc járművet állítottak ki külön-külön tető alatt, a többségük gépjárműfecskendő, de akad köztük létrás szerkocsi is.

A korelnök egy gőzhajtású fecskendő, amelyet anno lovakkal vontattak a tűz helyszínére, és ma is tudna vízsugárral oltani egy tizedik emeleti panellakást.

Jóval fiatalabb, mindössze száz éves a Mercedes-motoros létrás tűzoltókocsi, amely míves réz hűtőjével és nyitott vezetőfülkéjével jócskán kitűnik társai közül.

Gyerekeknek is remek program
Fotó: Szabó Gábor / Origo

Kevésbé feltűnő, de legalább ilyen érdekes a szürke színű (vállalati) MÁVAG, amelyben az utolsó fennmaradt jobbkormányos magyar tűzoltóautót tisztelhetjük.

Természetesen a legtöbb nosztalgiát a Csepelek váltják ki, így a skanzenben is áll klasszikus csőrös D420-as, gyönyörű alumínium buldogfülkés D705-ös, illetve modern lengyel kabinnal és hathengeres Rába-motorral gyártott D750-es.

Fotó: Szabó Gábor / Origo

Mégis, talán a legérdekesebb színfolt az összkerékhajtású Ikarus 526-os, amelyből mindössze 125 darabot építettek a székesfehérvári buszgyárban Finta László formatervével, a minél gyorsabb be- és kiszállás érdekében harmonikaajtós, tízfős fülkével.

 

Hozzászólások

Soltész Miklós: fontos, hogy az egyházak értékeket adjanak tovább
Az önkormányzatoknak és az egyházaknak is mindent meg kell tenniük a teremtett világ természetes rendjének fenntartása érdekében.
Felújítják az orvosi rendelőt Balástyán
Balástyán folyamatosan zajlanak a fejlesztések, beruházások.
Szijjártó: a kormány kötelessége, hogy fenntartsa az ország működőképességét (videó)
A magyar gazdaság a magyar emberek munkájától lesz sikeres, de ehhez jól működő gazdaságra és munkahelyekre van szükség.
Drámai szigorításokat vezetnek be Németországban
Az éttermek, kocsmák bezárnak, csak házhozszállítással dolgozhatnak, egyszerre legfeljebb tíz ember találkozhat.
Deszk polgármestere is elkapta a koronavírust
Két autó ütközött a József Attila és a Budapesti körút kereszteződésében