Július elsejétől az egy, illetve két számjegyű utakon, a gyorsforgalmi hálózaton és az autópályákon is a megtett úttal arányosan fizetnek a fuvarozók. Többen viszont sokallják a teherautótól is függő 18–130 forint/kilométer közötti útdíjat, azt mondják, ha lehet, a díjmentes, falvakon átvezető surranókat választják.
Bő egy hete indult el a HU-GO, azaz az elektronikusútdíj-szedési rendszer, a fuvarozóknak nélkülözhetetlen útdíjkalkulátorral. Annak ellenére, hogy a hetekkel ezelőtt Szegeden tartott tájékoztatóján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium június 20-ára ígérte a regisztráció kezdetét, lapzártánkig még mindig nem működött a rendszer.
Büntetni már tudnak Átadták pénteken azt a 95 ellenőrző egységet, amely a július elsejétől induló e-útdíj-rendszerben az ellenőrzést és a bírságolást végzi – mondta Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) e-útdíj-ügyekben illetékes szóvivője. A szóvivő kiemelte: az e-útdíj-rendszerben az autópálya-kezelő 45 új mobil ellenőrző egysége segíti majd a díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a rendőrség feladata lesz – hangsúlyozta. A szervezet ennek érdekében 50 mobil bírságoló egységet kapott; a járműveket pénteken adták át Budapesten. |
Egy névtelenséget kérő kamionos arra hívta fel a figyelmünket, hogy a Szeged–Kiskunhalas közötti legrövidebb út nem fizetős, viszont a HU-GO – már kerülővel – fizetőt tervez. Amíg a Bordányon, Üllésen át vezető 5427-es úton a fuvaros útdíj fizetése nélkül jut el Kiskunhalasig, addig a HU-GO által javasolt úton irányonként 2273 forintot gombolnak le egy háromtengelyes régebbi 11 tonnás teherautó sofőrjéről. Viszont az útdíjfizetést nem csak Kiskunhalas felé lehet elkerülni. Szegedről Békéscsabára nemcsak a 47-esen, hanem falvakon át, Tótkomlós felé is el lehet jutni. Hiába lassabb az alsóbbrendű utakon közlekedni: a Google térképe szerint alig 40 perces többlettel Szeged és Békéscsaba között oda-vissza egyetlen úttal is 4600 forint a megtakarítás, ami órabérben sem rossz pénz.
Még többet takarít meg az a teherautós, aki a szerbiai átkelő mellől, Hercegszántóról Szegedre fuvaroz: a HU-GO szerint a két számjegyű utakon oda-vissza 7800 forint az útdíj, a menetidő 2 óra 4 perc. A fizetős utakat elkerülve mindössze 20 perc az időveszteség, a nyereség pedig tetemes. Bácsbokod, Bácsalmás, Ruzsa és Zákányszék lakói pedig majd szenvednek. A megye térképét böngészve megállapítottuk, szinte minden fizetős úttal párhuzamosan fut egy díjmentes: csak idő kérdése, hogy a fuvarosok rátaláljanak az olcsóbb megoldásra.
– Már most is erős a teherforgalom, emiatt a kijelölt gyalogosátkelő helyekhez sárgán villogó lámpákat tettünk ki. Tervezzük, hogy körforgalommal lassítanánk a forgalmat, az útburkolatot is „halkabbra” kellene cserélni. Még nem számoltunk forgalomnövekedéssel, de biztos, hogy gondot fog okozni – vélekedett Tanács Gábor. A bordányi polgármester elmondta, teherautók és kamionok is koptatják a település útjait. – Önállóan nem tudunk mit tenni – tette hozzá.
– Goboxot, a teherautókra telepíthető vevőegységet nem lehet kapni, pedig csak egy hét maradt az útdíjfizetés indulásáig – tudtuk meg Bobkó Attilától. A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 4. közlekedés osztályelnöke szerint a fuvarozók a díjmentes utakat fogják választani, még ha lassabban is haladnak. – Kérdés, hogy a nagyobb kapacitású autókat kitiltják-e az alsóbbrendű utakról, az viszont biztos: a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművektől ezek az utak tönkre fognak menni – vélekedett Bobkó Attila. Hozzátette, súlyosan érinti az útdíj a vállalkozókat.
Nincs ellenőrző kapu Csongrád megyében
„Az első fázisban nem telepítenek HU-GO ellenőrző kapukat Csongrád megyébe. Az eredeti terv szerint Szentesen épült volna ki ellenőrző kapu, de az sajnos meghiúsult” – tudtuk meg az E-Útdíj Igazgatóságtól. Elmondták, a jelenleg díjmentes 3-4 számjegyű utakon korlátozásra jogszabályi keretek között egyelőre nem kell számítani, de a teherforgalom főutakra, autópályára történő terelése mindenképp fontos cél.