szabályok

2021.04.11. 22:20

A vevőnek is érdemes figyelnie a jogaira

A minisztérium a terület 17 éve változatlan rendelkezéseit úgy dolgozta át, hogy azzal javítja a vásárlók helyzetét.

Lassan zárkóznak fel a hazai üzletek a jótállás és szavatosság 2021-től átfogóan megújított szabályaihoz – állapította meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium a fogyasztóvédelem eddigi fokozott ellenőrzései alapján. Kiderült: a hatóság az első negyedévben mintegy 310 üzletben és webáruházban vizsgálódott, ezek 59 százalékánál találtak is kifogásolnivalót – írja a Magyar Nemzet.

Emlékeztetnek: azért volt szükség az átfogó jogszabályváltozásokra, mert hosszú ideje a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik a legtöbb fogyasztói panasz. – 2021-től új időszámítás kezdődött a jótállási szabályokban. A minisztérium a terület 17 éve változatlan rendelkezéseit úgy dolgozta át, hogy azzal javítja a vásárlók helyzetét, míg a vállalkozások kötelezettségeit egyértelműbbé teszi.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: eddig úgy tapasztalták, hogy

a nagyobb forgalmat bonyolító áruházak, üzletláncok többnyire megfelelően járnak el.

Számos helyen egyedi figyelemfelhívó tájékoztatással, illetve az ügyfélszolgálaton szóban is jelzik a vásárlóknak, hogy új jótállási szabályok léptek életbe.

A boltok egy része azonban még a több mint másfél évtizede érvényes rendelkezéseket sem tartja be hiánytalanul

– emelte ki, hozzátéve, hogy a tavalyi, 44 százalékos kifogásolási arány 2021 első hónapjaiban jócskán ötven százalék fölé nőtt.

– A hatóság a gyakorlati jogalkalmazás támogatása érdekében emiatt is egész évben fokozottan ellenőrzi a jótállási követelmények teljesítését – közölte Keszthelyi Nikoletta.

Nem kell a csomagolás

Vásárlóként érdemes arra figyelni, hogy a hatóság számos esetben – ez volt a leggyakoribb – tapasztalt félrevezető tájékoztatást az igényérvényesítési határidőkről. Néhányszor megesett az a tipikus eset is, hogy bár az új szabályok szerint már nem lehetne, a kereskedők mégis kérték a panaszkodó vevőktől az eredeti dobozt, csomagolást is a garanciális ügyintézéshez. Arra is van példa, hogy a vállalkozás jogsértő módon egyáltalán nem ad jótállási jegyet, vagy az nem ismerteti az év elejétől hatályos szabályokat. A termékek tizedénél nem tüntették fel az árnak megfelelő sávos jótállási időt sem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában