2021.03.13. 16:30
Mire keresnek rá a gyerekek a neten?
Nem egymással találkoztak az elmúlt télen az iskolások, hanem a neten töltötték szabadidejük jó részét a Covid19 miatt. A Kaspersky Lab készített egy felmérést, mire kerestek rá a fiatal korú felhasználók ez idő alatt.

A legtöbb keresés a YouTube-on a Minecraft streamerekre érkezett. Fotók: Dreamstime
A korlátozások ellenére elég jól elfoglalták magukat az interneten a gyerekek a 2020/2021-es téli szünet alatt. Sok helyen elmaradtak az ünnepi programok, így a világhálón kapcsolódott ki rengeteg gyermek és iskolás.
A szakemberek a Kaspersky Safe Kids felhasználóitól a december 20. és január 10. közötti időszakban érkezett keresési kérések elemzésével állapították meg, mivel ellensúlyozták a gyerekek a szabadban eltöltött idő hiányát. A metaadatokat önként adták meg a felhasználók, ezeket teljesen személytelenítették. Legtöbbször a YouTube-hoz érkeztek a keresési kérések, a videójátékokhoz, fordítóprogramokhoz, kommunikációs platformokhoz és a zenéhez kapcsolódtak.
Trump megelőzte a színésznőt
A YouTube-on a legtöbbször videójátékokra kerestek rá a gyerekek (37%). A keresések a streamerek csatornáira (39%), és a népszerű játékokat, például a Minecraftot streamelők csatornáira (19%) irányultak. Ezenkívül rengeteg, alapvetően mobilos játékra kerestek rá. Ilyen volt az Among Us, a Brawl Stars, valamint egy videósztori-létrehozó program is nagy népszerűségnek örvendett.

A második legjelentősebb keresési kategória a YouTube-on (21%) konkrét bloggerekhez vagy csatornákhoz kapcsolódott.
Igyekezzünk egy biztonságos, kreatív és építő jellegű digitális környezet kialakítására. A csináld magad téma például igen népszerű lett a gyerekek körében. Ezt az is alátámasztja, hogy a következő három csatornára kerestek rá a legtöbbször: 5-Minute Crafts, 123 GO! és Troom Troom.
A harmadik legnépszerűbb keresési kategória a YouTube-on a zene volt.
A zenészek és bloggerek mellett a gyerekek más híres emberekre is rákerestek. A legtöbb keresési kérés az Egyesült Államok 45. elnökére, Donald Trumpra érkezett, aki ezzel minden más, szintén sok keresési találatot kapó hírességet – például Emma Watson színésznőt és Elon Musk vállalkozót – is maga mögé utasított.
Tiktok
A másik nagy sikert a TikTok videómegosztó érte el, amely több mint 150 országban havi 800 millió aktív felhasználóval bír. Idén télen a gyerekek a „TikTok mashup”-ra, bizonyos TikTok-videósokra, valamint arra kerestek rá, hogy „hogyan lehet kikapcsolni a korlátozott módot a TikTokon”.
Emellett a legnépszerűbb kihívás a „Bírd ki nevetés nélkül” (Try not to laugh) volt.
„A csináld magad tartalmak népszerűsége azt mutatja, hogy a gyerekek még mindig szeretnek barkácsolni és kézműveskedni, a Gacha Life iránti lelkesedés pedig előhozza a történetmesélés és a rajzolás iránti vágyat. A TikTok videók készítésére ösztönzi a gyerekeket, rengetegen csinálnak kreatív videókat. A koreai popsztárok pedig azért népszerűek, mert a videóklipjeikből táncolni tanulnak. A gyerekek, akik már nem is ismerik a videójátékok, a YouTube és az üzenetküldő alkalmazások nélküli világot, a jelek szerint tudják, hogyan kell elfoglalniuk magukat egy világjárvány közepette. Rengeteg olyan online elfoglaltságot találnak maguknak, amivel otthonukban is tudnak mozogni, és élvezik azt. Mi, felnőttek is tanulhatnánk tőlük” – mondta Anna Larkina, a Kaspersky webtartalom-elemzője.
Megfelelő digitális környezet
Az online világban otthon vannak gyermekeink, és nem fogjuk tudni a veszélyeitől teljesen megvédeni. Ha már ez a helyzet, inkább arra törekedjünk, hogy a helyes használatra buzdítsuk a gyerekeket. Bátorítsuk őket, hogy kreativitásukat valamilyen digitális formában fejezzék ki. Legyen az táncos játék, értelmes videós kihívás vagy digitális művészet, online sport.
Meg kell tanítani a gyerekeknek azt is, hogyan tegyék biztonságossá online fiókjaikat. Több applikációnak, így a fent említett TikToknak is van szülői felügyelet funkciója, így ha gyermekünk még túl kicsi, mi is tudunk rájuk vigyázni.

Igyekezzünk egy biztonságos, kreatív és építő jellegű digitális környezet kialakítására nemcsak gyermekeink, de saját magunk számára is. És ne feledjük, sokszor kreatívabbak a fiatalok, mint mi magunk. Ahogy Anna Larkinát idéztük feljebb a gyerekekről:
Rengeteg olyan online elfoglaltságot találnak maguknak, amivel otthonukban is tudnak mozogni, és élvezik azt. Mi, felnőttek is tanulhatnánk tőlük.