2021.11.07. 16:00
Jöhet a gyorshajtás elleni rendszer
Jövő év júliustól jelentősen változhat az Unióban az autózás és a jármű-értékesítés. Az Európai Bizottság rendelete szerint csak olyan új tervezésű személy- és teherautó hozható forgalomba a közösség országaiban, amely rendelkezik intelligens sebességszabályozó rendszerrel.
20210218 Székesfehérvár Illusztráció Megnövekedett a forgalom - érkezett lakossági panasz - a Nagyszombati úton. Sok járművezető elkerülő útként használja, gyakoriak a gyorshajtók Fotó: Fehér Gábor FG Fejér Megyei Hírlap
Forrás: Illusztráció/Archív fotó
Fotó: Fehér Gábor
Jövő év július 6-tól kizárólag olyan új tervezésű autó és tehergépkocsi hozható forgalomba az Európai Unió területén, amelyet a gyártó felszerelt egy új biztonságtechnikai eszközzel, intelligens sebességszabályozó (ISA) rendszerrel.
A tervezet szerint 2024. július 7-től lép életbe az intézkedés második lépcsője.
Onnantól kezdve ugyanis már nemcsak a legújabb konstrukciókat, hanem minden olyan gépjárművet fel kell szerelni az eszközzel, amelyet e határidő után hoznak forgalomba.
– Az indoklás szerint az új technológiával az Unió döntéshozói a gyorshajtásos balesetek számát szeretnék csökkenteni, kérdés azonban, hogy ezt milyen megoldással érik majd el. Az elfogadott dokumentumok ugyanis több lehetőséget is említenek. Elképzelhető, hogy a gázpedálon finom ellenerőt érzékel majd a sofőr, vagy a motorvezérlés csökkentheti a teljesítményt, de akár a gázpedál rezgése is jelezheti a gyorshajtást, felvillanó fényjelzések mellett. Fontos azonban, hogy a jelzőrendszerek nem mindegyike alkalmazható valamennyi gépjárműben, mivel annak felhasználása nagyban függ a motortól, vagy a gépjármű meghajtásától. Minden megoldásban közös azonban, hogy ezeket a sofőr felülbírálhatja. Annyi bizonyos, hogy idővel a járművezetőknek hozzá kell szokniuk az új biztonságtechnikai eszközhöz – mutatott rá a Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője, Nyitrai Tibor.
A bizottság előtt lévő anyag kitér arra is, miért látja indokoltnak az eszköz általános bevezetését a tagországokban.
Az Európai Unió közútjain 2019-ben közel 23 ezer halálos tragédia történt.
Becslések szerint az összes baleset 10-15, a halálosak 30 százaléka gyorshajtás vagy nem megfelelő sebességű vezetés közvetlen következménye. A szabályozni kívánt probléma tehát komoly veszélyforrás az utakon. Úgy vélik, a vezetőket a túlzott menetsebességre figyelmeztető műszaki megoldás visszafoghatja, így jelentős hatással lehet a balesetek kimenetelére.
Elképzelhető, hogy a gázpedálon finom ellenerőt érzékel majd a sofőr, vagy a motorvezérlés csökkentheti a teljesítményt.