Késés, járattörlés, poggyászkár is előfordulhat

2021.11.08. 13:58

Utazni járványban is kell, érdemes tájékozódnunk a lehetőségeinkről

A járvány nem múlt el, az országok sem zártak be, sőt az irodák ajánlatokkal csábítják az utasokat, legyen az egy tengerparti nyaralásra szóló invitálás télen vagy síelésre szóló felhívás az iskolai szünetre.

K. A.

20200320, Budapest Légi utazásra várók óvatosságból védőmaszkban a koronavírus-járvány miatt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Fotó: Knap Zoltán (KZ) Bors

Forrás: Repülőtér – érdemes ismerni a légi utasok jogait. Illusztráció: Knap Zoltán/MW

Fotós: Knap Zoltán

– Legfontosabb minden szolgáltatás megrendelésénél a tájékozódás, a tudatos fogyasztói gondolkodás és a megfelelő partner kiválasztása. Így van ez az utazásoknál is, különös tekintettel arra, hogy a magyarok is szeretnék a lehető legjobb szolgáltatást igénybe venni, és nem utolsó­sorban biztonságban lenni – hangsúlyozta a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

A járvány nem múlt el, az országok sem zártak be, sőt az irodák ajánlatokkal csábítják az utasokat, legyen az egy tengerparti nyaralásra szóló invitálás télen vagy síelésre szóló felhívás az iskolai szünetre.

– Mindig ellenőrizzük az utazási irodák tájékoztatását, és csak engedéllyel rendelkezővel kössünk szerződést. Ezen túl az utazás megkezdése előtt is folyamatosan figyeljük a konzuli szolgálatok tájékoztatását

ajánlja a szövetség.

A tapasztalatok szerint a leggyakoribb jogsértés a vagyoni biztosítékra vonatkozó tájékoztatás hiánya, valamint nem tüntetik fel, hogy a vállalkozás utazásszervezőként vagy -közvetítőként jár el. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen minőségben kötünk szerződést a vállalkozással.

Az irodáknak utazási csomagnál a teljes bruttó árat, díjat kell feltüntetniük a tájékoztatásukban, promócióikban. Véget vetve annak a korábbi gyakorlatnak, hogy a fogyasztók számológéppel mentek az irodákba, hogy kiderüljön, ténylegesen mennyibe kerül az az út, amelynek csak egy részárát jelentette meg az iroda. Fontos tudniuk a vállalkozásoknak is, hogy a szerződéskötést megelőző tájékoztatások hiánya fogyasztóvédelmi bírságot vonhat maga után.

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy az emberek maguk intézik az útjaikat, ilyenkor is elengedhetetlen körültekintően kiválasztani és megkötni az utasbiztosítást. Enélkül – már csak a pandémia miatt is – nagy felelőtlenség elindulni.

A fapados légitársaságok térnyerésével a repülős utazás általánossá vált. Ezeknek a cégeknek az árképzési gyakorlata és utaspolitikája azonban érdemben eltér a hagyományos légitársaságokétól, így például az utasfelvételben, az elsőbbségi beszállásban vagy a fel­vihető poggyászok tömegében, számában.

A légi közlekedésben a leg­­gyakrabban a járattörléssel, -késéssel és a poggyászokkal kapcsolatos fogyasztói panaszok fordulnak elő. Járattörlésnél vagy több mint háromórás késésnél az utasoknak a várakozási idővel észszerű arányban étkezést és frissítőket kell biztosítani. Ezenkívül szállást is, ha egy vagy több éjszakát kell ott tartózkodnia az utasnak. Amennyiben ezeket a szolgáltatásokat mégsem biztosítja a légi fuvarozó, akkor számlát, nyugtát kell kérni a megvásárolt ételről, italról, a transzferről, a szállásról, és kárigényként ezeket kell benyújtani.

A törölt repülőút hosszától függően 250-400-600 eurós kártalanítás is jár az utasoknak, kivéve, ha a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatták az utasokat a járat törléséről, vagy hét nappal korábban átfoglalást ajánlottak számukra.

A cég akkor sem köteles kártalanítást fizetni, ha bizonyítani tudja, hogy a járatot olyan rendkívüli körülmények miatt törölték, amelyeket minden észszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában