Vidéken jobban kell nyomulni

2023.03.31. 17:30

Vidéki látószögek: fővárostól távol dolgozó fotósok beszélgettek Budapesten - Galéria

A fővárostól távol dolgozó fotográfusok hétköznapjairól, munkájáról beszélgetett a Vidéki látószögek című beszélgetéssorozat első rendezvényén lapunk fotóriportere, Török János és a Tolnai Népújság fotósa és fotórovat-vezetője Mártonfai Dénes, Ruprech Judit fotóriporterrel Budapesten a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházában.

Arany T. János

Vidéki fotóriporterekkel  – Török Jánossal, lapunk fotóriporterével és a Tolnai Népújság fotósával, fotórovat-vezetőjével, Mártonfai Dénessel – beszélgetett egy vidéki fotóriporter, Ruprech Judit  a vidéki fotóriporterek mindennapjairól Budapesten a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházában. Fotó: Karnok Csaba

Első alkalommal rendezték meg a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházában azt a beszélgetést, amelyen fővárostól távol dolgozó fotográfusok beszéltek arról, hogyan viszonyul a budapesti közönség a vidéki témákhoz, és milyen publikációs lehetőségek vannak helyben. Lehetőség-e vagy száműzetés fotográfusként vidéken élni és alkotni? Képeket nézegetve beszélgettek a napilapos munkáról, a vidéki lét sajátosságairól és személyes projektjeik kibontakozásáról is. A beszélgetésbe többen – Szarka Klára kurátor, fotótörténész, Zsila Sándor természetfotós és Bácsi Róbert fotóművész és Dömötör Mihály fotóművész – bekapcsolódtak a közönség soraiból is.

Változatos és sokszínű munka

A kötelező bemutatkozó körök – ki hogy lett fotós – után a napilapos fotóriporter mindennapjairól esett szó. Diplomatikusan fogalmazva elhangzott, hogy a munkák jellege változó, de egy biztos, hogy változatos. A sporttól a közéletig bármi lehet. Hétvégi ügyeletben nem ritka a napi 7-8 munka. A fotóriportereknek vannak kedvencek kevésbé kedvenc témái. Mártonfai Dénes úgy fogalmazott, minden nap kiszámíthatatlan, ezért ez nem egy családbarát munka. A szerkesztőségi műhelymunkával kapcsolatban azt mondta, ő reggel kilencre bemegy és fél tízkor már angolosan távozik, mert ha bent van az ember, megtalálják a munkával.

Napilapból kinőtt hosszútávú munkák

A személyes projekteknél, azaz hogy egy napilapos fotóriporter hogy tudja összeegyeztetni a munkát a személyes érdeklődésével, Dénes azt mondta, pont a napilapos munkának köszöntő, hogy sok mindent lát és ami tetszik neki, oda visszamegy. Török János úgy fogalmazott, több napilapos munkából kinőtt anyaga van, az egyik az újszentiváni Kecze Ferenc és családja, ahová már több mint öt éve visszajár. A személyes érdeklődését pedig úgy próbálja összekapcsolni a munkával, hogy igyekszik rábeszélni az újságírókat a témára. Azt mondta, van olyan kolléga, aki fogékony erre, van aki nem annyira. János beszélt természetfotós projektjéről, a szülei házának hátsó udvarán létrehozott egyhektáros, Röpföld nevű területről, ahol fotósleseket alakított ki, kamerákat szerelt, és ott figyeli meg, fotózza a madarakat. 

Az értékesebb anyagra nem mindig jut idő

Arra a kérdésre, hogy mikor érzi késznek az agyagot, Török János határozottan azt válaszolta, hogy soha. A mai napig visszajár Keczéékhez. A napilapos munkatempó miatt az is előfordul, hogy egy értékesebb anyagra sajnos nem jut elég idő. Néhány éve a szabadkai téglagyár bontásakor a migránsok feje fölül bontották el az épületeket, de nagyon kellett sietni vissza Szegedre napkérdést készíteni, amikor az utca emberét kérdeztük egy közéleti kérdésekről. (Ez a rovatunk azóta megszűnt.) A természetfotó esetében szerencséje van, mert itt van Szegedhez közel a Kiskunsági Nemzeti Park részét képező Pusztaszeri Tájvédelmi Körzetben fekvő, Fehér-tó, ahol a magyarországi madárfajok nagy része megtalálható.

Ezt a békát le kell nyelni

A vidék-Budapest viszonyt jól jellemzte Bácsi Róbert hozzászólása, aki azt mondta, ellentmondásos, hogy fővárosi fotósok mennek le vidékre témákért, amiket az ottani kollégáknak nincs ideje megcsinálni, de ugyanez igaz a másik irányba is. Dénes azt mondta, egy idegennek hamarabb megüti a szemét az, ami mellett a helyiek elmennek. – A messziről jött ember könnyebben megtalálja a dolgokat – mondta.  Elhangzott az is, hogy ha egy neves budapesti fotós lemegy vidékre, az mindenkit érdekel és esemény. Erre javasolta Szarka Klára, hogy igen, ő megért mindenkit, de nyomulni kell. – Kevesebbet tudjátok megmutatni magatokat. Ezt a békát le kell nyelni, hogy ez egy fővárosközpontú ország – mondta.

Vidéken is van értő közönség

Abban mindketten egyetértettek, hogy van értő közönsége a fotónak vidéken és érdeklődés is van rá. János évek óta sikerrel rendezi meg a Fotós Szafarit, amikor az ország természetfotósai látogatnak el Csongrád-Csanád vármegyébe. A fotózás iránti érdeklődésre jellemző, hogy amikor Dömötör Mihállyal megalapították 2014 nyarán a Lucien Hervé Kamera Klubot Hódmezővásárhelyen az alapításkor ötven tagja volt. 

A fához szegezett kitömött madár

A madárfotózással kapcsolatban szóba került egy ismert természetfotós, aki vakut villantott a darvak éjszakai pihenőhelyén, amivel megijesztette a madarakat és egyszerre húszezer daru röppent fel riadtan Fehér-tóról. Szarka Klára erre annyit mondott, ahhoz képest, hogy az ötvenes években leszögezték a kitömött madarat a fára és úgy fotózták, ez nem is olyan rossz. A beszélgetés végén Bácsi Róbert megkérdezte Jánost, miért megy el ugyanarra a lesre fotózni, ahol mások ugyanúgy, ugyanazt a madarat már lefotózták, mire Zsila Sándor válaszolt: pont azért mert az a kihívás, hogy ne ugyanolyan képet készítsen mint a többiek.

A szereplők: Dénes, János és Judit

Mártonfai Dénes 2002-ben szerzett fényképész végzettséget a Práter utcai Kézművesipari Szakképző Iskolában, majd elvégezte MÚOSZ fotóriporter szakát. Több újságnál gyűjtött szakmai tapasztalatot: a Reggelnél, a Mai Napnál, a Napi Gazdaságnál és a Népszabadságnál. 2005-óta a Tolnai Népújság fotósa és fotórovat-vezetője. Sok egyéb elismerés mellett Vidéki foci című anyagával a 2016-os a 35. Magyar Sajtófotó Pályázaton sport sorozat első díját és a megyékben dolgozó legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporter címet nyerte el.

Török János 2010 óta fotózik, 2014-ben végzett az SZTE alkalmazott fotográfus szakán. A Lucien Hervé Kamera Klub egyik alapítója, és titkára 2015-ig. Tagja a MAOE Fotóművészeti tagozatának. 2016 óta a Délmagyarország napilap alkalmazott fotóriportere. 2018-2022 között óraadó volt az SZTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszéken. Több évben, több anyaggal is díjazott volt a Magyar Sajtófotó Pályázaton (2020, 2019, 2018, 2017). Természetfotózással is foglalkozik. 2020-ban a vidéken dolgozó fotóriporterek közül elsőként és eddig egyedüliként kapta meg a Munkácsi Márton-díjat.

Ruprech Judit középiskolás korában kezdett fotózni, 2016-2017-ben elvégezte a MÚOSZ fotóriporter szakát. 2017 óta szabadúszó, 2022 novembere óta az MTI külsős munkatársa Baranyában. Ökoközösségeket bemutató anyagával Hemző Károly-díjat (2022), a digitális oktatást feldolgozó sorozatával Hégető Honorka-díjat (2020) nyert. Az Embermód Magazin egyik alapítója és szerkesztője.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában