2025.05.18. 12:52
Még a profi bringásoknak is kihívás ez a járgány, de az egész világon imádják a megszállott mester munkáit– galériával, videóval
Egy bordányi garázsban új életre kel a 19. század technikája. Egy velocipéd nem múzeumba készül, hanem a versenypályára és a világhírig. Kisapáti Zsolt életében minden egy kerékkel kezdődött. Szó szerint.
Erről a velocipédről nem olyan könnyen pattan le az ember, a mai közlekedésben szinte kihívás lenne vele tekerni. Kisapáti Zsolt garázsában egy eredeti, 1892-es járgány áll. Ez az a forma, az a mechanika, amelyből minden kiindult.

Velocipédek Bordányban
Valószínűleg kevesen gondolnák, hogy Bordány egyik kis műhelyéből indulnak útnak azok a különleges velocipédek (a mai kerékpárok előfutárjai), amelyeket már Las Vegasban, San Diegóban, Torontóban és sok más európai városban is tekernek. Felszállni rájuk komoly izommunkát és koordinációs képességet igényel, a leszállás már bizonytalan. Kisapáti Zsolt úgy pattant fel a nagy kerékre, mintha mindennap ezt gyakorolná, pedig csak ritkán, a kíváncsi szemek kedvéért mutatja be, hogyan is működtek az 1870-es és 90-es években használt velocipédek. Az egykor csúcstechnikának számító járművek ma már kuriózumnak tűnnek, legalábbis amíg Zsolt meg nem jelenik egy vadonatúj, saját kezűleg épített darabbal.
Jelenleg négyféle velocipéd sorakozik a garázsában, mind különböző méretű és izgalmas megjelenésű. Az egyik egy 48 colos kerekű, amelynek villájára savmaratással készült minta került. Egy másik versenyváltozat, 52 colos kerékkel, ültetett vázzal és üléssel, versenykormánnyal, amely a többihez képest nagyobb sebességgel tud haladni. Van egy 50 colos bicikli is, amelynek különlegessége, hogy minden alkatrésze nikkelbevonatot kapott. A negyedik egy Steyr veteránautó színe által inspirált változat, erősített, vastagabb ülőfelülettel, hozzá tartozó tarisznyával és savmaratott vázzal.
Különleges velocipidék Bodányban
Fotók: Török János„Van rá kereslet, persze nem minden nap kapok rendelést, de idén már kettőt is csináltam”- mesélte Zsolt. Minden alkatrész a műhelyében készül, egyedül csak a csapágygolyót veszi a boltban. Még a bőrüléseket is ő készíti. Egy ilyen retró bicikli értéke körülbelül négyezer euró, ami átszámolva 1,5 millió forintnak felel meg. Feltettük Zsoltnak a kérdést, hogy a mai, modern korban mire lehet használni ezt a régi technológiával készült, az 1870 és 90-es években még korszerűnek számító biciklit. Nem porfogónak: valódi sporteszköz, még Európa-és világbajnokság is van belőle. Sőt, magyar bajnokunk a tiszakécskei Halápi Sándor.
Zsolt a találkozásunkkor büszkén mutatta meg frissen elkészült első katalógusát. Hosszú út vezetett idáig: 2003 óta dolgozik a velocipédeken, az első tíz évben még csak a felnikészítésig jutott el. Ma pedig már teljesen egyedi, kézzel épített velocipédek sorakoznak a műhelyében, és ott tart, hogy Európától Amerikáig viszik a különleges járműveit.