Újraírja a biciklitörténelmet

2025.05.18. 12:52

Még a profi bringásoknak is kihívás ez a járgány, de az egész világon imádják a megszállott mester munkáit– galériával, videóval

Egy bordányi garázsban új életre kel a 19. század technikája. Egy velocipéd nem múzeumba készül, hanem a versenypályára és a világhírig. Kisapáti Zsolt életében minden egy kerékkel kezdődött. Szó szerint.

Erről a velocipédről nem olyan könnyen pattan le az ember, a mai közlekedésben szinte kihívás lenne vele tekerni. Kisapáti Zsolt garázsában egy eredeti, 1892-es járgány áll. Ez az a forma, az a mechanika, amelyből minden kiindult.

velocipéd
Velocipédeket épít Kisapáti Zsolt a bordányi műhelyében. Fotó: Török János

Velocipédek Bordányban 

Valószínűleg kevesen gondolnák, hogy Bordány egyik kis műhelyéből indulnak útnak azok a különleges velocipédek (a mai kerékpárok előfutárjai), amelyeket már Las Vegasban, San Diegóban, Torontóban és sok más európai városban is tekernek. Felszállni rájuk komoly izommunkát és koordinációs képességet igényel, a leszállás már bizonytalan. Kisapáti Zsolt úgy pattant fel a nagy kerékre, mintha mindennap ezt gyakorolná, pedig csak ritkán, a kíváncsi szemek kedvéért mutatja be, hogyan is működtek az 1870-es és 90-es években használt velocipédek. Az egykor csúcstechnikának számító járművek ma már kuriózumnak tűnnek, legalábbis amíg Zsolt meg nem jelenik egy vadonatúj, saját kezűleg épített darabbal. 

Jelenleg négyféle velocipéd sorakozik a garázsában, mind különböző méretű és izgalmas megjelenésű. Az egyik egy 48 colos kerekű, amelynek villájára savmaratással készült minta került. Egy másik versenyváltozat, 52 colos kerékkel, ültetett vázzal és üléssel, versenykormánnyal, amely a többihez képest nagyobb sebességgel tud haladni. Van egy 50 colos bicikli is, amelynek különlegessége, hogy minden alkatrésze nikkelbevonatot kapott. A negyedik egy Steyr veteránautó színe által inspirált változat, erősített, vastagabb ülőfelülettel, hozzá tartozó tarisznyával és savmaratott vázzal. 

„Van rá kereslet, persze nem minden nap kapok rendelést, de idén már kettőt is csináltam”- mesélte Zsolt. Minden alkatrész a műhelyében készül, egyedül csak a csapágygolyót veszi a boltban. Még a bőrüléseket is ő készíti. Egy ilyen retró bicikli értéke körülbelül négyezer euró, ami átszámolva 1,5 millió forintnak felel meg. Feltettük Zsoltnak a kérdést, hogy a mai, modern korban mire lehet használni ezt a régi technológiával készült, az 1870 és 90-es években még korszerűnek számító biciklit. Nem porfogónak: valódi sporteszköz, még Európa-és világbajnokság is van belőle. Sőt, magyar bajnokunk a tiszakécskei Halápi Sándor. 

Zsolt a találkozásunkkor büszkén mutatta meg frissen elkészült első katalógusát. Hosszú út vezetett idáig: 2003 óta dolgozik a velocipédeken, az első tíz évben még csak a felnikészítésig jutott el. Ma pedig már teljesen egyedi, kézzel épített velocipédek sorakoznak a műhelyében, és ott tart, hogy Európától Amerikáig viszik a különleges járműveit.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában