Fejlődő oktatás

2019.09.17. 07:26

Példa lett a szentesi program

A Kiss Bálint Református Általános Iskola két pedagógusának programja is bekerült a Református Tananyagfejlesztő Csoport kiadványába, mint kiemelt jó gyakorlat. A nem egy konkrét tárgyhoz köthető, tantárgyakon átívelő anyagokkal a gyerekek számára is öröm volt a tanulás.

Majzik Attila

A pedagógusokon múlik, belevágnak-e a kompex módszerek alkalmazásába.

Fotó: Kárpáti Lajos

Komoly szakmai elismerés érte a szentesi református iskolát és egy új projektben résztvevő tanárait: az ország százhatvan református iskolái közül a szentesiek bekerültek abba a hét intézménybe, melyeknek anyaga megjelenhetett ebben a Komplex – nem-tantárgyi – tanulásszervezési formák című kötetbe. A kiadványba bekerült anyagok szellemiségét, programját már be is vezették az iskola mindennapi életébe, a tapasztalatok pedig kedvezőek mind a kollégák, mind a diákok körében.

Ezen szakmai munkának újabb, fontos része, hogy az iskola a Református Pedagógiai Intézet kiemelt bázisintézménye címet is kiérdemelte innovatív tevékenységével.

– A komplex tanulásszervezési formák lényegében olyan tanulási eljárás, ami nem szokványos módszerekhez köthető, nem csak egy konkrét tantárgyhoz kapcsolódik, hanem tárgyakon átívelő. A tudást játékosan, közérthetően szerzik meg a diákok. Az, hogy két kollégánk szakmai-innovációs munkájára is felfigyeltek az oktatási szakemberek, nagy büszkeség számunkra. Ez újabb ösztönzést ad, hogy ezen az úton haladjunk tovább, és minél több diákunknak nyújtsunk a tanulás során elérhető alkotó munkával sikerélményt. – mondta el lapunknak Karikó-Tóth Tibor, az iskola igazgatója.

 

A pedagógusokon múlik, belevágnak-e a kompex módszerek alkalmazásába.
Fotó: Kárpáti Lajos

Az intézmény két, elismertnek fejlesztő pedagógusa, Bacsa Éva és Tomcsányiné Lucz Szilvia olyan tananyagokat fejlesztettek ki és alkalmaztak, melyek nem köthetők egy-egy konkrét tantárgyhoz – hanem tantárgyköziek, tantárgyakon átívelőek – és nem feltétlenül a tankönyvben, tanmenetben meghatározott témát dolgoznak fel, hanem a valóságból merítenek.

Bacsa Éva a Kiss Bálintban már évente megrendezett Tudásvár lényegét, hátterét, tapasztalatait összegezve dolgozta ki a kutatásalapú tanulásnak a sajátos formáját. Ezzel a tantárgyakra darabolt tudás helyett a komplex látásmód kialakítását segíti elő. Erre a modulra már felfigyelt a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi tanszéke is, jelenleg a módszer alkalmazásának hatástanulmányát végzik el.

Tomcsányiné Lucz Szilvia tanulóközpontú, az interaktív tanulást biztosító programot fejlesztett ki. – Szabó Magda Tündér Laláját dolgoztuk fel a negyedikesekből és az ötödikesekből kialakított vegyes csoportokkal. A fő vonal természetesen az irodalom és a drámapedagógia volt, de a gyerekeknek használniuk kellett a médiát,a földrajzot, picit a történelmet, a rajzot, technikát, a táncot és a mozgáskultúrát és érintőlegesen a matematikát, logikát is. Az ilyen projektek bátorságot és felkészültséget igényelnek a pedagógus részéről, de akkor élményt nyújt a gyerekeknek – és nekünk is – hogy megéri – magyarázta a pedagógus.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!