A hitel és a casco együtt jár az autónál

A nagycsaládosok számára július óta elérhető állami autóvásárlási támogatás jótékony hatással lehet casco piacára is - állapítja meg a Magyar Biztosítók Szövetsége.

Ismert, hogy július 1-je óta a legalább három gyermeket nevelő – az előírt feltételeket teljesítő – családok új vagy korábban be­mutató autóként használt, legfeljebb 1 éves és maximum 2000 kilométert futott, legalább hét­üléses személyautó vásárlására a vételár feléig, de maximum 2,5 millió forintig állami támogatást kaphatnak. Fontos, hogy a nagycsaládosok támogatásáról szóló kormányrendelet ugyan nem ír­­ja elő a casco megkötését, ám ha a járművet hitelintézeti kölcsönnel vagy pénzügyi lízing igénybevételével vásárolják, úgy a szerződések jellemzően tartalmaznak ilyen kikötést is.

Több társaságnál is elérhető olyan teljes körű „családbarát casco”, amit meghatározott tí­pu­sú, 7 üléses autókra lehet megkötni különböző kedvezmé­nyekkel. A Mabisz figyelmeztet arra, hogy ha a megszerzéstől számított három éven belül cas­cót kötnek az autóra, az államkincstárt a támogatás erejéig társbiztosítottként kell feltüntetni – továbbá a szerződést is meg kell küldeni a szervezetnek. Ebből következik, hogy a gép­ko­csi ellopásánál, illetve a forgalomból történő végleges kivonásával járó megrongálódásánál a kincstárt a támogatás 3 évére számított időarányos része illeti meg a kártérítésből.

Érdemes biztosítani az autót. Ha hitelre veszik a kocsit a nagycsaládosok, kérhetik hozzá a cascót. Fotó: Dreamstime
Érdemes biztosítani az autót. Ha hitelre veszik a kocsit a nagycsaládosok, kérhetik hozzá a cascót.
Fotó: Dreamstime

Hazánkban a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján 2019 első fe­lében 942 ezer casco szerződést tartottak nyilván. Ez közel 55 ezerrel, azaz 6 százalékkal több, mint az elmúlt év hasonló időszakában, ám így is csak a hazai gépjárművek kevesebb mint 18 százalékáról gondoskodtak ebben a konstrukcióban. – Tavaly év végén az átlagdíj évi 96,9 ezer forint volt – emlékeztetett a Mabisz.

A statisztikákban szereplő szer­­ződésszám nem jelent ennyi teljes körű biztosítást, ugyanis sok az úgynevezett rész­­casco, amely csupán bizonyos eseményekre, például csak totálkár vagy lopás esetén térít. Léteznek a piacon olyan cascokonstrukciók is, amelyek limitált díjért bizonyos összegig térítik csak meg a gép­­járművekben esett károkat.