Hallgassa élőben!

A jogosítványok története

Az európai jogosítványok történetét mutatja be a kezdetektől napjainkig a Közlekedési Múzeum legújabb kiállítása, amely a nemrégiben nyílt meg Budapesten.

Az Európai vezetői engedélyek című kiállítás azt a történeti folyamatot mutatja be, melynek eredményeképp a jogosítványoknak szinte áttekinthetetlen sokasága alakult ki – mondta el Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a megnyitón.

Bernhard F. Reiternek, a kiállítás német szervezőjének ismertetése szerint a vándorkiállítás ötletét 2005-ben az adta, hogy meggyőzzék az európai parlamenti képviselőket: az Európai Unión belül elodázhatatlanná vált az egységes vezetői engedély bevezetése. Mint mondta, azóta megszületett az a direktíva, amelynek értelmében a tagállamonként eltérő okmányt 2031-ben egységes európai engedély váltja majd fel.

Uniós tarkaság

Ma az Európai Unió 25 tagállamában 110 különböző jogosítványformátum van érvényben. A „sokféleségtől a harmonizációig” alcímet viselő kiállítás 25 kép- és szövegtábla segítségével kalauzolja német, angol, francia és magyar nyelven a látogatókat a vezetői engedélyek történetén keresztül. Az október végéig megtekinthető tárlatot a múzeum gazdag gyűjteményéből származó magyar vonatkozású tárgyi emlékek, jogosítványok egészítik ki.  

Hidvégi János muzeológus felidézte: a feljegyzések szerint Budapesten 1895-ben indult meg az autóközlekedés, de akkor még nem kellett jogosítvány a vezetéshez. Elsősorban az a konfliktus vezetett a dokumentum bevezetéséhez, amely a lovas kocsit hajtók és az autóvezetők között alakult ki Budapesten. A szokatlanul nagy zajt keltő járművektől ugyanis megriadtak a lovak.

A fogathajtók levelet írtak a budapesti rendőrfőkapitánynak, amelyben intézkedést sürgettek arra hivatkozva, hogy az autósok veszélyeztetik a közlekedés biztonságát. Budapest területén belül 1901-ben szabályozták a motoros közúti járművek közlekedését. Ennek értelmében csak az vezethetett autót, aki sikeres vizsgát tett.

A muzeológus ismertetése szerint az első vizsgát 1901 júliusában tartották Budapesten a Városliget szélén, ünnepélyes körülmények között: cigányzene kíséretében, néhány pohár bor elfogyasztása után kellett a vezetőknek bizonyítani jártasságukat. Magyarország egész területén 1910-ben vezették be a kötelező járművezetői engedélyt.

Fitch: a harmadik járványhullám ellenére erős növekedés várható a V4-országokban
A közép- és kelet-európai térség gazdaságai viszonylag ellenállóképesnek mutatkoztak a koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozásokkal szemben.
BL-negyeddöntő: nyert, de kiesett a címvédő Bayern
A címvédő Bayern München 1-0-ra nyert a Paris Saint-Germain vendégeként a negyeddöntőben, melyből kedden este a PSG mellett a Chelsea is továbbjutott.
Dobrev Klára ismét a vakcinák ellen kampányolt
Dobrev Klára kedd este az ATV-ben azt is kijelentette, hogy ő senkinek nem adta tovább a vírust.
Fehéroroszországban megkezdődött a járvány harmadik hulláma
Erről tanúskodik az igazolt fertőzések számának múlt heti feltűnő emelkedése.
Havazik a Bakonyban, 13 munkagéppel dolgozik a közútkezelő
Éjszaka és holnap reggel a Mátrában és a Bükkben is havazásra kell számítani.
Olaszországban megkezdték a Szputnyik V-vakcina kipróbálását
A vizsgálatban hatszázan vesznek részt.