Hallgassa élőben!

A jogosítványok története

Az európai jogosítványok történetét mutatja be a kezdetektől napjainkig a Közlekedési Múzeum legújabb kiállítása, amely a nemrégiben nyílt meg Budapesten.

Az Európai vezetői engedélyek című kiállítás azt a történeti folyamatot mutatja be, melynek eredményeképp a jogosítványoknak szinte áttekinthetetlen sokasága alakult ki – mondta el Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a megnyitón.

Bernhard F. Reiternek, a kiállítás német szervezőjének ismertetése szerint a vándorkiállítás ötletét 2005-ben az adta, hogy meggyőzzék az európai parlamenti képviselőket: az Európai Unión belül elodázhatatlanná vált az egységes vezetői engedély bevezetése. Mint mondta, azóta megszületett az a direktíva, amelynek értelmében a tagállamonként eltérő okmányt 2031-ben egységes európai engedély váltja majd fel.

Uniós tarkaság

Ma az Európai Unió 25 tagállamában 110 különböző jogosítványformátum van érvényben. A „sokféleségtől a harmonizációig” alcímet viselő kiállítás 25 kép- és szövegtábla segítségével kalauzolja német, angol, francia és magyar nyelven a látogatókat a vezetői engedélyek történetén keresztül. Az október végéig megtekinthető tárlatot a múzeum gazdag gyűjteményéből származó magyar vonatkozású tárgyi emlékek, jogosítványok egészítik ki.  

Hidvégi János muzeológus felidézte: a feljegyzések szerint Budapesten 1895-ben indult meg az autóközlekedés, de akkor még nem kellett jogosítvány a vezetéshez. Elsősorban az a konfliktus vezetett a dokumentum bevezetéséhez, amely a lovas kocsit hajtók és az autóvezetők között alakult ki Budapesten. A szokatlanul nagy zajt keltő járművektől ugyanis megriadtak a lovak.

A fogathajtók levelet írtak a budapesti rendőrfőkapitánynak, amelyben intézkedést sürgettek arra hivatkozva, hogy az autósok veszélyeztetik a közlekedés biztonságát. Budapest területén belül 1901-ben szabályozták a motoros közúti járművek közlekedését. Ennek értelmében csak az vezethetett autót, aki sikeres vizsgát tett.

A muzeológus ismertetése szerint az első vizsgát 1901 júliusában tartották Budapesten a Városliget szélén, ünnepélyes körülmények között: cigányzene kíséretében, néhány pohár bor elfogyasztása után kellett a vezetőknek bizonyítani jártasságukat. Magyarország egész területén 1910-ben vezették be a kötelező járművezetői engedélyt.

Továbbjutott a Chelsea, angol házidöntő lesz
A Lőw Zsolt személyében magyar másodedzőt foglalkoztató londoniak találatait Timo Werner és Mason Mount szerezte.
Fitch: Közép- és Kelet-Európa adósosztályzatai átvészelték a koronavírus-sokkot
A magyar gazdaság kilábalása előbb indul, mint a többi közép-európai EU-gazdaságé, mivel a magyarországi oltási program is előbbre tart, mint a térség többi országában.
Ezért találkozott Karikó Katalinnal Merkely Béla, a Semmelweis Egyetemen
Karikó Katalin biokémikus szerdán ellátogatott a Semmelweis Egyetem Városmajori Klinikájára, ahol találkozott Merkely Bélával, az intézmény rektorával.
Orbán Viktor: ma nem létezik liberális demokrácia, csak liberális nem-demokrácia
Brüsszel a mai formájában nem alkalmas arra, hogy megfelelő válaszokat adjon az emberek problémáira.
Horváth Ferenc marad a Budapest Honvéd vezetőedzője
Nehéz helyzetben vette át az együttest, de teljesítette, amit vállalt: bent tartotta a csapatot az NB I-ben.
Stumpf István: az Orbán-szabály a politikai tudás foglalata
A miniszterelnök nem szereti az intézményeket, ő az embereket szereti, és világossá tette, hogy mindent megtesz Európa keresztény gyökereiért.